نرم افزارحسابداری صدگان

رقابت خستگی‌ناپذیر ارز و طلا

0 569

حسابداراپ

دیروز در شرايطي شاخص تولیدات صنعتی چین و اروپا اعلام شد که هیچ یک وضع مناسبی نداشتند و این یعنی رکود عمیق در جهان و روز قبل از آن هم نفت ۵/۳ درصد کاهش قیمت داشت و مس هم همین طور که به عنوان یک نماگر پیشرو نشان از عدم امید دارد.

.

هشدار بانک مرکزی استرالیا مبنی بر اینکه ممکن است یک سقوط سنگین در بازار مواد اولیه داشته باشیم آن هم فقط چند روز بعد از اعلام سیاست انبساط پولی آمریکا و اروپا و ژاپن حاکی از این است که این حالت امکان ایجاد شرایط تورم و رکودی دراز مدت در جهان را در بر خواهد داشت؛ به طوری که سیاست پولی هم قادر به کمک نیست و این حالت زیاد برای طلا دلچسب نیست.

.
بنابراین با فرض کاهش قیمت نفت و عدم تغییر آنچنانی طلا (اگر کاهش نیابد) کاهش درآمد نفتی ایران تشدید خواهد شد و دست آمریکا و اروپا برای محدوديت‌هاي بيشتر باز خواهد شد؛ اما از طرف دیگر نظرسنجی‌ها حاکی از جلوتر بودن نامحسوس اوباما در انتخابات آمریکا است و بنابر اعلام یک اقتصاددان آلمانی با توجه به طرح‌های اوباما و زمزمه‌های دور جدید سیاست‌های تزریق پولی، امکان رشد طلا دور از ذهن نيست. بازارهای سکه و طلا علاوه بر تاثیر پذیری از دلار نیم نگاهی نیز به اونس جهانی دارد؛ اونسی که با اعلام نزدیک بودن اجرای سیاست مالی پولی بانک مرکزی آمریکا انتظار رشد قیمت آن را بالا برده، هرچند این افزایش قیمت از قبل پیش خور شده بود، اما شاید با اعلام جزئیات طرح و آمارهای آینده اقتصادی آمریکا و اروپا دیدی افزایشی در بلند مدت داشته باشد. قیمت اونس بعد از افزایش‌های چند هفته ای، در این هفته بین ۱۷۵۰ و ۱۷۸۰ دلار در نوسان بود و در رسيدن به هدف گفته شده قبلي براي آن در ۱۷۹۰ تا حدي ناكام ماند.

پندار سیستم

.
در بازار داخلی ارز و طلا هميشه انتظار معامله‌گران بر هر فاند و تكنيكال و نرخي مقدم است؛ يعني در درجه اول بايد بر اساس انتظار بازار، هدف‌گذاري كنيم، طوری که چندی پیش از زبان فرزین مدیر صندوق توسعه ملی شنیدیم که در این شرایط به خاطر جو روانی کاری از دست بانک مرکزی ساخته نیست.
وزیر اقتصاد به حجم نجومی توان خرید در بازار ارز، کمبود منابع ارزی و عدم پرداخت ارز ارزان به رانت خواران اشاره کرده است. وی همچنین به نیاز ارائه طرح توسط اهل فن برای راه‌اندازی بورس ارز اشاره کرده است؛ وزیر به عدم تزریق ارز به بازار هم اشاره کرده بنابراين از فردا دیگر کسی انتظار تزریق ارز برای کنترل قیمت را ندارد. 

.
(به لحاظ روانی) مهم‌تر از همه اینکه وزیر وعده داده پس از راه‌اندازی ساز و کار رسمی خرید و فروش ارز، ارز ۲ درصد زیر قیمت بازار عرضه خواهد شد. در واقع صحبت‌های مسوولان اقتصادی در نهایت سیگنالی افزایشی دارد، به خصوص که در سه ماهه ابتدایی بیش از ۲۵ میلیارد ارز به بازار تزریق شده و نتیجه‌ای حاصل نشده؛ یعنی عمده کاری که می‌توانند انجام دهند این است که مدیریت کنند و سعی کنند سرعت رشد را بگیرند. آن هم بازار ارز و سکه که در مقطع کنونی به ترتیب دارای مقام اول و دوم از نظر بازدهی در کشور هستند؛ به طوری که ارز و طلا به ترتيب با افزايش قيمت ۸۰ درصدي و ۵۶ درصدي، جذاب‌ترين بازار براي پذيرش سرمايه‌هاي ريز و درشت بوده‌اند. البته یکی از دلایل عدم موفقیت نرخ مرجع در حاکم شدن بر بازار، ثابت بودن آن بود؛ زیرا بر اساس محاسبات: با توجه به قیمت نرخ مرجع ۱۲۲۶ پارسال بر اساس تورم سال گذشته اعلام شد (نظر شخصی) امسال نیز همین اتفاق خواهد افتاد. اگر نرخ تورم رسمی را ملاک عمل قرار دهیم، نرخ تورم داخلی ۲۵ درصد (این رقم حدودی هست چون این نرخ به صورت رسمی اعلام نشده) نرخ تورم آمریکا در حدود ۲ درصد است، بنابراین نرخ مرجع جدید در محدوده ۱۵۰۰ تا ۱۵۵۰ بايد باشد.در مورد سکه نیز صحبت‌هایی مبنی بر دور جدید پیش فروش مطرح می‌شود که بايد اعلام كرد پیش فروش سکه که مد نظر کارشناسان است اجرا نمی شود. سکه بر عکس بهمن ماه ۹۰ حباب مثبت ندارد، بلکه بیش از ۱۰۰ هزار تومان دارای حباب منفی است. می‌دانیم که در بهمن ۹۰، طرح پیش فروش باعث کاهش شدید قیمت سکه‌ای شد که دارای حباب مثبت بالايی بود؛ بنابراین طرحی که عملا در حباب منفی سکه اجرا شود؛ جذابیتی ندارد.

.
از طرف دیگر دخالت در بازار آتی سکه به وضوح مشهود است، زیرا اکنون بیش از یک ماه است که بازدهی نقدی بالاتر از بازار آتی هست. اگر ضریب اهرمی و نوسان منفی نداشت دیگر هیچ جذابیتی برای باقی ماندن در این بازار برای معامله‌گران آن باقی نمی‌ماند که با افزایش روزمره وجه تضمین، شاهد کاهش روزافزون آن هستیم.
جالب تر اینکه بیشتر از ۴ هفته مداوم است که زمان‌های نزدیک به سر‌رسیدهای نقدی بیشترین نوسان و بیشترین بازدهی را داشته و جالب تر اینکه کف نقدی و رشد‌های صعودی آن به‌طور صحیح طول موجش بیشتر از آتی بوده است. قانون جدید قراردادهای آتی مبنی بر سفارش‌های با فاصله ۵۰۰۰ ریال به جای ۱۰۰۰ ریال به هیچ عنوان برای نوسان‌گیری در کوتاه مدت پاسخگو نيست، ولی در بلند مدت ممکن است جواب دهد؛ اما در نظر داشته باشید که در طول روز چقدر اخبار متفاوت و تاثیرگذار بر قیمت‌ها به بوجود می‌آید که بازار آتی باید به سرعت عکس‌العمل نشان دهد، به قولی این عمل را باید تعطیلی آتی به صورت محترمانه نام گذاشت و باید سوق دادن معامله‌گران این بازار به بازار نقدی و افزایش قیمت سکه نقدی ظرف هفته‌های پیش‌رو را هشدار داد.

.
احسان غفوریان – مدیر معاملات آتی کارگزاری مشاوران سهام

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.