نرم افزارحسابداری صدگان

آرامش، پايدار يا ناپايدار؟

0 790

حسابداراپ

قيمت سكه در بازار قراردادهاي آتي دو درصد كاهش يافت

دورنماي صعودي طلا؛ پيامد پيروزي اوباما در انتخابات ايالات متحده
نوسان بازار سكه و ارز ادامه يافت اما در پايان روزپنج‌شنبه نسبت به روز شنبه هفته گذشته قيمت سكه در قراردادهاي آتي كاهش نزديك به دو درصدی را تجربه كرد، اين در حالي است كه كاهش قيمت‌ها پايدار نيست و ممكن است به تبع از تحولات بازارهاي جهاني و از سويي تغييرات بازار داخلي شرايط براي افت و خيزهاي غير قابل پيش‌بيني مهيا شود.

.

اوباما پيروز شد، طلا جان گرفت
افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني اولين پيامد پيروزي اوباما در انتخابات رياست جمهوري بود؛ تحركات مثبت قيمت‌ها در شرايطي ادامه پيدا كرد كه با برنده شدن باراك اوباما رييس جمهور فعلي ايالات متحده انتظارات مبني بر ادامه و استمرار سياست‌هاي پولي معروف QE3 قوت گرفته است. البته متناسب با اين سياست، بزرگ‌ترين صندوق سرمايه‌گذاري طلا «اسپايدر» (SPDR) اعلام كرد به ذخاير طلاي خود اضافه كرده و به نظر مي‌رسد بسياري از سرمايه‌گذاران با دورنماي صعودي براي بازارهاي طلا، موقعيت‌هاي خريد را آغاز كرده‌اند.

.

اين در حالي است كه روزپنج‌شنبه در جلسه ماهانه بانك مركزي اتحاديه اروپا اعلام شد اين بانك سياست‌هاي پولي خود را تغيير نمي دهد و نرخ بهره در همان عدد ۷۵/۰ درصد باقي مي‌ماند، بانك مركزي انگليس نيز نرخ بهره خود را بدون تغيير اعلام كرد. البته تغييرات بازارها به تصميم گيري‌ها در اقتصاد ايالات متحده و چين برمي‌گردد؛ پس از پايان انتخابات رياست جمهوري ايالات متحده سوال اصلي اين است كه آيا با توجه به عدم توافق روي افزايش ماليات ثروتمندان (تاكيد بر پايين نگه داشتن ماليات) و از سويي عدم كاهش بودجه اقتصاد ايالات متحده مي‌تواند از كاهش كسري بودجه شديد و بدهي‌هاي سنگين رهايي يابد؟

.

پاسخي كه به طور مستقيم مي‌تواند روي شرايط ركودي فعلي اقتصاد اين كشور تاثيرگذار باشد. منتقدان با بيان اينكه با توجه به سياست‌هاي فعلي، نرخ تورم و نرخ بيكاري افزايش خواهد يافت بر اين باورند با شرايط موجود، احتمال ادامه ركود غيرممكن نيست. اين در شرايطي است كه فدرال رزرو اعلام كرد سياست‌هاي پولي اعمال شده روي بهبود بازار كار و وضعيت مسكن تاثير خوبي گذاشته و اين نهاد مصمم است براي بهبود اوضاع، سياست‌هاي تزريق نقدينگي‌ها را ادامه دهد. 

.
البته موضوع سياست‌هاي پولي ايالات متحده تنها بخشي از عوامل تاثير گذار روي روند بازارها است؛ برگزاري كنگره حزب كمونيست چين از روز پنج شنبه هفته گذشته به منظور تغيير رهبري و انتقال قدرت در شرايطي كه رهبري جديد اين كشور قصد دارد با سياست‌هاي اصلاحي جديد برنامه‌هاي سياسي و اقتصادي اين كشور را طي ۵ تا ۱۰ سال آينده تعيين كند از فاكتورهاي تاثيرگذار روي تصميم‌گيري سرمايه‌گذاران بوده است.
سرمايه‌گذاران متناسب با برآيند اتفاقات اخير، انتظار دارند رسيدن به سطوح قيمتي يك هزار و ۸۰۰ دلار تا ۲ هزار دلار به ازاي هر اونس تا قبل از پايان سال جاري ميلادي براي طلا امكان پذير باشد. 

