نرم افزارحسابداری صدگان

انتظار ثبات و استهلاک قیمتی در بازار ارز

0 563

حسابداراپ

سخنگوی کانون صرافان گفت: بازار ارز آماده فروریختن قیمت‌ها است. نصرت عزتی سامیان با بیان این مطلب افزود که بازار به قیمت‌های کانون صرافان اعتماد کرده و در صورتی که واردات اسکناس به نحوی انجام شود و عرضه بزرگی در بازار انجام شود، قیمت‌ها می‌شکند. این سخنان در حالی است که صرافان دارای مجوز فعالیت جدیدی را برای نقل و انتقال ارز به کار گرفته‌اند.

.

سخنگوی کانون صرافان با اشاره به شرایط بازار در روز‌های اخیرضمن اشاره به رضایت مراجعه کنندگان متقاضی ارز به مرکز مبادلات و انعکاس آن در رسانه‌ها گفت: کسانی که از آغاز در این مرکز اقدام به ثبت سفارش و خرید ارز کرده‌اند بر نشسته شدن تحویل ارز در حساب‌های ذی‌نفع اذعان دارند و تداوم این روند قطعا تقاضای مازاد را در سطح بازار جمع می‌کند. او با اشاره به حضور دو بانک ملت و کشاورزی از ابتدای مبادلات در این مرکز اطمینان داد که متقاضیان از این روند راضی بوده و اگرچه در مواقعی تاخیری دیده شده، اما تمامی تقاضا‌ها در حساب‌های مقصد ثبت شده است. 

.
عزتی سامیان همچنین در خصوص تطابق قیمت‌های اعلام شده از سوی کانون با قیمت‌های معاملاتی بازار گفت: با وجودی که قیمت‌های بازار در ابتدای روند بازار تقریبا ۵۰ تومان از قیمت‌های اعلامی کانون بیشتر است، اما در ادامه ساعات کاری، قیمت‌هاي بازار به قیمت‌های کانون رسیده است. وی در توضیح این شرایط البته گفت که صرافان طبق توصیه خریدی با قیمت‌های بیشتر از نرخ کانون انجام نمی‌دهند و از این رو قیمت دلار در سطح قیمت‌های فروش کانون صرافان تطابق‌پذیرتر شده است. وی همچنین افزود: اگر مجوز واردات اسکناس دلار به کشور صادر شود بازار با بالارفتن عرضه مواجه شده و قیمت آن کاهش می‌یابد. اینکه صرافان یا هر مرجع دیگر بتوانند عرضه‌ای در بازار داشته باشند، قیمت ارز به شدت کاهش می‌یابد؛ چراکه در این روزها بازار کاملا آماده ریزش قیمت است. وی افزود روز شنبه نیز بازار این آمادگی را داشت، اما عرضه بزرگی در سطح بازار انجام نشد.

.
پس از تقریبا یک هفته، قیمت‌های کانون صرافان از بعد از ظهر چهارشنبه هفته گذشته نزدیک به قیمت بازار تدوین و اعلام شد و از این روز صرافان بلافاصله با درج قیمت‌های تازه بر تابلو‌ها به خرید و فروش دوباره در بازار اقدام کردند. این شرایط که البته همزمان با حضور نیروهای انتظامی در بازار صورت گرفت دلالان را کلا از بازار کنار زد؛ اگرچه در ساعاتی از غروب می‌توان تعدادی از آنها را در گوشه گوشه منطقه فردوسی یافت، اما دستگیری تقریبا ۵۰ نفر از آنها موجب شده تا کمتر در انظار ظاهر شوند. در صرافی‌ها اما داد و ستد ادامه دارد و خرید و فروش در سطوحی تقریبا نزدیک به قیمت کانون برقرار است.

.
در همین حال انتظار برای افت قیمت از منظر یک مقام مسوول در حالی است که برخی اخبار تازه رسیده از منابع خبری را به عنوان مستمسکی تازه برای افزودن بر هیجان قیمتی دلار و سکه عنوان می‌کنند. صرافان در روزها و ماه‌های اخیر هر چه قدر که فشارهای بیرونی ظاهر سخت تری به خود می‌گیرند، خود را برای مقابله با آنها بهتر تجهیز می‌کنند. صرافی‌های دارای مجوز در این روزها در پی گسترده‌تر کردن شبکه فعالیت خود مسوولیت بزرگ‌تری را برای نقل‌وانتقال ارز بر عهده گرفته‌اند. این وظیفه البته تا پیش از این هم با جدیت دنبال می‌شد اما این صنف در دوره اقتصادی کنونی جدیت و گستردگی بیشتری را مد نظر قرار داده است. با این حال اعتماد عمومی و لزوم توجه به آن همان است که بارها مورد اشاره و تاکید قرار گرفته است. 

