نرم افزارحسابداری صدگان

در جستجوی سهام امن

0 585

حسابداراپ

تمرکز سرمایه گذاری بر مبنای کسب سود تقسیمی حداکثری از طریق سرمایه گذاری در سهام شرکت ها با مقیاس کوچک سرمایه و با داشتن نسبت پایین قیمت به درآمدی هر سهم که البته وابستگی چندان زیادی به نرخ دلار نیز نداشته باشد، تحلیل اکثر فعالان بورس طی روزهای اخیر بوده است.

پندار سیستم

.

با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه ۹۱.۰۳.۰۸ شاخص بازار اول (تالار اصلي) با ۴۹ واحد کاهش به رقم ۲۲۳۵۶ واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت ۵۷ واحد نزول عدد ۳۶۱۷۳ واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با ۵۶ واحد افت به رقم ۲۶۸۴۸ واحد رسيد.

.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم ۴۹۴ میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز سرمایه گذاری سایپا با ۵ واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل مخابرات ایران با ۱۵ واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

.

معاملات امروز بورس در حالی به پایان رسید که اتفاق قابل توجه و خاصی در بازار سهام رخ نداد و سهامداران نیز برای کاهش ریسک سرمایه گذاری های خود عمدتاً در جستجوی سهام امن بودند تا در شرایط فعلی که اکثر بزرگان بورس حاشیه نشین شده اند، با حفظ بازده سرمایه هایشان فعالیت های سرمایه گذاری خود را ادامه دهند.

.

براساس گزارش بورس نیوز، سرمایه گذاران با توجه به حضور شاخص کل در موج اصلاحی نمودارهای تکنیکی و حاشیه نشینی سهام شرکت های بزرگ و مطرح، برای داشتن سرمایه گذاری مطمئن به سراغ سهم های کوچک بازار رفته اند.

.

به اعتقاد اهالی تالار، تمرکز سرمایه گذاری بر مبنای کسب سود تقسیمی حداکثری از طریق سرمایه گذاری در سهام شرکت ها با مقیاس کوچک سرمایه و با داشتن نسبت پایین قیمت به درآمدی هر سهم که البته وابستگی چندان زیادی به نرخ دلار نیز نداشته باشد، تحلیل اکثر فعالان بورس طی روزهای اخیر بوده است. چرا که سهم های شرکت های کوچک بدون نیاز به سرمایه آنچنانی، می توانند با رشد قیمت مواجه شده و بازدهی مناسب را در صورت وجود شرایط ذکر شده عاید سهامداران خود کنند.

.

این میان صنعت سیمان در جایگاه اول اینگونه سهم ها قرار دارد که با وجود واگذاری صف های خرید در برخی نمادهای این گروه در میانه جلسه معاملاتی امروز، در ساعت پایانی نیز صف خرید خود را دوباره تشکیل دادند و با افزایش قمیت همراه شدند.

.

در نماد “سفارس” نیز نزدیک به هشت میلیون سهم مورد داد و ستد قرار گرفت و نوسان مثبت قیمت ها بر معاملات این سهم حاکم بود.

.

نماد سیمان خزر نیز پس از برگزاری مجمع عادی سالیانه و تقسیم سود ۴۴۰ ریالی به ازای هر سهم، پس از بازگشایی در قیمت ۲۶۰۰ ریال با نوسان مثبت بیش از ۱۲ درصد قیمت رو به رو شد.

.

گروه دیگری که از نگاه سرمایه گذاران شرایط مشابهی را با گروه سیمانی دارد، ساختمانی ها هستند که با وجود افت نسبی قیمت سهام آنها طی معاملات امروز و واگذاری صف های خرید در برخی نمادهای آن، معاملات نسبتاً متعادلی در این گروه مشاهده می شود.

.

اما در میان نماد بزرگان بورس، چنین اقبال و انگیزه ای از فعالیت سرمایه گذاران به چشم نمی خورد. آنچنان که سهام “اخابر” با در اختیار داشتن P/E حدود شش واحدی در صدر جدول اثر گذارترین نماد در جهت کاهش شاخص کل قرار گرفته است.

