نرم افزارحسابداری صدگان

آخرین وضعیت سهام شناور آزاد شرکت‌های بورسی

1 1,166

حسابداراپ

آخرین وضعیت سهام شناور آزاد ۳۲۲ شرکت بورسی نشان می‌دهد که شرکت‌های کوچک بورس از بیشترین درصد سهام شناور آزاد برخوردارند.

.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) سهام شناور آزاد به تعداد یا درصدی از سهام شرکت های بورسی گفته می شد که از دست مالکان اصلی خارج شده و در دست دیگر سرمایه‌گذاران است و به صورت روزانه معامله می‌شود. این متغیر یکی از موارد مورد نظر سرمایه‌گذاران در انجام معاملات است و در ارزیابی ریسک نقد شوندگی شرکت ها مورد نظر قرار می‌گیرد.

.

در میزان سهام شناور آزاد سهامداران مدیریتی و غیر مدیریتی محاسبه و در سهام شناور منظور شده است. به طوری که اشخاص حقیقی که به واسطۀ سهامداری خود، اقوام نسبی از طبقه اول و دوم و یا اشخاص حقوقی تحت کنترل خود، مجموعاً مساوی یا بیشتر از پنج درصد سهام ناشر را داشته باشند به همراه اشخاص حقوقی که به واسطه سهامداری خود، اشخاص حقوقی تحت کنترل و یا اشخاص حقوقی با کنترل کننده مشترک مجموعاً مساوی یا بیشتر از پنج درصد سهام ناشر را داشته باشند، به عنوان سهامداران مدیریتی معرفی شده‌اند. سهامداران غیرمدیریتی هم به آن دسته از سهامداران جزء که جزء سهامداران مدیریتی نباشند اطلاق می شود.

.

همچنین سهام شناور اعلام شده با احتساب ضریب شناوری (حاصل تقسیم تعداد روزهایی از دوره مالی ناشر که طی آن معاملات سهم در بازار عادی بیش از ۰.۰۰۰۱ تعداد سهام ناشر بر نصف روزهای معاملاتی آن دوره و حداکثر معادل یک است) ارائه شده است.

.

براساس این گزارش آخرین وضعیت سهام ۳۲۲ شرکت بورسی در ۳۰ آذر نشان می‌دهد که شرکت های کوچک بورس بالاترین میزان سهام شناور آزاد را داشته و در صدر همه شرکت قرار گرفته‌اند.

.

به این ترتیب قند شیرین خراسان با ۸۵ درصد سهام شناور اولیه رتبه اول شرکت‌های بورسی را به خود اختصاص داد است و قند ثابت خراسان با ۷۱ درصد و سرمایه‌گذاری توکا فولاد با ۶۶درصد رتبه های بعدی را کسب کردند.

پندار سیستم

.

در این میان آذرآب با ۶۴ درصد، فرآورده‌های نسوز آذربا ۶۲ درصد، سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان با ۵۸ درصد، قند پیرانشهربا ۵۶ درصد، نیرومحرکه ۵۵ درصد، بانک پاسارگاد ۵۴ درصدو کاشی بهسرام با ۵۱ درصد سهام شناور آزاد در رتبه های چهارم تا دهم جدول قرار گرفتند.

.

همچنین شرکت‌های سرمایه گذاری خوارزمی، توسعه معادن روی، سامان گستراصفهان، شیشه همدان، ایرکا پارت صنعت (کاربراتور ایران)، سیمان شاهرود، سموم علف کش، داروسازی کوثر، سرمایه گذاری توسعه صنعتی، سرماآفرین با سهام شناور آزاد اولیه ۵۱ تا ۴۲ درصدی ۱۰ شرکت دیگر جدول هستند.

.

سرمایه گذاری صنعت نفت، پمپ‌سازی ایران، سرمایه‌گذاری ملت، کربن ایران، سرمایه‌گذاری پارس توشه، لیزینگ ایران، شرکت گاز لوله، شکر، سیمان کرمان و بانک کارآفرین با سهام شناور آزاد ۴۱ تا ۳۸ درصدی سی شرکت دیگر این جدول هستند.

.

اما در انتهای جدول نام شرکت‌هایی چون گروه صنعتی ملی، نساجی بروجرد، ورزیران، سیمان دشتستان، داروسازی تهران دارو، کف، تولی پرس، ساختمان اصفهان، نئوپان ۲۲ بهمن و سولیران دیده می‌شود.

.

در این میان شرکت اصل چهل و چهاری کشتیرانی همچنان دارای کمترین میزان سهام شناور آزاد است تا نشان دهنده خصوصی سازی واقعی در این شرکت باشد.

.

وضعیت شرکت‌های بزرگ بورس و شرکت‌های اصل چهل و چهاری نشان می‌دهد که بانک پارسیان با ۳۶ درصد، توسعه معادن و فلزات با ۲۸ درصد، گروه بهمن با ۲۶.۵ درصد، ایران‌خودرو و بانک ملت با ۲۴ درصد، ‌ملی مس با ۲۳ درصد، سایپا با ۱۹ درصد، فولاد مبارکه با ۱۹ درصد، گل‌گهر و فولاد خوزستان با ۱۸ درصد، چادرملو با ۱۱ درصد،نفت و گاز پارسیان با ۱۳.۵، پست‌بانک و حفاری شمال با ۹ درصد، مپنا، بیمه البرز ۸ درصد، پالیش نفت تبریز ۷ درصد، پالایشگاه بندرعباس ۶ درصدآلومینیوم ایران ۵ درصد، بانک صادرات، بیمه دانا ۴ درصد، بانک تجارت و صادرات ۳ درصد و شرکت بزرگ مخابرات با ۲ درصد بیشترین و کمترین سهام شناور آزاد بورس را در اختیار دارند.

.

محل تبلیغ شما

1 نظر
  1. سما می گوید

    سلام
    میشه بگین سهام شناور ازاد سالهای ۸۹ و ۹۰ را از کجا میتونم گیر بیارم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.