پندار سیستم

.
در بازار 
دیروز قیمت دلار توسط کانون صرافان برای خرید ۳۲۷۰ تومان خرید و ۳۲۸۵ تومان فروش اعلام شد که قیمت فروش آن البته ۵ تومان نسبت به قیمت روز پنج‌شنبه افزایش داشته است. قیمت فروش یورو در این کانون ۴۲۸۰ تومان و قیمت خرید ۴۲۴۰ تومان تعیین شده است. 
در کف بازار، اما قیمت دلار بعضا با نرخ‌هایی بین ۳۳۴۰ تا ۳۳۶۰ تومان داد و ستد شد. انتظار بازاریان این بود که قیمت در این سطح باقی بماند و به مرور دچار استهلاک شود. در بازار سکه، اما شرایطی قدری متفاوت تر بود. سکه در ابتدای روز با نرخ يك میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عرضه شد. در ادامه بازار این قیمت تا سطح يك میلیون و ۲۸۰ هزار تومان افت کرد، اما دوباره در ساعت ۴ بعدازظهر از يك میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فراتر رفت.

.
سکه طرح قدیم البته نسبت به سكه طرح جدید تقاضای کمتری دارد. نیم سکه روز گذشته ۷ هزار تومان افزایش داشت و تا ۶۳۰ هزار تومان افزایش یافت. قیمت ربع سکه در مقابل با ۳۰۰۰ تومان کاهش قیمت به نرخ۳۱۵ هزار تومان رسید. در بازار طلا قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت با ۸ هزار تومان کاهش به ۵۴۷ هزار تومان رسید. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت نیز ۱۶۰۰ تومان ارزان شده و به نرخی بالاتر از ۱۲۶ هزار تومان فروخته شد.

.
باید اعتماد عمومی در بازار ارز ایجاد کنیم 
در این راستا سخنگوی مرکز مبادلات ارزی گفت: باید اعتماد عمومی در بازار ارز ایجاد کنیم که این کار آغاز شده منتهی به نتیجه رسیدن آن زمان‌بر است. 
صمد کریمی سخنگوی مرکز مبادلات ارزی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌با بیان این مطلب اظهار کرد: شبکه صرافی‌های مجاز و تمام صرافان تعامل خوبی با بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در تامین اسکناس برای مسافران، بیماران و دانشجویان داشته که ان‌شاء‌الله با کمک شبکه صرافی‌های مجاز بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که خرید و فروش نیز بسیار تسهیل شود. کریمی در ادامه افزود: با این کار به راحتی می‌توان با یکی دو درصد بالای نرخ مبادله‌ای ارز از صرافی‌های مجاز ارز تهیه کنند که البته این موضوع زمانبر است. 

.
وی گفت: وقتی تقاضاهای خرد را پوشش دهیم در نهایت فشار روی بازار آزاد و حتی شبکه‌ صرافی‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. 
وی تاکید کرد: نظارت بر روی کار صرافی‌ها توسط بخش نظارت ما انجام می‌شود. 
سخنگوی مرکز مبادلات ارزی همچنین با بیان اینکه ما درصدد ایجاد ثبات در بازار هستیم و این هدفی بود که به آن مایل شدیم، گفت: هدف بعدی ما تقویت پول ملی است که از طریق همین مرکز با حمایت تولید و حفظ اشتغال، ان‌شاء‌الله به آن خواهیم رسید و در کنار آن هم سیاست‌های پولی، سیاست‌های مالی، انضباط مالی، کنترل نقدینگی و سایر ابزارهای پولی که وجود دارد می‌توانیم طراحی کنیم. 
وی ادامه داد: بر اساس مقررات ارزی کشور دارندگان ارز می‌توانند در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند و سپرده‌گذاری مدت‌دار داشته باشند که به این سپرده‌ها هم سود تعلق می‌گیرد. این سپرده‌ها عندالمطالبه است؛ یعنی هر زمانی که مشتریان وجوه ارزی خود را از بانک بخواهند می‌توانند همراه سودشان اخذ کنند. 

.
افت قیمت طلا در بازار جهانی
به دنبال تشدید نگرانی‌ها نسبت به بحران اقتصادی غرب و افت شاخص بورس‌های آمریکا و اروپا قیمت جهانی طلا با افت ۱۶ دلاری در پایان معاملات هفتگی بازارهای جهانی در سطح ۱۷۵۴ دلار متوقف شد.
افزایش نگرانی‌ها نسبت به تشدید بحران اقتصادی در اروپا و تاثیر تازه‌ترین پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول در مود رافت نرخ رشد اقتصادی در سراسر جهان علت افت شدید قیمت طلا عنوان شده است. کارشناسان انتظار انتشار آمار ناامیدکننده‌ای از عملکرد شرکت‌های غربی در سه ماهه سوم ۲۰۱۲ دارند. در این راستا افت قیمت جهانی نفت نیز دلیل مهمی برای کاهش قیمت طلا اعلام شده است. در شرایط بی‌ثباتی بازار‌های کالایی جهان فروش عمده طلا و تشکیل صف فروش برای آن موجب کاهش شدید قیمت‌ها می‌شود.
علاوه بر تشدید نگرانی‌ها نسبت به بحران اقتصادی کشورهای غربی گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نیز در کاهش قیمت نفت طی روز گذشته تاثیر داشته است. آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرد عرضه نفت در ماه‌های آینده افزایش و در مقابل، تقاضا کاهش یابد. قیمت جهانی نفت طی روزهای چهارشنبه و پنج شنبه بیش از ۵ دلار در هر بشکه افزایش یافته بود و ورود سفته‌بازان به بازار برای بهره‌برداری از این افزایش قیمت عامل دیگر کاهش قیمت نفت در روز جمعه عنوان شده است.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.