نرم افزارحسابداری صدگان

عبور شاخص بورس از مرز روانی ۳۰ هزار واحدی

0 834

حسابداراپ

لحظاتی قبل شاخص کل بازده نقدی و قیمت بورس تهران با افزایش ۷ واحدی از مرز روانی ۳۰ هزار واحدی عبور کرد.

.

 به گزارش  مهر ، با فتح قله ۳۰ هزار واحدی نماگر بورس تهران رکورد جدید دیگری برای بازار سرمایه ۴۳ ساله کشور ثبت  شد. به این ترتیب بازار سهام در حالی فصل جدیدی را از این پس آغاز می کند که انتظار برای ثبت رکورد های بالاتر برای شاخص تا پایان امسال دور از دسترس نیست .

.

 در معاملات امروز بازار سهام سه شرکت سرمایه گذاری غدیر با ۴۵ واحد افزایش ،گسترش نفت و گاز پارسیان با۴۰  واحد افزایش و پالایش نفت بندر عباس با ۲۶ واحد افزایش بیشتریت تاثیر مثبت را در  شاخص کل بورس بر عهده داشتند.

 .

شاخص بورس تهران که از ابتدای امسال در محدوده ۲۶ هزار و ۲۸۰ واحدی قرار داشت تحت تاثیرسایه سنگین رکود فرسایشی حاکم بر معاملات بازار سهام تا سطح حمایتی ۲۳ هزار و ۷۸۳ واحد نزول کرد اما به مدد حمایت حقوقی ها و همسو با خیز قیمت ها در بازار ارز توانست بیش از ۶۰۰ واحد رشد را تا به امروز بر جای گذارد.

 .

 بر این اساس بازدهی کل بازار سهام از ابتدای امسال تا به امروز در حالی به حدود ۱۲ درصد مثبت رسیده که در مقایسه با بازدهی بازار پول و اوراق مشارکت هنوز فاصله معناداری وجود دارد.

 .

گفتنی است رشد شاخص بورس تهران پس از آن رخ می دهد که آزاد سازی قیمت اغلب کالاهای اساسی و مصرفی در کنار تاثیر فزاینده نرخ ارز بر سودآوری شرکتها  و صنایع بورسی ، انتظار برای تعدیل مثبت پی در پی سودآوری آنها در گزارش های میان دوره ای و بودجه ای را دوچندان کرده است.

پندار سیستم

.

 اکنون با عبور پر قدرت شاخص کل از مرز ۳۰ هزار واحدی اغلب چارتیست ها مقصد بعدی این نماگر را قله ۳۳ هزار واحدی پیش بینی می کنند.

 .

این در حالی است که نوسان شدید قیمت ها در بازار ارز و سکه و از طرفی جذاب نبودن بازار های رقیب ، در گرایش مجدد صاحبان نقدینگی خرد به بازار سهام بی تاثیر نبوده است.

 .

خریدارانی که اکنون با حداقل سرمایه مورد نیاز می توانند به تحصیل داراییهایی رجوع کنند که از یک طرف آنها را در چرخه تولید بنگاههای اقتصادی  و بالا بردن سطح اشتغال کامل در اقتصاد شریک می کند و از سویی دیگر می تواند بازده حاصل از سود و زیان عملکرد شرکت را برای صاحبان سهام در بر داشته باشد.

 .

این میان عمده تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه تداوم رشد بازار سهام را در گرو عملکرد متولیان بازار سرمایه با بالا بردن اعتماد سازی و شفافیت بیشتر این بازار می دانند.

 .

تمرکز به خصوصی سازی شرکت های اصل چهل و چهار قانون اساسی در کنار افزایش شفافیت اطلاع رسانی و نیز تغییر رویکرد در توقف طولانی مدت نماد های معاملاتی و درعین حال پرهیز از تبلیغ های تصنعی برای گرایش عموم مردم به بازار سهام می  تواند از جمله اقداماتی باشد که به تقویت اعتماد سازی در بازار سرمایه کمک دو چندانی خواهد کرد.

 .

در خاتمه باید گفت رونق بازار سرمایه در شرایط کنونی رابطه معنا داری با نحوه عملکرد ناشران بورسی و متولیان بازار سرمایه دارد بطوریکه ایجاد مشوق های مختلف برای گرایش ناشران جدید و از طرفی شفافیت هر چه بیشتر اطلاعات مالی ناشران فعلی ،  بر اعتماد سازی و نرغیب سرمایه گذاران حقیقی به بازار سهام نقش با اهمیتی  در بر خواهد داشت.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.