.
روند بازار ارز و سكه تغيير مي‌كند؟
در بازارهاي داخلي، نوسان‌ها ادامه دارد و تا زماني كه وضعيت به همين صورت باشد و دولت در قبال بازار ارز سياست منسجم و واحدي را اعمال نكند چه بسا افت و خيزها ادامه خواهد داشت‌و‌سرمايه‌گذاران با حالت ترديد معاملات را دنبال مي‌كنند. برخي تحليلگران شرايط كوتاه مدت بازار ارز و سكه را نزولي ارزيابي مي‌كنند و بر اين باورند با سياست‌هايي مبني بر فروش ارز صادركنندگان با قيمت مشخص و به نوعي تزريق ارز، شرايط التهاب تا حدودي كم خواهد شد، اما سوال اصلي اين است كه اين تدابير تا چه زماني ادامه خواهد يافت و آيا صادركنندگان راضي مي‌شوند همچنان به اين روال ادامه دهند؟

پندار سیستم

.

اين در حالي است كه وضعيت مبهمي از آينده ترسيم مي‌شود؛ البته در صورتي كه عوامل برونزاي سياسي دست به دست هم بدهند و شرايط براي بهبود اوضاع فراهم شود چه بسا شرايط نزولي ادامه خواهد يافت اما تمام اين گفته‌ها در حد گمانه زني است و همه اين شرايط بستگي به تصميم‌گيري‌هاي دولت در اين خصوص دارد. برخي از تحليلگران نيز از افزايش قيمت‌ها در آينده نه چندان دور خبر مي‌دهند و آن را به عنوان چشم انداز بازار ترسيم مي‌كنند؛ در هر حال به نظر مي‌آيد روزهاي آينده دستخوش تغييرات گسترده‌اي باشيم و به تبع از اين اوضاع، روال قيمت‌ها و رفتار معاملاتي سرمايه‌گذاران عوض شود.

.
در بازار آتي، آينده مبهم است
دادوستدها در بازار آتي متناسب با بازار نقدي در شرايطي نوساني بود كه پيش‌بيني از آينده بازار همچنان به وضعيت بازار نقدي گره خورده، اما موضوعي كه در بازار آتي مطرح شده اين است كه سياست‌ها و تدابير مديريت قراردادهاي مشتقه در چند هفته گذشته اگر چه در پي كاهش التهاب‌ها و افزايش قيمت‌ها بوده، اما روي حجم و ارزش مبادلات نيز تاثيرگذار بوده و به نوعي از عمق بازار كاسته؛ اين در حالي است كه براي اغلب سرمايه‌گذاران همچنان نگراني‌ها بابت افزايش ميزان وجه تضمين قراردادهاي آتي و از سويي محدوديت‌ها در بازار وجود دارد و تاكيد بر اين است كه بورس در اين خصوص تجديدنظر به عمل آورد اگر چه به نظر مي‌رسد با وجود همه اين تدابير، بازار مسير خود را مي‌رود و دادوستدها شرايط بهتري پيدا كرده است.

بازار قراردادهاي آتي در مجموع طي چهار روز كاري (ازابتداي روز يكشنبه تا پايان روز چهارشنبه) ۴۶ هزار و ۷۷۰ قرارداد به ارزش ۶ تريليون و ۳۴۸ ميليارد و ۳۵۶ ميليون و۴۵۰ هزار ريال معامله شد. براي سررسيدهاي آبان‌ماه ۴ هزار و ۵۵۴ قرارداد به ارزش ۵۵۹ ميليارد و ۷۲ ميليون و ۸۰۰ هزار ريال، سررسيدهاي آذرماه ۷ هزار و ۲۴۳ قرارداد به ارزش ۹۳۶ ميليارد و ۷۰۰ ميليون ريال، سررسيدهاي دي‌ماه ۳۴ هزار و ۹۷۳ قرارداد به ارزش ۴ تريليون و ۸۵۲ ميليارد و ۵۸۳ ميليون و ۶۵۰ هزار ريال دادوستد شد. 

.
روند قيمت‌ها نيز در حالي با نوسان دنبال شد كه در پايان روز پنج شنبه نسبت به روز شنبه قيمت‌ها كاهشي بود؛ سكه سررسيد آبان‌ماه ۱۷ هزار و ۹۸۳ تومان(۴۷/۱ درصد)، سررسيد آذرماه ۲۶ هزار و ۲۷۳ تومان(۰۶/۲ درصد) و سررسيد دي‌ماه ۱۰ هزار و ۴۹۱ تومان(۷۷/۰ درصد) افت داشت. پيش‌بيني‌ها نسبت به روند قيمت‌ها در بازار طي هفته پيش رو نيز علاوه بر اينكه از بازارهاي جهاني وام خواهد گرفت منتظر اخبار و گزارش‌هاي داخلي خواهد بود، اما در مجموع روند دادوستدها به گونه اي است كه نمي شود به پايدار بودن قيمت‌ها اطمينان كرد و چه بسا اين روند تنها براي مدت كوتاهي ادامه داشته باشد.

.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.