نرم افزارحسابداری صدگان

نوسان انتظاری قیمت‌ها

0 614

حسابداراپ

واکنش قیمتی بازار ارز و سکه به راه‌اندازی آزمایشی مرکز مبادلات ارزی همانند روز شنبه بود. قیمتها در اوج بازشدند، با انتشار خبرهایی از راه اندازی مقدماتی اين مركز کاهش یافتند و دوباره به قیمت‌های ساعات اول بازگشت و حتی قدری فراتر هم رفتند. این مرکز در دو روز گذشته نام‌های متفاوتی داشته است. در روز اول نام آن در خبرها تحت عنوان اتاق ارزی معرفی شد.

.

در خبرهای شبانه در جلسه رییس کل بانک مرکزی با وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونان پلاکی نشان داده شد که بر آن «مركز مبادله‌ ارزي دارندگان و متقاضيان ارز» حک شده بود و روز گذشته بالاخره به طور خلاصه آن را مرکز مبادلات ارز نام نهاده‌اند. البته همه اینها برای راه‌اندازی تشکیلاتی است که در نهایت از همان بورس آتی ارز و در پی آن بورس ارز به جای مانده است. بازار در حالی به خبرها و فضای ایجاد شده و تاکیدات وزیران و رییس کل بانک مرکزی واکنش‌های مثبتی نشان می‌دهد که باتکذیب و رد راه‌اندازی واقعی این تشکیلات از سوی برخی مسوولان روابط عمومی‌ها و سخنگوها بلافاصله ورق بر می‌گردد و قیمت‌ها مسیر نوسانی دوباره را از سر می‌گیرند.

.
برخی خبرهای میدانی نیز از نامشخص بودن سازو کارها و سردرگمی مراجعه‌کنندگان گزارش می‌نویسند که توجه به این فضا، به بی‌اعتمادی بیشتر منجر شده و قیمت‌ها دوباره افزایشی می‌شوند. دیروز قیمت دلار از ساعت ۱۱ قبل از ظهر تا ساعت ۳ بعدازظهر قیمت دلار بین دو سطح ۲۴۵۰ تومان تا ۲۴۷۶ تومان افت و خیز داشت در ساعات اولیه بازار قیمت دلار با ۲۴۶۵ تومان بازشد. ۲۰ دقیقه بعد قیمت آن تا ۲۴۷۵ تومان بالارفت. با انتشار برخی خبرها در مورد راه‌اندازی آزمایشی آن و اعلام برخی جزئیات قیمت دلار در ساعت ۱ و ۴۰ دقیقه به کف ۲۴۵۰ تومان رسید. این روند دوباره با گذشت زمان از ساعت ۳ بعدازظهر از ۲۴۷۶ تومان فراتر رفت. ساعت ۴ بعدازظهر قیمت دلار ۲۴۷۷ تومان بود. نرخ سکه نیز تقریبا با رعایت همین نقطه عطف، در ساعت ۱۱ معادل ۹۶۷ هزار تومان بود. در ساعت یک بعدازظهر هزار تومان گران‌تر شد. در ساعت ۱ و ۴۰ دقیقه قیمت سکه تا ۹۶۶ هزار تومان افت کرد اما در ادامه بازار قیمت آن تا ساعت ۳ بعداز ظهر ۹۷۷ هزارتومان فروخته شد. تا ساعت ۴ بعد از ظهر قیمت سکه ۹۸۳ هزار تومان اعلام شد. 

پندار سیستم

.
با اینکه معاون ارزی بانک مرکزی از همگان به ویژه اصحاب رسانه و افراد غیر کارشناس خواسته تا اظهارنظرهای غیرکارشناسی نکنند، اما برخی از معاونت‌های وزارت بازرگانی حتی بر فیزیکی بودن تبادلات ارزی در این مرکز نوپا تاکید کرده بودند. این در صورتی است که قبلا ساز و کار این مرکز بین بانکی اعلام شده بود. در حالی که اساس تعیین قیمت در این مرکز دو درصد زیر قیمت ارز اصلی بازار یعنی دلار آمریکا است، خبر می‌رسد که تنها روپیه و یوآن و یورو ثبت سفارش می‌شوند و درهم و دلار آمریکا فعلا در این بازار نقشی ندارند.

.
در این بازار قرار است قیمت به طور روزانه و ۲ درصد زیر قیمت بازار بسته شده روز قبل در بازار تعیین شود. این مشابه راه کاری است که ماه‌ها قبل توسط رییس سابق شورای عالی کانون صرافان به رییس کل بانک مرکزی پیشنهاد شده بود. اودر یکی از پیشنهادهای ششگانه خود گفته بود که بانک مرکزی برای تک نرخی شدن ارز قیمت هر روز را در سطح قیمت بسته شده روز قبل تعیین کند. در بازار قیمت‌ها تا غروب همچنان نوسان‌های شدیدی داشت. قیمت بالاتر از ۲۴۸۰ تومان را نیز برای آن در ساعاتی اعلام کردند. برخی دلالان دلار را بانرخ ۲۴۷۵ تومان می‌خریدند و ۲۴۸۵ تومان هم می‌فروختند. این شرایط البته به دلیل خارج از ساعت کاری بودن معاملات قدری با ابهام مواجه است. با این حال به دلیل همین نوسان شدید قیمت دلار، ارزیابی دقیقی از قیمت سایر ارزها در بازار وجود نداشت. با این حال تا ساعت ۳ بعدازظهر، یورو ۲۵ تومان، پوند ۴۰ تومان، صد ین ژاپن ۳۰ تومان، درهم امارات ۷ تومان و دلار استرالیا و کانادا هر یک ۲۰ تومان افزایش قیمت داشتند. این افزایش قیمت در حالی برای سایر ارزها رقم خورد که دلار در ساعت ۱۹ به ۲۴۷۲ تومان رسيد.

.
در بازار سکه قیمت‌ها تا غروب روند نوساني خود را حفظ کرد. سکه ۹۷۸ هزار تومان، نیم سکه ۴۹۱ هزار تومان و ربع سکه ۲۴۵ هزار تومان فروخته شد. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در مرز ۱۰۰ هزار تومان است. این قیمت برای گرم ۱۸ عیار بدون احتساب مالیات و سایر کارمزدها در نظر گرفته شده است.
شفاف نبودن برخی سیاست‌ها در بازارارز بر بی اعتمادی عمومی می‌افزاید. علاوه بر این موارد برخی اظهارنظرهای شتاب زده نیز بر فضای نگرانیها افزوده شده و تلاش بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و برخی دیگر از سازمان‌ها را برای آرامش دادن به بازار ارز زیر سوال می برد. 
افزایش قیمت‌ها در بازار ارز در حالی است که طلا در بازارهای جهانی به دلیل تعطیلی آخر هفته همچنان در سطح ۱۷۷۳ دلار بسته مانده است. در این حال سکه تقریبا ۱۳ هزار تومان و دلار آمریکا تقریبا ۲۲ تومان افزایش قیمت را در روز گذشته در بالاترین قیمت ثبت کرده‌اند.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.