نرم افزارحسابداری صدگان

تسریع معاملات صندوق های سرمایه گذاری با ورود ETF ها

0 681

حسابداراپ

عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه گفت: بدون تردید آغاز به کار (ETF) ها از طریق بازار سرمایه موجب تسهیل و تسریع در امر معاملات صندوق های سرمایه گذاری مشترک خواهد شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، مهدی گودرزی با اشاره به سازوکار صندوق های قابل معامله در بورس اظهار داشت:  با توجه به فراهم آمدن خریدهای اعتباری، نقد شوندگی بیشتر و امکان معامله سریع واحدهای صندوق ها، طبیعتا” کشش بیشتر سرمایه گذاران به سمت صندوق های قابل معامله خواهد بود.

وی در ادامه به مزایای EFT ها اشاره کرد و گفت:  تسریع فرآیند خرید و فروش، کم هزینه تر بودن در مقایسه با صندوق های سرمایه گذاری مشترک فعلی، امکان معامله آنلاین و اینترنتی، آشنا شدن بیشتر مردم با ورود این صندوق ها به تابلو های معاملات در کنار سایر اوراق بهادار، کسب بازده منطبق با شاخص و قیمت گذاری مستمر توسط بازار  از مهم ترین ویژگی های این صندوق های جدید است .

گودروزی تصریح کرد: البته افزایش سطح آگاهی مردم و فعالان بازار سرمایه از کارکردهای این نوع صندوق ها قبل از آغاز بکار آنها می تواند منجر به استقبال بیشتر سرمایه گذاران شود.

به گفته وی به نظر می رسد اطلاع رسانی بیشتر آن از طریق رسانه ها در کنار شاخص کل بورس حتی به صورت روزانه بتواند به افزایش اقبال و ترغیب بیشتر سرمایه گذاران به هدایت منابع به سمت صندوق ها و بازار سرمایه منجر شود و زمینه ساز تقویت جایگاه این رکن تازه وارد و قطعا موثر بر توسعه بازار سرمایه باشد.

عضو هیات مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه در ادامه با اشاره به عملکرد صندوق های سرمایه گذاری مشترک، اظهار داشت:در ماه های اخیر رونق بیشتر بازار سرمایه و اطلاع رسانی بیشتر ابزارهای مختلف سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم در آن موجب شده افزایش ورود پول به صندوق های سرمایه گذاری را شاهد باشیم.

بر اساس گزارش های آماری، مجموع ارزش صندوق های سرمایه گذاری کشور در پایان سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۱۸ هزارمیلیارد ریال بوده در حالی که این رقم در پایان سال ۱۳۹۱ به بیش از ۲۴ هزار میلیارد ریال رسیده است .

پندار سیستم

گودرزی ادامه داد: از منظر تعداد سرمایه گذاران نیز سال ۱۳۹۱ نسبت به سال ۱۳۹۰ رشد ۱۰ درصدی یافته است به گونه ای که هم اکنون حدود ۷۰هزار نفر منابع مالی مازاد را در انواع مختلف صندوق های سرمایه گذاری وارد کرده اند .

وی افزود: در اردیبهشت ماه ۹۲ در مقایسه با ماه قبل بیش از ۲۲ میلیارد تومان نقدینگی وارد صندوق های کوچک سهامی شده است.این در حالی است که بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان دیگر منابع نیز توسط صندوق های اوراق بهادار با درآمد ثابت برای سرمایه گذاری در این حوزه تخصیص یافته است، که این موضوع نشان دهنده تزریق مناسب منابع به این بخش اقتصاد است.

گودرزی ادامه داد: همچنین بررسی شاخص صندوق ها از پایان خرداد ۹۱ تا پایان خرداد ۹۲ نشان دهنده بازدهی ۴۵ درصدی آن است که البته در این میان صندوق هایی در همین دوره بازدهی بالای ۱۰۰ درصد را نیز کسب کرده اند. با توجه به این که شاخص بازدهی کل صندوق ها نیز رقم جذابی برای سرمایه گذاران را نشان می دهد.

وی معتقد است: ترکیب کلی سرمایه گذاران در صندوق های سرمایه گذاری از نظر تعداد سرمایه گذار عمدتا” شامل افراد حقیقی است تا اشخاص حقوقی و نهادی. همچنین رفتار سرمایه گذاران در صندوق های سرمایه گذاری نیز تحت تاثیر فضای کلی بازار سرمایه است به گونه ای که با رونق بازار سرمایه (افزایش شاخص)، صندوق ها مواجه با افزایش تقاضای صدور واحدهای سرمایه گذاری و با رکود بازار( کاهش شاخص) با افزایش تقاضای ابطال واحدهای سرمایه گذاری مواجه می شوند.

وی یکی از اصلی ترین اهداف تشکیل صندوق ها را جمع آوری منابع سرمایه گذاران خرد دانست و گفت: تا قبل از وجود صندوق ها، سرمایه گذاران یا اساسا” برای ورود به بازار سرمایه تمایلی نداشتند یا اینکه پس از ورود به بازار و شناسایی زیان ناشی از عدم تخصص و توانایی کافی، بازارسرمایه را ترک کرده بودند که ایجاد صندوق های سرمایه گذاری مشترک دارای پتانسیل به جذب هر دو گروه یادشده کمک فراوانی کرد.

پس از تصویب قانون توسعه ی ابزارها و نهادهای ملی جدید در سال ۱۳۸۸ و فراهم آمدن بستر قانونی برای فعالیت صندوق های سرمایه گذاری مشترک ، این ابزار نوین به بازار سرمایه کشور وارد شد. با توجه به اینکه سالیان طولانی بازار سرمایه کشور بدون تغییرات قابل توجه و چمشگیر فعالیت کرده بود طبیعی است که ورود ساختارهای جدید و ابزارهای نوین نیازمند گذر زمان و آشنایی بیشتر فعالان بازار باشند.

به مرور و با گذشت بیش از ۵ سال از شروع فعالیت صندوق های سرمایه گذاری مشترک هم اکنون تعداد قابل توجهی از این صندوق ها در اشکال مختلف اعم از صندوق های سهام، با درآمد ثابت، با پیش بینی سود، مختلط و نیکوکاری فعالیت دارند. در سال گذشته نیز این صندوق ها دارای شخصیت حقوقی مستقل شدند که در افزایش اعتبار این نهادهای جدید اثر قابل توجهی داشته است که با توجه به بررسی بازده این صندوق ها می توان ارزیابی مثبتی از ورود این ابزار جدید(صندوق های قابل معامله در بورس) به بازار سرمایه کشور داشت .


محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.