نرم افزارحسابداری صدگان

همه آنچه که باید درباره انحصار وراثت بدانید

0 5,260

حسابداراپ

برای پیشبرد روند قانونی چگونگی انحصار وراثت باید به نکات قانونی مهمی توجه داشته باشیم.

پندار سیستم


به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مهمترین فعالیت‌های حقوقی که تمام مردم با آن سر و کار دارند موضوع انحصار وراثت است.

انحصار وراثت پس از فوت یکی از اعضای خانواده و برای تعیین میزان سهم‌الارث هر یک از وراث انجام می‌شود و به واسطه گواهی انحصار وراثت میزان ارث هر یک اعضای خانواده مشخص می‌شود.

اما در انجام انحصار وراثت باید به موضوعات مهمی توجه داشت؛ اولین قدمی که در انحصار وراثت باید انجام داد دریافت فرم مخصوص است و این فرم باید از شورای حل اختلاف دریافت شود و البته موضوع مهم آن است که بدانید برای دریافت این فرم باید حتما به شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه متوفی بروید.

پس از آنکه فرم مربوطه تکمیل شد باید با مراجعه به یک دفتر اسناد رسمی، فرم اخذ شده از شورای حل اختلاف را به همراه گواهی فوت و اصل شناسنامه و کارت ملی وارثان ارائه دهید.

گام سومی که در انحصار وراثت اهمیت بسزایی دارد تعیین و تکلیف اموال فرد متوفی است و وارثان وظیفه دارند فهرستی از اموال منقول و غیرمنقول فرد متوفی را تهیه کنند.

یکی از اقدامات مهم در ارث مراجعه به اداره دارایی برای تعیین و تکلیف مالیات بر ارث است این مالیات بر اساس ارتباطات وراث با متوفی دریافت می‌شود.

وارثان باید توجه داشته باشند که فرم مخصوص انحصار وراثت را در یکی از دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسانند و آن را به یکی از شعب شورای حل اختلاف تحویل دهند البته به این موضوع توجه داشته باشید که نیازی نیست تمام وراث به شورای حل اختلاف بروند بلکه یکی از وراث هم برود، کفایت می‌کند.

پس از انجام این اقدامات نوبت آگهی در روزنامه‌ها می‌رسد و مرجع قضایی آگهی را در یکی از روزنامه‌ها منتشر می‌کند تا اگر فرد متوفی وارث دیگری داشته باشد به دادگاه مراجعه کند پس از گذشت یک ماه از تاریخ آگهی اگر فرد جدیدی اعتراض نکند گواهی انحصار وراثت با توجه به میزان سهم ارث هر یک از وراث صادر می‌شود.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.