نرم افزارحسابداری صدگان

صنایع مورد توجه سهامداران دراردیبهشت ماه

0 528

حسابداراپ

 این گروه از سهامداران، عرصه را به خیل عظیمی از سرمایه گذاران حقیقی که بسیاری از آنها از اطلاعات کافی در حوزه بازار سرمایه برخوردار نیستند، واگذار کرده اند.


بازار سهام و سهامداران دوران نزول مداوم شاخص کل و ارزش سهام شرکت های بورسی را در حالی طی سه ماهه پایانی سال گذشته پشت سرگذاشتند که به نظر می رسد تغییراتی در میزان مشارکت سهامداران حقوقی و حقیقی در خرید و فروش سهام از سه ماهه پایانی سال ۹۲ تاکنون ایجاد شده و بسیاری از سهامداران حقوقی و عمده چندان حضور مؤثری در روند و حجم معاملات بورس ندارند. چراکه به نظر می رسد این گروه از سهامداران، عرصه را به خیل عظیمی از سرمایه گذاران حقیقی که بسیاری از آنها از اطلاعات کافی در حوزه بازار سرمایه برخوردار نیستند، واگذار کرده اند.

براساس گزارش بورس نیوز، در این گزارش در نظر داریم تا طبق آمارهای منتشر شده از سوی شرکت بورس بررسی اجمالی بر میزان معاملات انجام شده از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی طی اردیبهشت ماه سال جاری انجام دهیم تا مشخص شود بیشترین حجم خرید و فروش از سوی سهامداران حقوقی و حقیقی در چه صنایعی رقم خورده است و به عبارت بهتر کدام یک از صنایع مورد توجه این دو گروه از سهامداران طی ماه گذشته بوده اند و بیشترین توجه را به خود معطوف کردند.

براساس این گزارش، با نگاهی به حجم معاملات انجام شده در ۳۶ صنعت فعال بورسی در می یابیم که طی مدت زمان مذکور بیش از چهار میلیارد و ۱۷۳ میلیون سهم مجموعه های فعال درصنعت خودرو و ساخت قطعات توسط سهامداران حقیقی خریداری شده، به گونه ای که می توان گفت این صنعت کانون توجه این گروه از سهامداران طی ماه گذشته بوده است.

بعد از آن گروه سرمایه گذاری ها بیشترین حجم معاملات از سوی سرمایه گذاران حقیقی را به خود اختصاص می دهد، به طوریکه بیش از یک میلیارد و ۴۹۶ میلیون سهم این گروه توسط حقیقی های بازار سرمایه خریداری شده است. از این رو، سهام شرکت های سرمایه گذاری در جایگاه دوم قرار می گیرد، افزون بر آن گروه بانکی با حجم معاملاتی بیش از یک میلیارد و ۱۶۳ میلیون سهمی در رتبه سوم جای می گیرند.

پندار سیستم

براساس این گزارش، سه صنعت خودرو، سرمایه گذاری ها و بانک از جمله صنایعی هستند که مورد توجه سرمایه گذاران حقیقی قرار گرفته اند، به نظر می رسد امیدواری نسبت به بهبود وضعیت تولید و سودآوری خودروسازان و نیز سودآوری بانکی ها در پی گشایش مراودات سیاسی کشور یکی از اصلی ترین دلیل میل این گروه از سهامداران به سمت دو گروه خودرو و بانک باشد.

امیدواری و نگرشی که به نظر می رسد میان سهامداران حقوقی نیز شکل گرفته، چراکه بیشترین حجم معاملات انجام شده از سوی بزرگان بازار سرمایه پس از صنعت پتروشیمی به خودروسازان و گروه بانکی مربوط می شود، به گونه ای که این گروه از سرمایه گذاران با خرید بیش از چهار میلیارد و ۵۱۴ میلیون سهم صنعت محصولات شیمیایی سراغ دو صنعت مذکور رفته اند و حجم معاملاتی بیش از یک میلیارد و ۷۵۶ میلیون سهمی در گروه بانکی و نیز حجم معاملاتی بیش از ۹۶۱ میلیون سهمی در صنعت خودرو و ساخت قطعات توسط سهامداران حقوقی رقم خورده است.

این در حالی است که همین روند در میزان فروش سهام از سوی سهامداران حقیقی و حقوقی قابل مشاهده است، بطوریکه بیشترین حجم فروش توسط سهامداران حقیقی طی اردیبهشت ماه جاری به ترتیب به سه صنعت خودرو، بانک و سرمایه گذاری ها اختصاص دارد و حقوقی ها نیز حداکثر حجم فروش سهام را طی مدت مشابه در سهام مجموعه های فعال در سه صنعت محصولات شیمیایی، خودرو و ساخت قطعات و نیز بانک انجام داده اند.




دو صنعت خودرو بانک از جمله صنایعی هستند که بیشترین زیان را از تیره و تار شدن روابط بین المللی کشور متحمل شدند، به گونه ای که می توان گفت میزان تولید، فروش و در نهایت وضعیت سودآوری صنعت خودرو و نیز وضعیت سودآوری گروه بانکی طی سال های اعمال تحریم های بین المللی بر کشور با افت فراوانی همراه شدند، این در حالی است که با ایجاد بارقه های امید میان سرمایه گذاران و البته در سطح کلی جامعه در خصوص بهبود وضعیت سیاسی کشور، باردیگر این دو گروه مورد توجه سهامداران قرار گرفتند چراکه روند معاملات بورس طی یک ماه اخیر بیانگر این مطلب می باشد.

اما نکته دیگری نیز از آمارهای اعلامی می توان دریافت و آن پتانسیل های موجود در صنعت پتروشیمی است، صنعتی که در پی افزایش قابل توجه نرخ خوراک گاز طبیعی مصرفی کلیت بازار سرمایه را تحت تأثیر قرارداد و بهانه ای برای شروع روند نزولی قیمت سهام شرکت های بورسی طی سه ماهه پایانی سال ۹۲ شد. اما در عین حال مشاهده می شود که این صنعت دارای مزیت رقابتی کشور همچنان مورد توجه سهامداران حقوقی که از آنها به عنوان بزرگان بورس یاد می شود، قرار دارد به گونه ای بیشترین سرمایه در اختیار آنها صرف سرمایه گذاری در این صنعت شده است.

برهمین اساس می توان گفت واحدهای پتروشیمی همچون سال گذشته از پتانسیل رشد سودآوری و افزایش قیمت سهام برخوردارند.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.