نرم افزارحسابداری صدگان

تمهيدات بورسي شدن شركت‌ها از مسير فرابورس

0 717

حسابداراپ

گروه بورس- رييس سازمان بورس از اصلاح دستورالعمل پذيرش شركت‌ها در بورس و فرابورس خبر داد تا طي آن شرايط انتقال شركت‌ها از فرابورس به بورس تبيين و تعريف شود.

اين در حالي است كه ضوابط پيشنهادي جديد، پذيرش شركت‌ها در بورس را به دليل افزايش حداقل سرمايه مورد نياز، بيش از پيش سخت‌تر خواهد كرد. به نظر مي‌رسد با اين شرايط سخت‌گيرانه از اين پس فرابورس پل ورود شركت‌ها به بورس خواهد بود.

علي صالح‌آبادي در نخستين جلسه مطبوعاتي سال‌جاري در جمع خبرنگاران با اشاره به مهم‌ترين برنامه‌هاي امسال سازمان بورس گفت: با اصلاح اين دستورالعمل شركت‌هاي حاضر در فرابورس در يك روز كاري و به شرط احراز شرايط تعريف شده مانند درصد سهام شناور آزاد و افزايش سرمايه، حداقلي به بورس اوراق بهادار منتقل خواهند شد.

صالح‌آبادي ادامه داد:‌ اين موضوع و همچنين ديگر شرايط مدنظر هنوز نهايي نشده اما در هفته جاري به نتيجه خواهد رسيد.در پيشنهادهاي ارائه شده حداقل سرمايه براي حضور شركت‌ها در بازار دوم ۲۰ ميليارد تومان، در تابلوي فرعي بازار اول ۵۰ و تابلوي اصلي۱۰۰ ميليارد تومان تعريف شده است. همچنين درصد سهام شناور آزاد هم به ترتيب ۲۰، ۱۵ و ۱۰‌درصد خواهد بود. وي در پاسخ به اينكه با اين اقدام آيا تعداد شركت‌هاي فرابورس كم نمي‌شود؟ گفت: شركت‌هاي فرابورس قبل از انتقال به بورس بايد حداقل ۶ ماه در فرابورس فعاليت كنند.

پندار سیستم

در همين حال با توجه به پذيرش آسان‌تر شركت‌ها و همچنين نوآوري‌هايي كه انجام خواهد شد، اين بازار توسعه خواهد يافت. صالح‌آبادي با اشاره به ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه مبني بر لزوم ثبت همه شركت‌هاي سهامي عام نزد سازمان بورس، خاطرنشان كرد: درحالي سهام همه شركت‌هاي پذيرفته شده نزد سازمان بورس بايد در فرابورس معامله شود كه امكان معامله سهام شركت‌ها بدون پذيرش هم در فرابورس فراهم شده است؛ هرچند بهتر است شركت‌ها با پذيرش در فرابورس يا بورس از معافيت مالياتي هم استفاده كنند.

وي با بيان اينكه طبق برآوردهاي اوليه حدود ۱۵۰۰ شركت سهامي عام مي‌توانند نزد سازمان بورس ثبت شده و اقدام به اطلاع‌رساني كرده و سپس شاهد انجام معاملات سهام در فرابورس باشند، ادامه داد: اگر شركتي از اين فرصت استفاده نكند و نزد سازمان بورس به ثبت نرسد مي‌تواند به فعاليت‌هاي قانوني خود ادامه دهد، اما بايد از اول مهرماه اطلاعات خود را به سازمان بورس ارسال كند. صالح‌آبادي در پاسخ به اين سوال كه چنانچه شركتي تا پايان مهرماه نزد سازمان بورس به ثبت نرسد و اطلاعات مربوطه را هم بعد ازمهرماه ارائه نكند، با چه برخوردي روبه‌رو خواهد شد؟ توضيح داد: اگر شركتي از ارائه اطلاعات به سازمان بورس خودداري كند، مرتكب جرم شده و طبق قانون با اينگونه شركت‌ها رفتار خواهد شد. رييس سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص اختلال روز شنبه در نرم‌افزار معاملاتي و راهكارهاي مدنظر براي جلوگيري از تكرار آن در آينده توضيح داد: بروز اختلالات در نرم‌افزارهاي معاملاتي در همه جاي دنيا كاملا طبيعي بوده، چرا كه نرم‌افزارها مانند موجود زنده‌اي هستند كه گاه مريض شده ونقص فني پيدا مي‌كنند.

صالح‌آبادي ادامه داد: روز شنبه در حالي شايعات متعددي در رابطه با دليل بروز اين اختلال منتشر شد كه به طور قطع مي‌گويم هيچ ويروسي و دستكاري عمدي در كار نبوده و فقط نقص فني باعث بروز مشكل شد كه از قرار، مسوولان مربوطه از ساعت ۸:۲۰ متوجه مي‌شوند كه سيستم، پيغام‌ها را نمي‌گيرد. وي در رابطه با عدم اطلاع‌رساني كافي از سوي مديران شركت مديريت فناوري بورس تهران هم گفت: معمولا مسوولان اين دسته از شركت‌ها به مانند ما رسانه‌اي نبوده و عمدتا مشغول فعاليت‌هاي جاري هستند كه در اين مواقع هم استرس خاص خود را دارند. ضمن اينكه هر نقص فني نياز به بررسي بيشتري داشته و نمي‌توان در زمان كوتاهي اقدام به اطلاع‌رساني كرد.

منبع روزنامه همشهری

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.