نرم افزارحسابداری صدگان

چتر حمایتی ضوابط جدید معاملات عمده بر سر سهام‌داران خرد

0 636

حسابداراپ

ضوابط جدید معاملات عمده سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس رویکرد جدیدی بر حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران دارد، زیرا در این ضوابط، کسانی‌که می‌خواهند در معاملات عمده شرکت کنند و به نوعی در مدیریت شرکت تاثیرگذار هستند، باید دارای شرایط بیشتری برای تصدی این مسئولیت باشند.

.

ضوابط جدید شرایط متقاضیان خرید در معاملات عمده سهام و حق تقدم سهام در بورس و فرابورس، عاملی برای حمایت از سهام داران خرد و الزام به رعایت چارچوب ها است.
.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با استودیو بورس ضمن بیان مطلب بالا گفت: معاملات عمده به معاملاتی گفته می شود که به لحاظ حجم معامله، میزان قابل توجهی از کل سهام شرکت را تشکیل دهد، یعنی درصد قابل توجهی از سهام شرکت بوده و بالقوه از لحاظ مدیریتی یا کنترلی، جابه جایی با اهمیتی باشد.

.

محمودرضا خواجه نصیری با اشاره به روند انجام معاملات عمده در بورس و فرابورس گفت: قیمت گذاری این سهام نیز بر اساس فرایندهای دیگری است و ممکن است قیمت آن با قیمت معاملات خرد در همان روز متفاوت باشد که به دلیل ارزش های مدیریتی سهم است.

.

وی ادامه داد: ضوابط جدید معاملات عمده سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس رویکرد جدیدی بر حمایت از حقوق سرمایه گذاران دارد. در این ضوابط، کسانی که می خواهند در معاملات عمده شرکت کنند و به نوعی در مدیریت شرکت تاثیرگذار هستند، باید دارای شرایطی باشند.

.

پندار سیستم

خواجه‌نصیری در تشریح این شرایط اظهار داشت: شرکت کننده در معامله عمده باید در تحصیل منابع مالی خود مقررات پولشویی را رعایت کرده باشد و سوء پیشینه جرایم مالی نداشته باشند. همچنین نباید بدهی معوق عمده ای به شبکه بانکی، بیمه تامین اجتماعی، مالیات و سازمان خصوصی سازی داشته باشند.

.

وی با بیان اینکه متقاضی همچنین نباید سابقه تخلفات با اهمیت در بازار اوراق بهادار و در اداره اشخاص تحت نظارت و نهادهای مالی داشته باشند، افزود: شخص متقاضی باید توان مالی مناسبی داشته باشد و از توانایی فنی و اداره شرکت برخوردار باشد تا معاملات عمده منجر به انحصار نشود.

.
 وی در پاسخ به این سوال که ضوابط جدید چه تفاوتی با ضوابط قبلی دارد، گفت: پیش از این در معاملات عمده صرفا نگاه این بود که فقط باید پیش پرداخت مالی پرداخت می‌شد، اما در ضوابط جدید شرایط بیشتری بررسی می‌شود و در نتیجه دیگر شاهد نخواهیم بود که با جابه جایی سهام و تغییر مالک یا مدیر، شرکت دچار مشکل شود.
.

خواجه‌نصیری ابراز داشت: در این شرایط با وجودی که مدیریت شرکت تغییر می کند، اما چتر حمایتی از سهام داران خرد و الزام به رعایت چارچوب ها و شرایطی که برای شرکت لازم است، محقق می شود و می توانیم امیدوار باشیم که جابه جایی ها منجر به بهبود شرایط شرکت‌ها شود.

.

وی تاکید کرد: این ضوابط همزمان با ابلاغ اجرایی است و همزمان تغییراتی در دستورالعمل معاملات بورس و فرابورس ایجاد و امروز ابلاغ خواهد شد که از هفته آینده قابل انجام است.

.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که اجرای فرایندهای جدید موجب بهبود کیفیت فرایند خصوصی سازی شود.

این در حالی است که روز گذشته شورای عالی بورس اوراق بهادار شرایط مربوط به متقاضیان خرید در معاملات عمده سهام و حق تقدم سهام در بورس و فرابورس را ابلاغ کرد. این ضوابط مشتمل بر چهار ماده و شش تبصره است.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.