نرم افزارحسابداری صدگان

مهریه فردی که فوت شده به چه کسی می‌رسد؟

3 6,457

حسابداراپ

برای دریافت مهریه باید مراحل قانونی طی شود و بر اساس مستندات قانونی اقدام به دریافت مهریه کرد.


به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، برای دریافت مهریه باید به نکات مهمی توجه داشت مهریه حق قانونی زوجه است که به عنوان پشتوانه اجتماعی برای او از سوی قانون گذار به وجود آمده.

پندار سیستم

مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه است و هر زمان که زوجه تقاضای مهریه خود را داشته باشد زوج مکلف به پرداخت آن است مطالبات مهریه اگر توسط وکیل انجام شود نیازمند زمان کمتری است و نیازی به حضور زوج در دادگاه ندارد، زیرا وکیل با شناسایی اموال زوج می‌تواند سریع‌تر مهریه زوج را طلب کند و در صورتی که مرد مهریه را پرداخت نکند وکیل می‌تواند حکم جلب او را بگیرد و برای جلب مرد هیچ نیازی به حضور زن نیست.

در صورتی که زن اموالی از مرد را به دادگاه معرفی کند و دادگاه حکم به توقیف اموال را بدهد مهریه زوج از آن مال پرداخت می‌شود.

از سوی دیگر برای مطالبه مهریه عندالمطالبه مرد ملزم است تحت هر شرایطی آن را پرداخت کند.

اما گاهی اوقات این سوال پیش می‌آید که مهریه در چه صورتی به زن تعلق نمی‌گیرد و در پاسخ باید گفت تنها در شرایطی که بذل مهریه یا همان بخشش از سوی زوج انجام گرفته باشد مهریه‌ای به او تعلق نمی‌گیرد  البته زن می‌تواند در ازای طلاق توافقی مهریه خود را بذل کند.

در چه صورتی مهریه قسطی پرداخت می‌شود؟

اگر اعسار یا ناتوانی زوج از پرداخت مهریه به تصویب دادگاه برسد در آن صورت او می‌تواند طی اقساط مختلف مهریه را پرداخت کند البته مهریه می‌تواند به صورت قسطی پس از طلاق به زن داده شود.

حتی در صورت اثبات رابطه نامشروع زن باز هم مهریه خود را دریافت می‌کند و پس از فوت زن مهریه‌اش به وراث او یعنی پدر و مادرش می‌رسد و آن‌ها می‌توانند مهریه دخترشان را از مرد مطالبه کنند.

گاهی اوقات این سوال پیش می‌آید که آیا به جای تعیین سکه می‌توان بخشی از خانه یا ملک را از شوهر گرفت یا خیر، که در پاسخ به این سوال باید گفت بله این اتفاق ممکن است رخ دهد و می‌توان در سند ازدواج قسمتی را تحت عنوان مهریه در نظر گرفت و آن را پس از ثبت ازدواج به زن انتقال داد.

مطالبه مهریه توسط وکیل چگونه است؟

برای مطالبه باید ابتدا مدارک لازم مانند اصل سند ازدواج، اصل شناسنامه و کارت ملی به وکیل داده شود تا او در جلسات دادگاه بتواند حکم محکومیت زوج به پرداخت مهریه را طلب کند برای دریافت اصل سند ازدواج می‌توان به دفترخانه محل انعقاد عقد مراجعه کرد.



محل تبلیغ شما

3 نظرات
  1. امراله مهماندوست می گوید

    مهریه = حرام شدن زندگی بر مرد حال اگر این دستور خدا یا پیامبر یا امامان شیعه باشد ظلم خیلی بزرگی بر مرد است از وکلا به غیر از گرفتن پول های زیاد از مردها کار دیگری ساخته نیست

  2. جلیل وکیلیان می گوید

    با سلام و احترام
    ” مهریه ” که در قران و روایات از ان به “صداق (یعنی نشانه و تضمین راستگویی مرد) ” یاد می شود تابع توافق زوجین و یکی ازاحکام و سنت های پسندیده اسلامی است در قدیم هر کالا یا خدمتی که دارای ارزش اقتصادی بوده به عنوان مهریه قرار می گرفته مثلا اموزش سواد، ساخت مدرسه، سفر زیارتی و… بنابراین اینکه زوجین چه موضوعی را به عنوان مهریه تعیین کنند (جز ارزش اقتصادی و قابلیت تملیک ان) مهم نیست .انچه امروز موجب نگرانی و از هم پاشیدن خانواده ها و تاخیر ازدواج شده است سوءاستفاده از این ابزار تضمین است که با تعیین مهریه های نجومی و بی ثباتی وضعیت اقتصادی به ویژه در خصوص کالاهای سرمایه ای مانند سکه طلا و ملک صورت می گیرد. با توجه به اینکه توافق بر سر مهریه در یک سند رسمی صورت می گیرد به نظر می رسد زوجین می توانند پس از ازدواج هم به طور عادلانه و منطقی متناسب با عرف نسبت به کاهش و تعدیل ان اقدام کنند.

  3. سامان سوزنی می گوید

    با سلام و تحیات
    یک سوالی که همیشه فکر من را درگیر کرده است،

    ” چرا اکثرأ مهریه ها بیشتر از دیه یک مرد است؟ ”
    ” چرا منع قانونی برای این مورد نمی آورند که ” مهریه نباید بیشتر از دیه مرد باشد “

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.