نرم افزارحسابداری صدگان

وقتی بورس به اخبار مثبت بی توجه می شود!

0 499

حسابداراپ

روند نزولی قیمت ها و شاخص کل امروز نیز در بازار سهام ادامه یافت و این روند در شرایطی بر معاملات حاکم بود که از روز جاری یعنی ۲۰ ژانویه سال ۲۰۱۴ میلادی مقرر شده لغو تحریم های بین المللی علیه ایران استارت بخورد.


با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه ۹۲.۱۰.۳۰ شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با ۱۲۱۲ واحد کاهش به رقم ۶۲۷۰۴ واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت ۱۳۵۸ واحد کاهش عدد ۱۵۷۸۰۰ واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با ۱۳۳۱ واحد افت به رقم ۸۳۶۴۱ واحد رسيد.

همچنین در این روز پتروشیمی پردیس با ۱۴ واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل گروه مپنا با ۹۸ واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با ۲۰ واحد افت به رقم ۸۱۰ واحد رسید.

در این شرایط امروز توکاریل با ۰.۳۲ واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پتروشیمی جم با ۵ واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم ۳۶۷۹ میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، روند نزولی قیمت ها و شاخص کل امروز نیز در بازار سهام ادامه یافت و این روند در شرایطی بر معاملات حاکم بود که از روز جاری یعنی ۲۰ ژانویه سال ۲۰۱۴ میلادی مقرر شده لغو تحریم های بین المللی علیه ایران استارت بخورد. اما روند آغازین معاملات امروز حکایت از بی توجهی تالارنشینان نسبت به این موضوع مهم داشت، بطوریکه شاخص کل نیز در ادامه سیر نزولی خود با شکست خطوط حمایتی مواجه گردید و به کانال ۸۳ هزار واحدی عقب نشینی کرد. بطوریکه برخلاف انتظارات فعالان بازار مبنی بر حمایت از سهام در این سطح، در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد و آنچه که در ابتدای معاملات مشاهده می شد، تنها قدرت نمایی عرضه کنندگان بود.

بدین ترتیب سهامداران در تمامی نمادها بدون توجه به شرایط بنیادین شرکت ها و برای جلوگیری از زیان هرچه بیشتر اقدام به عرضه سهام خود کردند و این فشار فروش در نمادهایی که میزان سهام شناوری آزاد آنها بالاتر است، بیشتر به چشم می خورد.

پندار سیستم

حقوقی ها نیز در نمادهایی که طی چند وقت اخیر نقش زیادی در معاملات آنها ایفا نکردند، در حال حاضر نیز دلیلی برای حمایت از این سهام نمی دیدند و تنها به حمایت از سهم هایی پرداختند که آن سهم در پرتفوی آنها تأثیر مهمی دارد.

اما نکته قابل توجه این است که هیچ کدام از مسئولین بازار و نیز سرمایه گذاران حقوقی در صحبت های خود دلیلی بر حمایت از روند کنونی معاملات نمی بینند و به خاطر همین امر سکوت اختیار کرده و روند نزولی معاملات بورس را تنها به شایعات معطوف می دانند.

حال آنکه انتظار بورس نشینان بر این است که آنها با سرمایه گذاران ابهامات را رفع کرده و صادقانه صحبت کنند، نه آنکه علت تمام این شرایط را به شایعات ارتباط دهند. چراکه به طور قطع انتشار برخی شایعات نمی تواند این حجم از عرضه را آن هم با این شدت و برای روزهای متوالی رقم بزند.

به هر صورت معاملات روزانه با پایداری صف های فروشندگان و افت قیمت سهام در اکثر نمادها انجام شد و تنها تعداد محدودی از سهم ها بسته به شرایط خاص خود از جمله نزدیک بودن به زمان برگزاری مجمع عادی سالیانه و یا اعلام گزارش های عملکردی مطلوب همراه با تعدیل سود، در آستانه نوسان مثبت قیمت ها معامله شدند.

امروز ۱۰ درصد از سهام “تیپیکو” به قیمت هر سهم ۶۰۴۵ ریال عرضه اولیه شد و سرمایه گذاران در حالی با نسبت ۸.۱۳ واحدی قیمت به عایدی سهام از آن استقبال کردند که بسیاری از سهم های ارزنده و فعال بازار امروز با نسبتP/E حدود ۵ واحدی بدون اقبال بودند.

هرچند انتظار می رفت این عرضه با توجه به شرایط نامطلوب حاکم بر بازار و عرضه های پرحجم سهام به دلیل نگرانی سرمایه گذاران برای کاهش سود و تحمیل زیان بیشتر، به زمان دیگری موکول شود.

در این شرایط برخی اخبار نیز از عرضه اولیه سهام نفت سپاهان طی روزهای آتی حکایت دارد. در نتیجه می توان این سوال را مطرح کرد که چرا عرضه های مذکور پیش از این و در زمانی که روند معاملات سهام با سرعت زیادی پله های صعود را طی می کرد، انجام نشد. چراکه عرضه های جدید بخشی از سرمایه گذاران را جهت تأمین نقدینگی هرچند ناچیز، مجبور به فروش سایر سهام تحت تملک آنها می کند که این امر در شرایط کنونی روند منفی قیمت ها را شدت می بخشد.

در پایان این گزارش می افزاید، معاملات این روزهای بورس در حالی سپری می شود که گزارش های عملکرد میان دوره ای شرکت های بزرگ و مطرح بورسی نیز چنگی به دل نمی زند و در مواردی حتی با اعلام تعدیل منفی نیز همراه است که این امر به نوبه خود سهامداران را در محدوده قیمت های فعلی سهم ها، بیش از پیش دلسرد کرده است.

از این رو امید آن می رود تا مسئولین امر با دقت نظر بیشتر تصمیمات خود را برای اجرای برنامه های جدید از قبیل عرضه های اولیه اتخاذ کنند و با تلاش برای رفع هرچه سریع تر ابهامات و شایعات موجود به برگشت بازار به روند منطقی و خارج از هیجان کمک های لازم را ارایه کنند.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.