نرم افزارحسابداری صدگان

علت خطاهای سیستم‌های معاملاتی آنلاین چیست؟

0 623

حسابداراپ

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در سامانه معاملاتی‌ خود سود نقدی بالایی را برای سهم خاصی دیده باشید، ولی با مراجعه به بانک مبلغ کمتری را دریافت کرده باشید.


 وجود شکاف قیمتی بین قیمت‌های تابلو و قیمت‌های اعلام‌شده در سایت tsetmc هنگام سنگین‌شدن و پرحجم شدن معاملات اشکالی جدی در این سایت مرجع در سال گذشته بود اما به گفته رئیس سازمان بورس، یکی از برنامه‌های ما امسال توسعه بستر الکترونیکی بازار است. با این حال در چند وقت اخیر با توسعه ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سامانه معاملات بورس سعی کردیم بسیاری از این مشکلات را رفع کنیم.
با توجه به اقبال روزافزون به بازار سهام در فضای پساتحریم از جانب سرمایه‌گذاران خارجی و البته امید به بازگشت رونق بازار سهام در سال جدید از جانب سهامداران داخلی، ضرورت تقویت زیرساخت‌های بازار سرمایه امری اجتناب‌ناپذیر است. وجود شکاف قیمتی بین قیمت‌های تابلو و قیمت‌های اعلام‌شده در سایت tsetmc هنگام سنگین‌شدن و پرحجم شدن معاملات اشکالی جدی در این سایت مرجع در سال گذشته بود.

به گزارش اقتصادنیوز،  در این رابطه محمد فطانت گفته است:« در مدت اخیر حجم و تعداد معاملات به یکباره افزایش چشمگیری یافته است و حتی در برخی روزهای معاملات تعداد معاملات بی‌سابقه است. برخی سامانه‌ها البته باید با شرایط جدید بهبود یابد یا ارتقا پیدا کند که در این راستا برنامه‌ای در جهت ارتقای سامانه معاملاتی پیش‌بینی کرده‌ایم. شما می‌دانید که سامانه‌های معاملاتی ما وارداتی هستند و به علت تحریم تا پیش از این در خرید سامانه با مشکل مواجه بودیم.»

به گفته رئیس سازمان بورس « اگرچه تلاش‌هایی برای بومی‌سازی سامانه‌های معاملاتی بازار سرمایه‌مان انجام شده است اما این امر زمانبر است و در شرایط فعلی با توجه به شرایط بازار باید از همه روش‌ها و امکانات استفاده کنیم. در سال جدید یکی از برنامه‌های ما توسعه بستر الکترونیکی بازار است. با این حال در چند وقت اخیر با توسعه ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سامانه معاملات بورس سعی کردیم بسیاری از این مشکلات را رفع کنیم. در حال حاضر مساله تاخیر نمایش اعداد در سایت TSETMC رفع شده است و مشکلی در این زمینه نداریم.»

پندار سیستم

بنابر این گزارش، اما یک مشکل جدی دیگر در سامانه‌های معاملاتی برخط نیز دیده می‌شود. غالبا معامله‌گران آنلاینی که با شرکت رایان‌هم‌افزا به عنوان ارائه‌دهنده خدمات نرم‌افزاری بازار سرمایه مشغول به خریدوفروش سهام‌‌اند مشاهده کرده‌اند که بخش صورت دارایی در سامانه معاملاتی آنلاین، قادر به بروزشدن نیست. به عنوان مثال سهامی که پیشتر سود نقدی آن را دریافت شده است، بازهم در این قسمت وجود داشته و با زیاد شدن تعداد انواع سهام مختلف در پرتفوی افراد، زمینه‌ساز فراموش‌شدن دریافت سود سهام را برای سهامدارن خرد فراهم می‌آورد.

نکته جالب دیگر خاصیت انباشتگی سودها در سامانه معاملاتی است. مثلا فردی اگر سال گذشتهx ریال سود نقدی از شرکتی دریافت کرده باشد، سودنقدی امسال به سود نقدی دریافت شده سال قبل اضافه شده و در بخش مخصوص میزان سود در سامانه معاملاتی قرار می‌گیرد. لذا شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در سامانه معاملاتی‌ خود سود نقدی بالایی را برای سهم خاصی دیده باشید، ولی با مراجعه به بانک مبلغ کمتری را دریافت کرده باشید. این تفاوت ناشی از همین انباشتگی سود است که لازم است هرچه زودتر از جانب مسئولان مربوطه حل شود.

بعلاوه نمونه‌هایی گاها اتفاق افتاده است که فرد روز قبل از مجمع سهام خود را فروخته ولی در سامانه معاملاتی برای وی سود تقسیمی درنظر گرفته شده است. با این حال در تماس با کارگزاری‌ها این قصور به شرکت‌های نرم‌افزاری نسبت داده نمی‌شود. بلکه بروز نشدن اطلاعات افراد در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ‌عامل ارائه اطلاعات غلط به سهامداران معرفی می شود.

ضمن درخواست از مدیران شرکت‌های نرم‌افزاری بازار سرمایه و مسئولان شرکت سپرده گذاری در تعامل بهتر برای حل سریع‌تر این مشکل، پیشنهاد می‌شود شرکت‌های کارگزاری با دریافت کمیسیون مدنظر خود، بتوانند سودهای تقسیمی دریافتی مشتریان مشتاق را پس از اخذ مجوزهای لازم دریافت کرده و مستقیما به حساب اشخاص واریز نمایند. این عمل ضمن جلوگیری از سردرگمی دریافت سودهای تقسیمی توسط سهامداران، منبع درآمد جدیدی هم برای کارگزاران ایجاد خواهد ساخت.



محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.