نرم افزارحسابداری صدگان

ریسک در بازار سکه

0 609

حسابداراپ

باید قبول کرد که در شرایط فعلی و تا اطلاع ثانوی بازار با یک موج صعودی بسیار قوی همراه می‌شود و به نظر این موج حتی بسیار مطمئن‌تر از موج‌های قبلی است و ثبت رکوردهای تازه بسیار محتمل است.

.

البته بازار نقدی بر خلاف آتی به صورت دستوری قابل تعطیل شدن نیست؛ بنابراين صعود فیزیکی بی‌دغدغه‌تر خواهد بود و عدم صدور اجازه خرید جدید در آتی کمکی به کاهش قیمت‌ها نمی‌کند، چنانکه شاهد صف‌های خرید در هفته پیش بودیم و تنها باعث کوچ معامله‌گران این بازار به سمت بازار نقدی خواهد شد. این عمل در صورتی است که ایجاد بازار پیش گشایش نقش بسیاری در کاهش هیجانات داشته و اگر با افزایش دامنه نوسان همراه باشد به نظر قیمت‌ها رنگ واقعی‌تری به خود خواهند گرفت.

.

اصولا شما سود می‌کنید و سود شما منجر به زیان کسی می‌شود. اقتصاد چرخه بسته‌ای است، اما به وسعت جهان فیزیکی؛ بنابراين از هر کجا که کم شود به جای دیگر اضافه می‌شود. شما به عنوان یک معامله‌گر تا به حال از خود پرسیده اید که چقدر حاضرید ماهانه بگیرید و از معامله در بازار پر نوسان سکه (خرید یا فروش) بپرهیزید؟ هر یک از معامله‌گران نرخی را اعلام می‌نمایند و شما نیز ممکن است نرخی را اعلام کنید. می‌توان سود بانکی را اعلام کرد که قطعا با این تورم کسی به سود بانکی قانع نیست یا ممکن است سود بازاری ۳ یا ۴ درصد در ماه را اعلام کنید.

پندار سیستم

.
از طرف دیگر آربیتراژ، سود بدون ریسکی را به شخصی که این عمل را انجام می‌دهد اعطا می‌کند و اگر آربيتراژورها را كه در محيط‌هاي سرمايه‌گذاري عواملي براي بالانس قیمت‌ها هستند به‌عنوان ركن اساسي اين بازار در نظر بگيريم و نرخ بدون ريسك را ۴ درصد و البته به‌دليل ماهيت تصميمات شوك برانگيز مسوولان اقتصادی ۲ درصد هم بر آن بيفزاييم نقطه بي‌تفاوتي براي آربيتراژور حدود ۶ درصد در ماه يا ۷۲ درصد در سال در مي‌آيد.

.
فرمول آربیتراژ بر اساس معادله زیر است:
(نرخ آتي ضربدر ۱۰ + وجه تضمين) را بر (نرخ سكه ضربدر ۱۰ + وجه تضمين) تقسیم كنيد و حاصل را از يك كم كنيد. سپس حاصل را در ۳۶۵ ضرب و بر تعداد روزهاي باقيمانده تا سررسيد تقسيم كنيد. سود سالانه به‌دست مي‌آيد.اگر اين عدد بيش از نقطه بي‌تفاوتي بود حسب فاصله از آن با درصدي از مارجين فروش توجيه دارد، زيرا براي آربيتراژور فروش مي‌صرفد و اگر پايين نقطه بي‌تفاوتي بود حسب فاصله با استراتژي مشخص با درصدي از مارجين خريد بزنيد.

.

بر این اساس آربيتراژ آبان در حال حاضر حدود ۶۸ درصد است.حال به نظر این سود بدون ریسک برای یک سال کم است که آربیتراژورها وارد نمی‌شوند؟ معنای این مفهوم جز افزایش عجیب نرخ بدون ریسک در جامعه نیست؛ يعني سود بازاري از صدي ۳ به بيش از صدي ۵/۵ تغيير يافته است و دردناك‌تر اينكه درك اين مطلب ساده و روان دكتراي اقتصاد نمي‌خواهد و معلوم نیست مسوولان منتظر چه هستند؟

.
احسان غفوریان – مدیر معاملات آتی کارگزاری مشاوران سهام

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.