نرم افزارحسابداری صدگان

روند تحولات بازارهای جهانی سهام ،ارز و طلا

0 581

حسابداراپ

بانک مرکزی گزارش داد

بانک مرکزی در گزارش هفتگی خود از وضع اقتصادي و ارزي كشورهاي عمده که با نگاهی به وضعیت بازارهای مختلف نگاشته شده، عنوان کرده که رشد اقتصاد جهان در سال جاري به وضوح شتاب خود را از دست داده است؛ چرا که بر اساس پيش‌بيني صندوق بين‌المللي پول، رشد اقتصاد جهانی از ۹/۳ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۵/۳ درصد در سال ۲۰۱۲ کاهش خواهد يافت.

.

بنا به گزارش بانک مرکزی هفته گذشته از نظر اخبار اقتصادي هفته آرامي براي آمريكا بود. مهم‌ترين خبر، انتشار صورتجلسه ماه اوت «کمیته بازار باز بانک مرکزی آمریکا» (FOMC) بود كه باعث ايجاد هيجان دربازارهاي مالي به دليل افزايش احتمال تزريق نقدينگي جديد توسط فدرال رزرو بود.همزمان فروش خانه چه نوساز و چه دست دوم با وجود افزايش قيمت‌ها در ماه ژوئيه افزايش يافت و باعث كاهش نگراني‌ها در مورد بازگشت ركود به بازار مسكن شد. نگراني‌اي كه ارقام ماه ژوئن (خرداد ماه ) آن را تشديد كرده بود. دربازار اشتغال، تعداد متقاضيان جديد دريافت بيمه بيكاري بيش از حد انتظار به ميزان ۳۶۵ هزار مورد افزايش يافت كه يك علامت منفي براي بازار بود. سفارش‌ كالاهاي با دوام نشان داد كه بخش كارخانه‌اي آمريكا همچنان در مقابل كاهش رشد اقتصاد جهاني مقاومت مي‌كند. سفارش‌ كالاهاي با دوام كه عمدتا ماشين آلات با عمر بيش از سه سال هستند در ماه ژوئيه (تیر ماه ) ۲/۴ درصد افزايش يافت. البته بخش عمده اين افزايش ناشي از سفارش بخش حمل و نقل بود.

.

پندار سیستم

بازار یورو
بانک مرکزی در ادامه به اقتصاد اروپا اشاره کرده و می‌افزاید: در آن سوي آتلانتيك، آنگلا مركل صدراعظم آلمان با ساماراس نخست وزير يونان ديدار كرد؛ اما هيچ حرفي از تمديد مهلت برنامه رياضت اقتصادي يونان نزد. او گفت كه ما دوست داريم يونان در منطقه يورو باقي بماند. مركل همچنين موافقت آلمان با خريد اوراق بدهي ايتاليا و اسپانيا را اعلام كرد.
بنا به گزارش بانک مرکزی، در بازار ارز، يورو تا ميانه هفته به دليل برخي شايعه‌ها همچون تعيين سقف براي نرخ بازدهي اوراق قرضه اسپانيا در برابر دلار تقويت شد. البته گمانه ها در مورد تزريق نقدينگي جديد توسط فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) نيز در تقويت يورو در هفته گذشته بسيار تاثيرگذار بود. در عین حال، پوند استرلينگ نیز پشت سر يورو حركت كرد. اما هر دو ارز در پايان هفته با حركت اصلاحي، بخشي از منفعت حاصل در برابر دلار را از دست دادند. 

.
آسیا و خاورمیانه
بانک مرکزی در ادامه به اقتصاد شرق آسیا و خاورمیانه می‌پردازد. بنا بر این گزارش، با اينكه صادرات ژاپن از ماه مه در حال كاهش است و خبر كاهش مجدد آن در ماه ژوئن در هفته گذشته منتشر شد؛ اما اين به دليل ضعف عمومي دلار در هفته گذشته تقويت شد. طلا هم در هفته گذشته تقويت شد و به مرز ۱۶۷۰ دلار در هر اونس كه بالاترين قيمت طي سه ماه گذشته است رسيد. تضعيف دلار و افزايش قيمت پلاتين مهم‌ترين دلايل تقويت دلار در هفته گذشته بودند. ادامه بحران در خاورميانه و تضعيف دلار باعث حركت صعودي قيمت نفت در هفته گذشته بود.

