نرم افزارحسابداری صدگان

نظام حاکمیت شرکتی در ۳۰ شرکت برتر بورسی به اجرا در می آید

0 802

حسابداراپ

مدیرعامل مرکز ترویج حاکمیت و مسئولیت اجتماعی ایران از اجرای حاکمیت شرکتی در ۳۰ شرکت بورسی خبرداد و افزود: هدف نظام حاکمیت شرکتی آن است که هزینه رفتار پر خطر یا رفتار غیر سالم را در شرکت ها بالا ببرد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، به نقل از شرکت بورس، علیرضا امیدوار، عضو کارگروه مرکز ترویج حاکمیت و مسئولیت اجتماعی ایران، درباره ارزیابی وضعیت حاکمیت شرکتی در ایران و مقایسه آن با کشورترکیه و پاکستان گفت: یکی از مهمترین اتفاقاتی که در کشورهای دیگر رخ می دهد و در ایران هنوز جا نیافتاده این موضوع است که در ایران بازیگران محیط کسب و کار یعنی سازمان بورس، بیمه مرکزی و بانک ها به عنوان بزرگترین بازارها به عنوان یک پشتیبان نقش خود را به خوبی بازی نمی‌کنند.


وی یکی از‌ کلی‌ترین و مهمترین مشکلات را آن دانست که کسب و کار مسئولانه با نظام حاکمیت مطلوب هیچ مزیتی برای نظام کسب و کار ایران ندارد و مهمترین نتیجه این اتفاق را آن دانست که بورس باید شرکت هایی را پذیرش کند که گزارش مبنی بر اینکه حاکمیت شرکتی انجام می شود یا خیر، را ارایه کنند.


این عضو کمیته اجرایی نخستین همایش ملی حاکمیت شرکتی، با توجه به الزام استفاده از این نظام در ایران از تلاش برخی از بزرگان در این عرصه خبر داد و گفت: تلاش هایی در سال ۸۴ صورت گرفت در آن زمان آیین نامه ای در ۳۵ صفحه تدوین مصوب شد اما هیچ وقت الزامی نشد. در سال ۸۸ این ۳۵ صفحه به ۸ صفحه تبدیل شد و به صورت جزیی به اجرا در آمد و بیشتر بخشی از آن که مربوط به کمیته حسابرسی یا کنترل داخلی بود اجرا شد که هر کدام از این کارها به صورت مجزا اجرایی شدند.


امیدوار به تلاش هایی که در عرصه فعال سازی حاکمیت شرکتی در شرکت ها صورت گرفته است اشاره کرد و ابراز امیدواری کرد: اجرای حاکمیت شرکتی در همین امسال در ۳۰ شرکت برتر بورس در ایران رعایت خواهد شد. به دلیل اینکه چند بند از این آیین نامه به صورت مجزا در ایران انجام گرفته است این کار را به سادگی می توان انجام داد. اما مسئله مهم آن است که ما در ایران بیمه اعضای هیات مدیره مدیره نداریم که اگر زمانی شر کتی ضرری کرد شرکت بیمه اعضا را به صورت شخصی پوشش دهد.


پندار سیستم

امیدوار درباره وجود این نظام در کشور ترکیه گفت: از مهمترین اتفاقاتی که در ترکیه باعث رعایت نظام حاکمیت شرکتی شده است این موضوع ست که اگر سرمایه گذاری بخواهد وارد عرصه سرمایه گذاری شود باید از درست اجرا شدن این نظام اطمینان حاصل کند یعنی رابطه بین سهامداران و هیات مدیره و مدیران اجرایی شفاف است.


مدیرعامل مرکز ترویج حاکمیت و مسئولیت اجتماعی ایران به ورود سرمایه گذاران به ایران در اواخر دولت هشتم اشاره کرد و گفت: در آن زمان آیین نامه ای مبنی بر جذب سرمایه گذاران خارجی در بورس تدوین شد که طبق این آیین نامه سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری خود گزارش سالانه حاکمیت شرکتی را خواستار شدند که هیچ کدام از شرکت ها این گزارش را نداشتند تا ارایه دهند به همین دلیل دیگر سرمایه گذاران خارجی میلی برای سرمایه گذاری در ایران ندارند.


وی به چاپ ۵ عنوان کتاب در این زمینه اشاره کرد و گفت: با تمام این کارها نباید بخش مهم این قضیه را فراموش شود که بین بازیگران کسب و کار در ایران باید تمایز قایل شویم. بین افرادی که حاکمیت شرکتی را درست انجام می دهند و مسولانه برخورد می کنند و افرادی که از این قائده جدا هستند.البته منظور از بازیگران کسب و کار دولت نیست بلکه مشتریان و سرمایه گذاران و …را در هم بر میگیرند.


امیدوار گفت: تمام این کارها باعث مدیریت ریسک های موجود می شود و اثرات منفی آن را به حداقل می رساند و با تمام این تلاش ها هزینه های رفتاری پر خطر افزایش پیدا می کند.

نخستین همایش ملی حاکمیت شرکتی در راستای تحقق سند چشم انداز، روزهای یازدهم و دوازدهم اردیبهشت ماه با همکاری شرکت بورس اوراق بهادار تهران و دانشگاه الزهرا برگزار می شود.

در این همایش دو روزه مقالات و سخنرانی های تخصصی در راستای کاربردی شدن دستورالعمل های حاکمیت شرکتی از سوی مدیران بورسی و اساتید دانشگاهی ارایه می شود.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.