نرم افزارحسابداری صدگان

استراتژی‌های نوین سرمایه‌گذاری (۳) – استراتژی شتاب

0 948

حسابداراپ

در این نوشتار صندوق سرمایه‌گذاری مشترک AQR Momentum Fund در کشور آمریکا را موردکاوی می‌کنیم.
صندوق سرمایه‌گذاری AQR Momentum Fund در سال ۲۰۰۹ توسط شرکت AQR Capital Management و با هدف کسب سود مبتنی بر استراتژی شتاب (momentum) تاسیس شد. 

 

این استراتژی اولین بار در ۱۹۹۳ در مقاله‌ای توسط دو استاد دانشگاه (Jegadeesh & Titman) معرفی شد. در این نوشتار، نشان داده شد که استراتژی خرید سهام شرکت‌های به اصطلاح برنده و فروش استقراضی (۱) سهام شرکت‌های بازنده در ابتدای هر ماه بازده بسیار بالاتری از بازده شاخص بازار سهام به همراه دارد. منظور از سهام برنده و بازنده سهامی است طی ۱۲ ماه قبل، به ترتیب بازدهی نسبی بالا و پایینی داشته اند. یک سال بعد، Clifford Asness موسس شرکت AQR که دکترای خود را در مدیریت مالی از دانشگاه شیکاگو اخذ کرده بود، مقاله‌ای منتشر کرد که نشان داد استراتژی شتاب در شرایط مختلف قادر است سودآوری بسیار بالای خود را حفظ کند. وی در سال ۱۹۹۸ شرکت AQR Momentum را تاسیس کرد که هم‌اکنون سرمایه تحت مدیریت آن بالغ بر ۶۴ میلیارد دلار است.



درنهايت شرکت در سال ۲۰۰۹ تصمیم به تاسیس صندوقی مبتنی بر استراتژی شتاب گرفت که به دلیل محدودیت‌های موجود برای فروش استقراضی توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک این استراتژی را بدون استفاده از فروش استقراضی به صورت زیر به اجرا درآورد:
۱- سهام ۱۰۰۰ شرکت بزرگ (از نظر ارزش بازار) انتخاب می‌شود.
۲- این شرکت‌ها بر اساس بازده سهام آنها در ۱۲ ماه گذشته رتبه بندی می‌شوند.
۳- یک سوم از این شرکت‌ها (حدودا ۳۳۳ شرکت) که بالاترین رتبه را کسب کرده‌اند برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌شوند.
۴- وزن سهام هر شرکت در سبد سرمایه‌گذاری بر اساس سهام شناور آزاد آن در بازار بورس مشخص می‌شود.
۵- مراحل يادشده در بالا هر سه ماه یک بار تکرار می‌شوند و سبد سهام متناسب با آن تغییر می‌کند.



صندوق AQR Momentum در مقایسه با استراتژی شتاب که در مقالات دانشگاهی معرفی شده بود، چند تغییر مهم دارد؛ اولا همان‌طور که گفته شد، به دلیل محدودیت در فروش استقراضی توسط صندوق‌های مشترک، استراتژی تنها از طریق خرید سهام شرکت‌های برنده (بازده بالا در ۱۲ ماه گذشته) اجرا می‌شود. ثانیا استراتژی شتاب به صورت ماهانه بازنگری می‌شود که این مستلزم گردش (Turnover) بسیار بالای سبد سهام و در نتیجه هزینه معاملات بالا است که بازده سبد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از همین رو، صندوقMomentum AQR سبد خود را هر سه ماه یک بار بازبینی می‌کند که البته حتی با این روش بازبینی، گردش سالانه سبد حدود ۱۰۰ درصد است. درنهايت اینکه این صندوق در سهام شرکت‌های بسیار کوچک (با ارزش بازار اندک) به دلیل نقدشوندگی پایین آنها سرمایه‌گذاری نمی‌کند. سهام دارای بالاترین وزن در این صندوق، سهام Apple است که حدود ۷ درصد از وزن صندوق را تشکیل می‌دهد.



صندوق AQR Momentum تاکنون عملکرد موفقی داشته و بازدهی آن از ابتدای تاسیس نزدیک به ۶۰ درصد است. در طی این مدت، بازده شاخص S&P500 بازدهی منفی معادل ۸ درصد داشته است.
بازده صندوق AQR Momentum (آبی) و شاخص S&P500 (قرمز)


پندار سیستم


(۱) فروش استقراضی یا Short-selling به معنای قرض گرفتن سهام و فروش آن است و هدف از آن کسب سود در نتیجه کاهش قیمت سهام فروخته شده است. به‌این ترتیب که اگر پیش بینی سرمایه‌گذار راجع به یک سهم، کاهش قیمت باشد می‌تواند آن سهم را قرض گرفته و به فروش برساند تا در آینده و پس از کاهش قیمت، آن را به قیمت پایین تری از بازار بخرد و به مالک اصلی بازگرداند.


Mahdi.Heidari@hhs.se – مهدی حیدری
Ali.Ebrahimnejad@bc.edu –  علی ابراهیم‌نژاد

منبع : دنیای اقتصاد


—————————————————————————————————–

لينك هاي مرتبط :

– استراتژی‌های نوین سرمایه‌گذاری(۱) – مروری بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک

– استراتژی‌های نوین سرمایه‌گذاری (۲) – بررسی یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.