.
نوسان‌های طلا
بانک مرکزی با اشاره به نوسانات هفته گذشته طلا در بازار نيويورك گزارش داد: این نوسانات موجب شد قیمت‌ها در محدوده هزار و ۶۷۰ دلار و ۱۰ سنت تا ۱۶۲۰ دلار و ۴۵ سنت براي هر اونس طلا در نرخ‌هاي پاياني ثبت شود. در روز دوشنبه، قيمت جهاني طلا تحت تاثير ادامه خشونت‌ها در آفريقاي جنوبي بين نيروهاي پليس و معدنچيان اين كشور كه به افزايش بي‌سابقه قيمت جهاني پلاتين انجاميد، قرار گرفت و افزايش يافت. آفريقاي‌جنوبي يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان پلاتين و طلاي جهان به شمار مي‌رود. از سوي ديگر بر اساس نظرسنجي كه از سوي «رويترز» صورت گرفت، قيمت طلا تا انتهاي سال جاري در محدوده هزار و ۶۸۵ تا۱۷۵۰ دلار خواهد بود.
بر اساس این گزارش، در اين روز همچنين گزارشي از سوي بانك مركزي روسيه منتشر شد و مشخص شد كه ذخاير طلاي اين كشور در حدود ۶دهم ميليون اونس در ماه ژوئيه افزايش يافته و مجموع دارايي طلاي اين كشور را به ۱/۳۰ ميليون اونس (۹۳۳ تن، هر اونس ۱/۳۳ گرم) رسانده است.

.
در روز سه شنبه قيمت طلا بيشترين مقدار خود از ماه مه تاكنون را تجربه كرد. گمانه‌زني‌ها در خصوص احتمال اقدام بانك مركزي اروپا براي پايين آوردن بازده اوراق قرضه دو كشور اسپانيا و ايتاليا، در كنار ركوردزني قيمت پلاتين و نگراني كه بابت عرضه آن وجود داشت، به افزايش ۲/۱ درصدي قيمت طلا منجر شد. در اين روز همچنين طلا به بيش از ميانگين متحرك ۱۰۰ روزه خود رسيد. در روز چهارشنبه قيمت طلا به بيش از هزار و ۶۵۰ دلار در هر اونس رسيد. انتشار صورتجلسه فدرال رزرو، سرمايه‌گذاران را متقاعد كرد كه دور سوم سياست‌هاي فوق انبساطي از سوي اين بانك حتمي است. در اين روز پلاتين مجددا افزايش شديد قيمت را تجربه كرد و به بيشترين سطح سه ماه و نیم گذشته رسيد. طلا در اين روز پس از تماس با سطح هزار و ۶۵۵ دلار و ۵۰ سنت در سطح هزار و ۶۵۴ دلار و ۱۰‌سنت براي هر اونس بسته شد.

.
بنا به گزارش بانک مرکزی، قيمت جهاني طلا روز پنج‌شنبه براي نخستين بار از ماه مه به بيش از هزار و ۶۷۰ دلار رسيد. افزايش احتمال اجراي سياست‌هاي فوق انبساطي از سوي فدرال رزرو و مذاكرات اسپانيا در خصوص شرايط بسته نجات محتمل اين كشور، به رشد يك درصدي طلا انجاميد. در اين روز همچنين يورو در برابر دلار به بيشترين سطح هفت هفته گذشته خود رسيد.این گزارش می‌افزاید: طلا در روز جمعه تقريبا در سطوح روز گذشته باقي ماند. در مجموع فلز زرد در هفته گذشته ۴/۳‌درصد افزايش قيمت داشت و بيشترين رشد هفتگي خود را از ماه ژانويه تاكنون تجربه كرد. انتشار صورتجلسه فدرال رزرو در روز چهارشنبه كه احتمال اجراي دور جديد سياست‌هاي فوق انبساطي را زياد ارزيابي مي‌كرد، سرمايه‌گذاران را به سمت طلا تشویق کرد. 

.

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.