نرم افزارحسابداری صدگان

اینجا تالار بورس است نه کارگاه کارآموزی

0 580

حسابداراپ

شاخص بورس در معاملات روز جاری نیز با ۳۸۹ واحد افت بکار خود پایان داد این در حالی بود که شاخص در ابتدای ساعات کاری روز جاری با رشد مواجه بود همچنین امروز به دلیل عرضه اولیه “تیپیکو” در روز گدشته و طولانی شدن مراحل کاری آن شاهد تأخیر ۴۵ دقیقه ای در شروع معاملات بودیم.


با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه ۹۲.۱۱.۰۱ شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با ۱۹۷ واحد افت به رقم ۶۲۵۰۷ واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت ۱۲۳۳ واحد کاهش عدد ۱۵۶۵۶۶ واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با ۳۸۹ واحد افت به رقم ۸۳۵۲۵ واحد رسيد.

همچنین در این روز نفت و گاز و پتروشیمی تأمین با ۸۳ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۲۶۶ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۹ واحد افزایش به رقم ۸۲۰ واحد رسید.

در این شرایط امروز پتروشیمی مارون با ۴ واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل نفت پاسارگاد با ۰.۸۵ واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم ۳۳۰۱ میلیارد ریال رسید.

شاخص بورس در معاملات روز جاری نیز با ۳۸۹ واحد افت بکار خود پایان داد این در حالی بود که شاخص در ابتدای ساعات کاری روز جاری با رشد مواجه بود همچنین امروز به دلیل عرضه اولیه “تیپیکو” در روز گدشته و طولانی شدن مراحل کاری آن شاهد تأخیر ۴۵ دقیقه ای در شروع معاملات بودیم. نمادهای گروه پتروشیمی مانند “فارس” و برخی نمادهای دیگر همچون مپنا و مخابرات و فولاد خوزستان امروز بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.

پندار سیستم

به گزارش بورس نیوز، در گزارش روز جاری قصد داریم به موضوعی مهمتر از آمار به ثبت رسیده در معاملات روز جاری بپردازیم. افت شاخص امروز در حالی رخ داد که تمامی اخبار منتشر شده در ۲۴ساعت گذشته نوید دهند رشد شاخص بودند اتفاقی که در ابتدای ساعت کاری روز جاری نیز شاهد آن بودیم.

گفتنی است امروز در خبری کوتاه شاهد تأکید معاون وزیر اقتصاد دولت بر تداوم حضور تیم فعلی سازمان بورس بودیم موضوعی که رییس سازمان نیز در گفته های اخیر خود به آن مهر تأیید زده بود.

از سوی دیگر در دنیای سیاست نیز آنچه برای بورس اهمیت داشت اتفاق افتد و از روز جاری کاهش تحریم ها به صورت عملی آغاز شد. نگاهی به شرایط عمومی کشور نیز بیانگر این موضوع است که با آرامش حاکم بر فضای سیاسی و اقتصادی داخلی بستر خوبی برای سرمایه گذاری در بورس وجود دارد.

اما همانطور که آمار و ارقام نشان می دهد شرایط در بورس کاملاً متفاوت بوده و ساز بازار سرمایه این روزها کوک نیست و آوای خوشی شنیده نمی شود.

به نظر می رسد با توجه به روند بازار همچنان مشکلات و نگرانی های بنیادی سرمایه گذاران بورسی به قوت خود باقی است و باید گفت سرمایه گذاران بورسی با توجه به اتفاقاتی که در گذشته نچندان دور شاهد ان بودند حق هم دارند. چراکه بارها شاهد بودیم که به فاصله بسیار کوتاهی پس از حمایت از یک مسئول شاهد تغییر وی بودیم و معمولاً این شایعه ها بودند که سرانجام به حقیقت رسیده اند. لذا به نظر می رسد چنانچه مسئولان وزارت اقتصاد قصد دارند با تیم فعلی سازمان بورس ادامه همکاری بدهند که در اخبار اینگونه عنوان شده است علنی تر از این اخبار کوتاه و اظهار نظرها تک خطی حمایت خود را اعلام سازند و با یک حمایت همه جانبه راه را بر نا آگاهان ببندند .

از سوی دیگر بخشی از مشکلات و ریسک ها که در حال حاضر در بورس با آن مواجه ایم به مسائل داخلی بازار سرمایه و بخصوص تصمیم گیری های عجولانه و تغییرات سریع آن مربوط می شود موضوعی که در اخراج برخی نمادهای به بازار توافقی و یا اعمال نظر بر معاملات اوراق تسه کاملاً نمایان است.

البته هیچ کس بر نظارت صحیح ،دقیق و به روز سازمان بورس مخالف نیست چراکه نظارت سازمان یکی از عمده ترین راهکارها برای جلوگیری از بسیاری از اتفاقات ناخوشایند در بازار سرمایه است. اما بنظر می رسد این روزها دچار وسواس شده تا جایی که شنیده می شود در قبول گزارش عملکرد شرکت ها نیز بسیار سخت گیرانه عمل می نماید.

این عوامل باعث شده که این روزها حتی حقوقی ها هم ترجیح دهند گوشه ای بنشینند و حتی تمایل بیشتری به فروش از خود نشان دهند که این روند در معاملات امروز نیز به خوبی نمایان بود چراکه حقیقی های بازار که روز جاری با عطش زیادی اقدام به خرید می کردند پس از مدتی با مشاهده تداوم عرضه های سنگین به سرعت تغییر روند دادند.

در پایان گفتنی مسئولان بازار سرمایه باید به این نکته توجه ویژه ای داشته باشند که در مقطع فعلی که بازار با حسایت های زیادی روبرو است با تصمیم گیری ها خود به جو موجود دامن نرنند زیرا اینجا بازار سرمایه است نه آزمایشگاه یا کارگاه کارآموزی و چنانچه سرمایه گذاران احساس کنند ریسک افزایش یافته عطای بورس را به لقای آن می بخشند.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.