نرم افزارحسابداری صدگان

رونق بازار درسايه اخبار اميدواركننده

0 531

حسابداراپ

 بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد انتشار خبرهای مثبتی در گروه پتروشیمی بود که در نهایت جو مثبتی را بر بازار حاکم کرد.

 ..

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در صحنه سیاسی خبرهای منتشره از تداوم مذاکرات هسته‌ای حکایت داشت. دیروز خبرگزاری فارس گزارش کرد: دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا و ایران روز ۲۴ جولای (سه‌شنبه سوم مرداد) مذاکرات فنی و کارشناسی خود را در مورد برنامه هسته‌ای ایران پیگیری می‌کنند تا راه حل دیپلماتیکی برای حل و فصل این موضوع پیدا کنند.

..

این مذاکرات که در استانبول برگزار می‌شود، دور دوم مذاکرات فنی و کارشناسی است. براساس این گزارش، ایران و شش قدرت جهانی در آخرین دور از مذاکرات خود در مسکو توافق کردند که برای کاهش اختلافات دو طرف مذاکرات ادامه یابد.

..

در بازار دیروز معامله‌گران در ابتدای بازار شاهد انتشار اطلاعیه پتروشیمی کرمانشاه بودند. این شرکت در اطلاعیه سه ماهه خود توانست به اندازه تمام سال گذشته سود محقق کند. این اعلام که دومین گزارش از این نوع در هفته‌های اخیر بود، باعث اقبال معامله‌گران به گروه پتروشیمی شد. پیش از این پتروشیمی آبادان نیز در سه ماهه پوششی فوق‌العاده اعلام کرده بود. پتروشیمی آبادان دیروز زنجیره بازگشایی‌های ضعیف پس از برگزاری مجامع سالانه را شکست و در بازگشایی نماد توانست با رشد ۱۳درصدی همراه شود. حال آنکه اطلاعیه دیروز پتروشیمی کرمانشاه به صف خرید هلدینگ نفت و گاز پارسیان و رشد قیمتی نمادهای وابسته از جمله سرمایه گذاری غدیر منجر شد تا بازار در انتظار گزارش پتروشیمی پردیس باقی بماند. در همین حال دیروز پتروشیمی‌های زاگرس و شازند نیز با صف‌های خرید و رشد قیمتی همراه شدند.

..

در بازار دیروز گروه پتروشیمی همچنان پر خبر ظاهر شد؛ در این گروه رییس‌ شورای رقابت از پاسخ به نامه سازمان خصوصی‌سازی در مورد واگذاری هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس خبر داد و گفت: طبق قانون نظر شورا قابل تغییر نیست، اما هیات‌ واگذاری می‌تواند این شرکت را با همان ترکیب قبلی واگذار کند.

..

روایت رسمی از اوضاع پتروشیمی‌ها

در همین حال دیروز مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تحریم، محدودیت‌هایی برای صنعت پتروشیمی ایجاد کرده، اما با اتخاذ راهکارهای جدید، تولید و صادرات محصولات پتروشیمی روند عادی خود را ادامه می‌دهد.

..

بحث در مورد عوارض ۵۰درصدی صادراتی نیز دیروز در برخی از خبرگزاری‌ها منعکس شد. شانا در گزارشی نوشت: چند شرکت پتروشیمی با رایزنی انجام شده از اعمال عوارض ۵۰ درصدی صادراتی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت وضع شده، معاف شدند.

..

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: وزارت صنعت تعدادی از محصولات پتروشیمی را مشمول عوارض صادراتی کرده است که با رایزنی‌ها و مذاکرات انجام شده چند شرکت پتروشیمی از این عوارض معاف شدند.

..

پندار سیستم

عبدالحسین بیات افزود: در برخی از شرکت‌ها تولید نسبت به مصرف پایین‌تر است و امکان دارد که کمبود در بازار وجود داشته باشد و به همین دلیل برای پرهیز از صادرات، این عوارض اعمال شده بود. وی تصریح کرد: بر اساس نیاز و ضوابط موجود و همکاری و تعامل میان وزارت نفت و صنعت، نحوه اعمال عوارض برای ۱۵ شرکت اعلام شده تغییر خواهد کرد.

..

بیات ادامه داد: با مذاکره‌های مثبتی که انجام شده، پیش‌بینی می‌شود فقط چند شرکت مشمول این عوارض شوند و روند تولید و صادرات سایر شرکت‌ها روند عادی خود را ادامه دهد.

..

توقف یک اصل چهل و چهاری 

در بازار دیروز در گروه تصفیه نفت معامله‌گران شاهد توقف نماد پالایشگاه بندرعباس بودند. این توقف موجب شد تا نگرانی در مورد وضعیت مالی این شرکت در بازار دیده شود، به خصوص که پیش از این دو شرکت اصل ۴۴ دیگر بازار سرمایه یعنی حمل و نقل پتروشیمی و ذوب آهن اصفهان نیز اندکی پس از حضور در بازار با تعدیل منفی همراه شدند. براساس برخی از شنیده‌ها شرکت پالایشگاه بندر عباس زیان سال ۹۰خود را ۱۰درصد افزایش داده و در مقابل ۲۸درصد به سود سال ۹۱ خود افزوده است.

.

 در گروه مالی روز گذشته مدیر بازار فرابورس گفت: با گشایش نماد بیمه سامان، سرانجام معاملات این شرکت بیمه‌ای ۴۰۰میلیارد ریالی از شنبه ۲۴تیر در بازار اول ثبت می‌شود. بیمه سامان نهمین شرکت بیمه‌ای است که وارد فرابورس می‌شود. در این گروه دیروز شرکت تازه وارد بیمه ملت اعلام کرد که مجمع خود را به تعویق انداخته است. این تعویق برای ثبت افزایش سرمایه اخیر شرکت رقم خورده است. این تعویق برگزاری مجمع شانس رشد قیمتی این شرکت را افزایش داده است.

..

تعویق در برگزاری مجمع مپنا 

در گروه مالی دیروز در گروه تجهیزات در حالی که قرار بود مجمع عادی سالانه شرکت مپنا در روز ۲۸ تیر ماه برگزار شود این مجمع به دلایل نامعلومی لغو و به ۳۱ تیرماه موکول شد.

..

دستور جلسه مجمع لغو شده مپنا تصویب صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۰، انتخاب حسابرس و بازرس قانونی، تعیین حق حضور اعضای غیر موظف هیات مدیره و تعیین پاداش هیات مدیره بود.

.

 در گروه مخابرات دیروز شرکت ارتباطات سیار صورت‌های مالی ۳ ماهه خود را منتشر کرد.شرکت همراه اول در سه ماه اول امسال توانست که ۲هزار و ۲۵۰ریال از سود ۹ هزار و ۱۸۳ریالی خود را پوشش دهد.در مجموع بازار دیروز شرایط مناسبی را تجربه کرد که در آن شاخص کل ۲۸،۲ واحد رشد کرد و به ۲۵هزار و ۳۰۷واحد رسید. ارزش معاملات دیروز بالغ بر ۴۸،۵ میلیارد تومان بود که ۱۰درصد آن را معاملات اوراق شهرداری شیراز تشکیل داد. دیروز از ۲۰۳ نمادی که روی تابلو رفتند ۱۰۳نماد با رشد ارزش و ۹۴نماد با کاهش ارزش همراه شدند.

..

منبع :بورس نیوز

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.