نرم افزارحسابداری صدگان

پیش نویس دستورالعمل راهبری شرکتی در بوته نظر خواهی

0 803

حسابداراپ

حمایت از حقوق سرمایه گذاران و ارتقای شفافیت یکی از مهم ترین مسئولیت ها و اهدافی است که سازمان بورس آن را دنبال می کند. در راستا تحقق این امر نیز هم اکنون دستورالعمل نظام راهبری شرکتی بر نظرخواهی بر روی سایت کدال قرار دارد.


پیش نویس دستورالعمل نظام راهبری شرکت ها برای اظهار نظر روی سایت کدال قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، رییس اداره حسابرسی و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان مطلب بالا گفت: امروزه مشارکت سرمایه‌گذاران خرد و کلان در نظام‌های اقتصادی از راه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سهامی فعال در بازارهای سرمایه‌ به نحو قابل توجهی گسترش یافته است و از این رو حفظ منافع سرمایه‌گذاران، ارتقای شفافیت اطلاعات و ایجاد بستر مناسب برای کمک به مدیران شرکت‌ها به منظور ایفای مسئولیت پاسخگویی و ارتقای سطح کارآیی و اثر بخشی عملیات به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مراجع مختلف نظارتی و اجرایی تبدیل شده است.


آزاده مداحی ابراز داشت: تحقق این امور مهم مستلزم وجود ضوابط استوار و ساز و کار‌های اجرایی مناسب است که مهمترین آنها نظام راهبری شرکتی است.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای ماده ۳۵ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران (اصلاحیه مصوب ۱۵ مرداد ۹۰)، تدوین و تصویب دستورالعمل راهبری شرکتی برای ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران در دستور کار هیئت‌مدیره این سازمان قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه پیش‌نویس دستورالعمل با توجه به مطالعات انجام شده در شرکت بورس اوراق بهادار و سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین بررسی‌های صورت گرفته در کمیته استانداردها و آموزش سازمان بورس و اوراق بهادار تنظیم شده است، گفت: این پیش نویس هم اکنون برای نظرخواهی بر روی سایت کدال قرار دارد.


مداحی با بیان اینکه حمایت از حقوق سرمایه گذاران و ارتقای شفافیت یکی از مهم ترین مسولیت ها و اهدافی است که سازمان بورس آن را دنبال می کند، تصریح کرد: در راستا تحقق این امر هم دستورالعمل نظام راهبری شرکت ها توسط سازمان بورس تدوین شده است. البته این دستورالعمل یک فرایندی را برای تدوین پیش نویس داشته که در سال های اخیر هم در شرکت بورس و هم در کمیته های تخصصی که در سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شده و با توجه به این موارد بررسی های لازم انجام و پیش نویس تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه این پیش نویس در اواخر سال گذشته نهایی شد، ابراز داشت: به علاوه برای همه شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، مدیران عامل و مدیران مالی شرکت ها و همه حسابرسان معتمد سازمان نیز این دستورالعمل جهت نظرسنجی ارسال شده است.


پندار سیستم

رییس اداره حسابرسی و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در کشور صاحبنظران مختلفی برای کمک به سازمان بورس در این زمینه وجود دارند، اظهار داشت: به منظور نظرخواهی عمومی، این دستورالعمل بر روی سایت کدال هم قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: این دستورالعمل هم اکنون در فرایند نظرخواهی قرار داشته و تا دهم خردادماه نیز این فرایند ادامه دارد. بعد از دریافت نظرات، در کمیته تخصصی این نظرات مورد بررسی قرار می گیرد و در نیمه اول سال فرایند تصویب آن در هیات مدیره سازمان طی خواهد شد.

وی در خصوص مزایای این دستورالعمل برای بازار سرمایه گفت: این دستورالعمل سازوکارهایی را که باید در شرکت ها برای تحقق اهداف شرکت مستقر شود را مورد توجه قرار می دهد.


مداحی اظهار داشت: مهم ترین رکنی که در شرکت ها وجود دارد، هیات مدیره آن است و هیات مدیره هم به موجب قانون بازار اوراق بهادار و سایر قوانین، محدودیت های سنگینی را برعهده دارد، که مهم ترین آنها ارزش افزایی برای شرکت و در عین حال تحقق شفافیت اطلاعاتی است تا سرمایه گذاران بتوانند بر اساس آن تصمیم گیری کنند.

وی با اشاره به اینکه لازمه پاسخگویی به این مسوولیت های مهم این است که در داخل شرکت یک سری سازوکارهایی وجود داشته باشد تا صورت های مالی و خروجی شرکت شفاف باشد، یادآور شد: آنچه که در این دستورالعمل تاکید شده بحث تعداد، ترکیب، صلاحیت و استقلال اعضای هیات مدیره است. همچنین کمیته های تخصصی که هیات مدیره باید داشته باشد و یکی از مهم ترین آنها کمیته حسابرسی و کمیته انتصابات است. همچنین فرایند انتخاب اعضای هیات مدیره و موضوع مجامع عمومی و در مجموع سازو کارهای عمومی که به اداره شرکت کمک می کند در این دستورالعمل دیده شده است.


رییس اداره حسابرسی و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار  گفت: با اجرایی شدن این دستورالعمل می توان انتظار داشت که شفافیت اطلاعاتی و پیشگیری از تخلفات در شرکت ها را شاهد باشیم.

وی با طرح مثالی ادامه داد: بحث کنترل های داخلی که هم اکنون مورد تاکید قرار گرفته است، یکی از الزاماتی است که در این دستورالعمل مورد تاکید مجدد قرار گرفته است. در این صورت، لازم است در شرکت سیستم مناسبی برای کنترل داخلی مستقر شود. همچنین هیات مدیره علاوه بر اینکه سازوکارها را در شرکت مستقر می کند، لازم است یک ارزیابی از اثر بخشی هیات مدیره و کمیته ها داشته باشد و در پایان سال نیز گزارشی ارایه دهد که اقداماتی که انجام شده تا چه حد مطابق الزامات دستورالعمل است و هیات مدیره تا چه حد موفق عمل کرده است.


وی با تاکید بر اینکه بحث راهبری شرکتی ابعاد بسیار گسترده ای دارد، گفت: مقرراتی که طی سه سال اخیر در سازمان تصویب شد، بخشی از الزامات راهبری در آنها در نظر گرفته شده بود. از مهم ترین آنها الزامات معاملات با اشخاص وابسته است که سازمان در سال گذشته مقررات آن را تصویب کرد و به شرکت و حسابرسان تاکید شد که این امر را مورد توجه قرار دهند و علاوه بر آن، با توجه به اهمیت این موضوع چون موضوع معاملات با اشخاص وابسته از مواردی است که حقوق سهام داران جز است، سهام داران هم در بررسی اطلاعات، به ویژه هم اکنون که فصل مجامع عمومی است به معاملات بااشخاص وابسته توجه داشته باشند.

مداحی ادامه داد:  علاوه بر آن استقرار سیستم کنترل داخلی در مقررات سال گذشته تصویب شده است و مقرر شده شرکت ها در اطلاعاتی که امسال ارایه می کنند در مورد کنترل های داخلی نظر بدهند و قطعا این ها جزء مواردی است که هم شرکت را پاسخگو می کند و هم سهام دارای که در مجامع حضور می یابد، می تواندپاسخ خواهی بهتری را از شرکت ها و مدیران ارشد داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با درنظر گرفتن مجموعه این ها و با کمک اعضای هیات مدیره و حسابرسان می توانیم شفافیت اطلاعاتی بیشتری را در بازار سرمایه شاهد باشیم.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.