نرم افزارحسابداری صدگان

راهکارهای کنترل پایه پولی

0 657

حسابداراپ

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در واکنش بهافزایش پایه پولی در سال ۹۱ اظهار کرد: زمانی که دولت نمی تواند از راههایمنطقی مانند کاهش هزینه ها یا نرخ عملیات بازار یا فروش اوراق مشارکت وقرضه منابع خود را تامین کند متاسفانه بانک مرکزی را وادار به چاپ پول بدونپشتوانه می کند واین پدیده باعث رشد پایه پولی و نقدینگی می شود.


علی محمد احمدی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت اظهار کرد: زمانی که دولت ها با کسری بودجه مواجه و نمی توانند از راههای منطقی هزینه ها را کاهش و منابع خود را تامین کنند، متاسفانه بانک مرکزی را وادار به چاپ پول کم قدرت می کنند واین پدیده باعث رشد پایه پولی و نقدینگی می شود.

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایط اقتصادی کشورآهنگ رشد تولید کمتر از رشد نقدینگی است و بطور مداوم سطح عمومی قیمت‌ها بالا می رود و قدرت خرید کم می شود و در نتیجه نیاز به پول در گردش بیشتر واین پدیده گاهی با افزایش سرعت پول نیز همراه است.

کاهش بدهی دولت با کنترل پایه پولی

وی در خصوص راهکارهای کنترل رشد پایه پولی اظهار داشت: اولین اقدام در کنترل پایه پولی کاهش بدهی های دولت به سیستم بانکی است ،همچنین دولت باید انضباط مالی را در دستور کارخود  قرار دهد.

احمدی ادامه داد: در بودجه سال ۹۲ تلاش شد راههایی که دولت می توانست از بانک مرکزی استقراض کند تا حدودی مسدود شود البته چون بانک مرکزی از استقلال لازم برخوردار نیست دولت باز هم می تواند در راستای اهداف خود عمل  و منابعش را تامین کند.

این عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس گفت: زمانی که پول قدرت واقعی خود را از دست دهد  در تقاضای معاملاتی نیاز به واحدهای پولی بیشتر می شود و به ناچار دولت و بانک مرکزی به سمت انتشار اسکناس و پول سوق داده می شود.

تقاضای چاپ اسکناس جدید

احمدی اظهار داشت: در کشورهایی مانند ایران که تحریم هستند و نمی توانند از منابع خارجی استفاده کنند یا واردات را به شکل منطقی افزایش بدهند این موضوع  باعث افزایش تقاضای پول می شود که با توجه به کند بودن نرخ رشد تولید، قدرت پول ملی را کاهش می دهد.

وی افزود: این پدیده به نوعی باعث شده در سال های  اخیر در اقتصاد اسکناس های  درشت استفاده شود و در اواخر سال گذشته نیز در بازار این احساس می شد که دیگر حجم پول در گردش جوابگوی تقاضای معاملاتی و احتیاطی نیست و باید اسکناس‌های جدید با ارزش اسمی بالا چاپ شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: بدهی دولت افزایش یافته و بطور طبیعی پولی تولید می شود که ارزش اسمی دارد اما ارزش واقعی آن بسیار پائین تر است.

 وی ادامه داد: درنتیجه به ناچار دولت در آخرین اقدام ارزش دلار را بالا برد و افزایش ارزش پول خارجی در مقابل ارزش پول داخلی به نوعی نیاز با افزایش پایه پولی و افزایش حجم پول در گردش را بالا می برد.

 این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس  افزود: باید بانک مرکزی استقلال داشته باشد و یک دولت کارآمد باید بتواند هزینه ها را مدیریت کند.

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.