نرم افزارحسابداری صدگان

بورس معجزه نمی‌کند نه برای مردم نه برای کشور!

0 727

حسابداراپ

یک کارشناس اقتصادی با بیان این‌که ما چند سال است بخش واقعی اقتصاد را رها کردیم و بورس را تقویت می‌کنیم، گفت: دولت را گمراه کردند و شاید خودشان را به گمراهی زدند که می‌شود از طریق بورس اقتصاد کشور را نجات داد؛ بورس این کار را نمی‌تواند کند.

پندار سیستم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، غلامرضا سلامی در کلاب‌هاوس خبرآنلاین با موضوع زلزله در بورس؛ از زیرزمین مشکوک تا استعفای رییس، اظهار داشت: ما داریم سرنا را از سر گشادش می‌زنیم. بورس نشان‌دهنده بخش واقعی اقتصاد است.

وی افزود: ما چند سال است بخش واقعی اقتصاد را رها کردیم و بورس را تقویت می‌کنیم. اصل بورس، بازار ثانویه است که هیچ کمکی به اقتصاد نمی‌کند و فقط سفته‌بازی است. هر چند باید این کار هم باشد، چون قیمت‌ها را واقعی و شفاف می‌کند، ولی آنهایی که سنگ مخالفت با سفته‌بازی را می‌زنند، باید بدانند بورس مرکز سفته‌بازی در تمام دنیا است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: آنچه داریم تقویت می‌کنیم، بازار ثانویه است. پول کلانی که در سال ۹۸ و ۹۹ به بورس تزریق شد، اگر به بازار اولیه سوق داده بودیم، به سمت سرمایه‌گذاری ملی می‌رود و کسانی که سهام خریده بودند، سود خوب می‌گرفتند، شرکت‌های موجود را بازسازی می‌کردند یا شرکت جدید ایجاد می‌شد.

بورس معجزه نمی کند

سلامی عنوان کرد: به جای این کار فقط به خرید و فروش سهام دامن زدیم. سود زیاد باعث شد توجه به سمت معجزه بورس برود. بورس معجزه نکرد و این معجزه، افزایش نرخ دلار به نفع افراد خاصی بود.

وی متذکر شد: سودهایی که جابه‌جا شد، چند صدهزار میلیارد تومان بود که گیر چند نفر اقلیت آمد و آنها هنوز هم طرفدار حمایت از بورس به جای بخش واقعی اقتصاد هستند.

این کارشناس اقتصادی گفت: ۹۰ درصد شرکت‌ها سود یک درصد دارند و ۴۰ درصد از آنها زیان‌ده هستند و در معرض ورشکستگی و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت هستند. ۲۵، ۳۰ تا شرکت داریم که با چند فولادساز و پتروشیمی ۵۰ درصد بازار را شکل می‌دهند.

بورس اقتصاد را نجات نمی‌دهد

سلامی ادامه داد: تمام تلاش‌ها به سود عده‌ای و به زیان کل اقتصاد می‌شود. دولت را گمراه کردند و شاید خودشان را به گمراهی زدند که می‌شود از طریق بورس اقتصاد کشور را نجات داد اما بورس این کار را نمی تواند کند.

وی گفت: ما می‌توانیم یک سهام هزار تومانی را یک میلیون تومان کنیم. این کار سختی نیست. ولی فراموش کردیم بورس نماینده بخش واقعی اقتصاد است و در شرایطی که بخش واقعی اقتصاد رو به زوال می‌رود، کاری از بورس برنخواهد آمد.

وی افزود:از یک طرف رشد اقتصاد ایران رد یک دهه منفی است و  از آن طرف می‌گوییم می‌خواهیم بورس را بالا ببریم. این غیرممکن است. به جای این‌که این همه پول را به عده‌ای بدهیم، باید پول را به جیب صنعت و اقتصاد بریزیم. متاسفانه انواع کارها را می‌کنیم تا شرکت‌ها سودآور شود و سهامدار ضرر نکند. جلوی ورود خودرو را می‌گیریم، حالا اگر پراید شد، یک میلیارد تومان چه اشکالی دارد؟

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: بازار سرمایه کار همه کس نیست. عده ای که زرنگ هستند، انتفاع می‌برند. انواع و اقسام رانتها و انرژی مجانی را در اختیار شرکت‌ها می‌گذارند تا سهامداران آنها خوشحال شوند.

سلامی متذکر شد: مطمئنم دولت قیمت مواد خام و حامل‌های انرژی را برای صنایعی که سودآور و کالای دلاری دارند، واقعی نمی‌کند چون مخالفت‌های زیادی با این طرح می‌شود. دلیل ندارد شرکتی که ۶۰ درصد سود ویژه دارد، نرخ بهره تسهیلاتش ۱۲ درصد باشد. چرا اقتصاد را نابود می‌کنیم تا سهامداران برخی شرکت منتفع شوند؟ در حالی که عده زیادی از مردم در بورس از هستی ساقط شدند.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.