.

به اعتقاد اهالی تالار این سهم به دلیل حجم زیاد سرمایه و بالا بودن میزان حجم مبنای آن، نمی تواند نگاه بورس بازان را در شرایط فعلی به سمت خود جلب کند.

.

در همین راستا سهام سایر گروه های بزرگ همچون فلزات اساسی، پتروشیمی ها و معدنی ها نیز در روند منفی قیمتی در حال معامله بودند، چراکه برای به حرکت درآوردن اینگونه صنایع و سهم ها نیاز به نقدینگی بالایی احساس می شود.

.

اما به اعتقاد اهالی تالار با توجه به عدم وجود اطمینان لازم در شرایط فعلی بورس، این میزان نقدینگی برای تکان دادن بزرگان بورس از جای خود در بازار موجود نیست.

.

در عین حال طی معاملات امروز باز هم گروه قند و شکری فرصت را غنیمت دانسته و به لحاظ اثرات ناشی از نوسان نرخ دلار که طی روزهای اخیر مجدد به مرز ۱۷۰۰ تومانی برگشته، از روند فعلی بورس استفاده کرده و شاهد رشد قیمت سهام در برخی نمادهای معاملاتی خود بود.

.

در همین گروه اما “قشهد” با وجود تعدیل مثبت حدود ۳۶ درصدی سود پیش بینی شده هر سهم سال مالی ۹۱ و پوشش ۱۲۴ درصدی سود ۱۴۲۳ ریالی برآوردی طی عملکرد ۹ماهه، معاملات امروز سهام خود را با روند منفی و صف فروش سپری کرد.

.

در پایان معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی نیز با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شد.

.

در عین حال معامله ۹۶.۴ درصد از سهام شرکت بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران – خدمات بازرگانی فولاد – که در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری به قیمت ۱۳ هزار و ۳۱۰ تومان به ازای هر سهم و به ارزشی بالغ بر ۱۶۳ میلیارد ریال در بازار فرابورس عرضه شده بود، پس از احراز شرایط معامله طی روز جاری قطعیت یافت.

.

همچنین بازگشایی نماد معاملاتی اوراق مشارکت شهرداری شیراز نیز در بازار اوراق بدهی بورس اوراق بهادار تهران طی معاملات امروز انجام شد که به ارزش کلی ۱۴۵ میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و هر برگ آن به ارزش اسمی ۱۰۰ هزار تومانی به قیمت ۱۲۳ هزار تومان معامله شد.

.

در سطح کلان نیز نمایندگان دوره نهم مجلس شورای اسلامی امروز در خانه ملت انتخابات اعضای هیأت رییسه، اعضای کمیسیون های تحقیق و آیین نامه داخلی را برگزار کردند.

.

بهای هر دلار آمریکا نیز طی روز جاری به ۱۷۴۰ تومان افزایش یافته که نسبت به روز گذشته ۲۰ تومان رشد را نشان می دهد. قیمت هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز چهار هزار تومان رشد کرده و تاکنون به ۶۵۳ هزار تومان مورد معامله قرار گرفته است.

.

به هر نحو اگر چه بازار به دلیل عدم وجود انگیزه لازم میان سهامداران، توان و قدرت مورد نیاز برای پیش رفتن به سمت جلو را نداشته و گهگاه نیم نگاهی به عقب و معاملات سپری شده می اندازد، اما برای اتخاذ چنین روندهایی نیز تحلیل خاص خود را دارد.

.

بطوریکه چنین رویه ای نمی تواند بدون دلیل شکل گیرد و اکثر سهامداران فعال این روزهای بورس با نگاه دریافت سود نقدی، سعی دارند سرمایه خود را برای حضور در روندهای پرقدرت و البته مثبت در معاملات روزها و هفته های آینده از ریسک های موجود محافظت کنند.

.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.