نرم افزارحسابداری صدگان

اصلاح استاندارد ۱۶ حسابداری گامی در جهت شفاف سازی

0 609

حسابداراپ

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از این پس صورت های مالی شرکت های بورسی و فرابورسی برای تعیین چگونگی تسعیر نرخ ارز با اصلاح استاندارد ۱۶ محاسبه می شود.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)،  دکتر  علی صالح آبادی با بیان مطلب فوق افزود : با توجه به اینکه سال گذشته تغییرات نرخ ارز قابل توجه بود و بسیاری از شرکت های بورسی پروژه توسعه ای داشتند که نحوه برخورد با این تفاوت نرخ تسعیر ارز در صورت های مالی  آنها به نکته بسیار مهمی تبدیل شد.

پندار سیستم

وی با بیان اینکه مهم این بود  چطور این تفاوت در صورتهای مالی انعکاس داده شود، گفت: در خصوص این مسأله اینطور مطرح شده بود که آیا این تفاوت در تسعیر نرخ ارز ، آیا هزینه دوره است، یعنی هزینه ای است که یکباره اتفاق افتاده یا جزء بهای تمام شده دارایی محسوب می شود؟

سخنگوی سازمان بورس افزود: با هماهنگی های که  با کمیته استانداردهای سازمان حسابرسی انجام شد، استاندارد ۱۶ اصلاح و مقرر شد از این پس تسعیر نرخ ارز بر اساس شروطی به بهای تمام شده دارایی محاسبه شود.

دکتر صالح آبادی با مقایسه شرایط قبل از اصلاح استاندارد ۱۶ اظهار داشت: با اصلاح استاندارد ۱۶ ، وضعیت پروژه های افتتاح شده و در حال ساخت مشابه می شود و بدهی های ارزی مربوط به آن به حساب دارایی می رود و طی ۸ تا ۱۵ سال مستهلک می شود . بنابراین اصلاح این آیین نامه برای شرکت هایی که بدهی ارزی بابت پروژه های خود داشته اند ، اثر مثبتی دارد.


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.