نرم افزارحسابداری صدگان

استفاده از الگوی «کی‌روش» در بازار سرمایه

0 609

حسابداراپ

محمد امین زکی زاده

حضور یک مربی باتجربه وحرفه‌ای در رأس تیم ملی فوتبال باعث شد تا بدون اما واگرهای سال‌های اخیر، راهی جام جهانی شویم.

یکی از پرانتقاد‌ترین اقدامات آقای کی‌روش از دیدگاه برخی کارشناسان ورزشی، دعوت و به‌کارگیری بازیکنان دورگه و ایرانی شاغل در لیگ‌های خارجی است که بعضا زبان مادری را نیز فراموش کرده‌اند، حال آنکه تأثیر آنها (نظیر قوچان نژاد ودژاگه) در صعود تیم ملی غیرقابل انکار است. در این مجال قصد وتخصص پرداختن به نقش آقای کی‌روش در فوتبال را ندارم، اما به‌نظر می‌رسد حضور فردی مانند ایشان در تیم مدیریتی بازار سرمایه مغفول مانده است؛

 فردی که بتواند شرایطی مهیا کند تا ایرانی‌های مقیم خارج و دورگه وارد بازار سرمایه شوند. حضور ایرانیان ثروتمند وسرشناس و دعوت از چهره‌های مطرح بین‌المللی در این حوزه شرایط جذب سرمایه‌های خارجی را ارتقا خواهد بخشید. اهمیت این موضوع با توجه به آمار ثبت احوال کشور روشن‌تر می‌شود. طبق این آمار یک‌میلیون و۴۰۰هزار ایرانی در ایالات متحده، ۴۱۰هزار نفر در انگلستان وکانادا، ۲۱۰هزار نفر در آلمان، ۱۵۵هزار نفر در فرانسه و ۱۱۰هزارنفر در سوئد اقامت دارند که اغلب آنها افراد موفقی هستند، به‌طوری که یکی از محاسبات دانشگاه ‌ام‌آی‌تی درخصوص مهاجرین ایرانی مقیم آمریکا نشان می‌دهد که ۵۰درصد بالاتر از حد میانگین جامعه در آمریکا درآمد کسب می‌کنند و از نظر تحصیلات هم از بین ۶۷گروه مهاجر، ایرانی‌ها رتبه دوم را در این کشور در اختیار دارند.

بدیهی است فرایند جذب سرمایه اعم از داخلی وخارجی با دعوت از بازیکنان فوتبال متفاوت از عوامل متعددی ازجمله ثبات سیاست‌های اقتصادی، پایین بودن ریسک سیاسی، قانونمداری و نرخ بازدهی باید دست به‌دست هم داده تا این مهم که ضرورتی انکارناپذیر در دنیای امروز است، تحقق یابد.

پندار سیستم

 یکی از مهم‌ترین موانع سرمایه‌گذاری خارجی در دهه‌های گذشته موانع قانونی بوده که تاحدودی در سنوات اخیر مرتفع شده است. تصویب قانون جذب وحمایت سرمایه‌گذاری خارجی و ابلاغ سیاست‌های کلی اصل ۴۴قانون اساسی زمینه‌های قانونی را برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی فراهم کرده است.

 همچنین آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس توسط هیأت وزیران درسال ۱۳۸۹به تصویب رسید تا راهگشای حضور سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانی (دارای سرمایه با منشأ خارجی) دراین حوزه‌ها باشد. مطابق ماده ۱۰آیین‌نامه مذکور انتقال اصل سرمایه، عایدات سرمایه‌ای و سودهای نقدی دریافتی توسط اشخاص دارای مجوز معامله، به خارج از ایران با رعایت مقررات ارزی کشور و سایر ضوابط و مقررات مربوط مجاز خواهد بود.

 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است معادل ارزی وجوه قابل انتقال را که توسط سازمان بورس اوراق بهادار محاسبه و اعلام می‌شود، درصورت تک‌‌نرخی‌بودن ارز به نرخ رایج در شبکه رسمی کشور و در غیراین صورت به نرخ بازار آزاد، در اختیار سرمایه‌گذار خارجی یا سرمایه‌گذار ایرانی دارای مجوز قرار دهد. در شرایط خاص به تشخیص بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبلغ یادشده طی یک‌سال و به فاصله ۴‌ماه و در اقساط برابر قابل پرداخت است.

 آیین‌نامه مورد اشاره نقاط قوت و ضعف فراوانی دارد که در مقاله‌ای مجزا به آن خواهم پرداخت، اما عجالتا کدام سرمایه‌گذاری وجود دارد که بابت انتقال اصل و فرع سرمایه‌اش حاضر باشد یک‌سال صبر کند؟در پایان باید اذعان داشت که ایراد‌ها وابهامات قانونی فقط بخشی از موانع جذب سرمایه خارجی است. ضمن رفع این موانع باید حس اعتماد واطمینان همه جانبه به سرمایه‌گذاران القا شود. به‌نظر می‌آید یکی از راه‌های رسیدن به این مقصود جلب اعتماد و جذب سرمایه‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور باشد.

 * حسابدار رسمی – عضو هیأت علمی دانشگاه

منبع : روزنامه همشهري


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.