نرم افزارحسابداری صدگان

افزایش حمایت از حقوق سهامداران با رتبه بندی شرکت های بورسی

0 724

حسابداراپ

مدیر عامل موسسه رتبه بندی پاکرا از الزام رتبه بندی بانک ها و موسسات مالی در ایران خبر داد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، عدنان آفاق در خصوص اهمیت رتبه بندی شرکت ها اظهار داشت:اطلاع قبلی مشتریان در مورد اینکه شرکتی که قصد خرید سهام آن را دارند چقدر ریسک پذیر است می تواند نقش مهمی را در جلوگیری از شکست سرمایه سهامداران داشته باشد.

پندار سیستم

وی ادامه داد: رتبه بندی شرکت ها این امکان را در اختیار مشتریان قرار می دهد تا با چشم باز سهم شرکت ها را خریداری کنند.

وی در خصوص الزام رتبه بندی بانک ها اشاره داشت: بانک ها نخستین موسسات مالی هستند که استفاده از رتبه بندی برای آنها یک الزام تلقی می شود.


وی بیان داشت: بانک هایی که از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شده اند و سهام آنها در بورس داد و ستد می شود ملزم به استفاده از رتبه بندی هستند به این دلیل که این موسسات مالی برای اعطای وام از پس اندازهای مشتریان استفاده می کنند و در این بین، اگر بانکی دچار ورشکستگی شود این مردم هستند که ضرر خواهند کرد.

آفاق در ادامه با اشاره به تلاش بانک مرکزی کشورها برای الزام بانک ها به استفاده از رتبه بندی گفت: بانک های مرکزی به عنوان نهاد ناظر بانک ها باید زیر مجموعه ها و بانک های خود را به استفاده از رتبه بندی ملزم کند تا از این طریق هیچ خطری سرمایه مشتریان را تهدید نکند.

مدیرعامل موسسه رتبه بندی پاکرا، رتبه بندی شرکت های سرمایه گذاری را یکی از اولویت های سازمان بورس دانست و بیان داشت: دومین موسسه هایی که ملزم به استفاده از رتبه بندی هستند شرکت های هلدینگ و شرکت های سرمایه گذاری هستند و هر چقدر اندازه این شرکت ها بزرگ تر باشد و تعداد سهامداران آن بیشتر باشد، استفاده از رتبه بندی اهمیت بیشتری برای شرکت پیدا می کند .


آفاق با اشاره به شفافیت بازار با استفاده از رتبه بندی گفت: دیگر شرکت هایی که استفاده از رتبه بندی برای آنها یکی از اولویت های کاری محسوب می شود شرکت های تامین سرمایه و شرکت های مدیریت سرمایه هستند که با استفاده از رتبه بندی شفافیت خود را در بازار افزایش می دهند.

وی در ادامه فواید استفاده از رتبه بندی را بیان کرد و گفت: هر مشتری قبل از این که در سهمی سرمایه گذاری کند باید درجه ریسک شرکت را دانسته و پس از آن تصمیم به سرمایه گذاری کند، ممکن است شخصی سهامی با ریسک بالا و سود بیشتر را مطلوب بداند و دیگری سهامی با ریسک پایین و سود کم، اما اطلاع از تمامی جزئیات شرکت حق سرمایه گذار است و می تواند این جزئیات را از طریق رتبه شرکت مورد نظر به دست بیاورد.

وی قانونمندی را از دیگر فواید رتبه بندی شرکت ها اعلام کرد و گفت : شرکت ها و بانک ها با استفاده از رتبه بندی، شفافیت بیشتری خواهند داشت.


بر اساس این گزارش، موسسه رتبه بندی فیچ یکی از شرکت هایی بود که پس از تغییر و تحولات اقتصادی در پاکستان موسسه رتبه بندی اعتباری پاکرا را تشکیل داد و ۵۰ درصد از سهام این موسسه را به مالکیت خود در آورد که پس از گذشت ۱۰ سال و با رشد موسسه رتبه بندی اعتباری پاکرا، سهام خود را از این موسسه خارج کرد تا پاکرا، کاملا یک موسسه رتبه بندی اعتباری پاکستانی شود.

 در این بین، مقیاس رتبه های اعطایی این موسسه برای شرکت های مدیریت دارایی، ناشران اوراق مشارکت، اوراق اجاره، شرکت های سرمایه گذاری، شرکت های بیمه ای و شرکت های خدمات مالی متفاوت است اما رتبه ها به صورت متناوب از AAA که ممتاز ترین رتبه است شروع شده و تا Cکه منفی ترین رتبه است، ادامه دارد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.