نرم افزارحسابداری صدگان

بورس بعد از تعطيلات چگونه خواهد بود؟

0 522

حسابداراپ

 بورس اوراق بهادار تهران امروز پس از ۵روز تعطيلي فعاليت خود را در شرايطي از سر خواهد گرفت كه در تحولات كلان اتفاق خاصي كه بتواند بر بازار تاثيري عميق بگذارد، رخ نداده است.

.
بازار سهام در هفته گذشته شاهد توقف معاملات به دليل برگزاري اجلاس سران كشورهاي عدم تعهد بود كه برگزاري موفق اين اجلاس جايگاه سياسي كشورمان را ارتقا بخشيده است.

.

در اين ميان در تحولات مهم سياسي معامله‌گران شاهد انتشار گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بودند كه اين گزارش نيز نكته تازه‌اي در خود نداشت و تكرار گزارش سابق اين نهاد محسوب مي‌شد. در تحولات سياسي بين‌الملل نيز معامله‌گران شاهد اوج‌گيري رقابت‌هاي انتخاباتي براي رياست‌جمهوري آمريكا بودند كه اين رقابت‌ها به طور رسمي با معرفي كانديداي جمهوري‌خواهان وارد مرحله نهايي خود شده است. انتظار مي‌رود در خلال دو ماه آينده تمامي تحولات سياسي تحت تاثير اين انتخابات قرار گيرد؛ ازاين رو تغيير خاصي در صحنه سياسي بين‌المللي در خلال ماه‌هاي آينده مورد تصور نيست؛ از اين رو جو آرامش در اين حوزه همچنان ادامه خواهد يافت.

.
خبرسازي ارز در تعطيلات 
افزون بر اين، در حوزه اقتصادي نيز تعطيلي دستگاه‌هاي دولتي و بازار موجب آرامش در اين بخش شده است و در اين چند روز تنها اظهار‌نظر دكتر بهمني در مورد كاهش نرخ ارز پس از راه‌اندازي بورس ارز قابل اعتنا بود. اين در شرايطي است كه موضوع راه‌اندازي بورس ارز همچنان در ميان مراكز تصميم‌گيري نظير بانك مركزي و بورس باقي مانده و به نظر نمي‌رسد در كوتاه‌مدت اين بازار بتواند راه‌اندازي شود. در همين حال ابهامات موجود در روند اجرايي اين بازار نيز شانس تاثير‌گذاري اين بازار را بر اقتصاد كشور و بازار ارز كاهش داده است.

.
همچنين درحوزه اقتصاد جهاني معامله‌گران شاهد ثبات نسبي قيمت‌ها بودند. در بازار جهاني فلزات رنگين معامله‌گران شاهد بهاي ۷هزار و ۵۹۲دلار در هر تن براي مس بودند. بهاي سه فلز آلومينيوم، روي و سرب نيز به ترتيب يك هزار و ۹۰۰دلار، يك هزار و ۸۴۴دلار و يك هزار و ۹۶۳/۵دلار در هر تن رقم خورده است؛ بهاي بيلت فولادي نيز ۳۴۲دلار در هر تن گزارش شده است. در همين حال در بازار جهاني فولاد آمارها نشان مي‌دهد فولادسازان جهان با كاهش تقاضا از سوي اروپا و چين به عنوان بزرگ‌ترين مصرف‌كنندگان فولاد در جهان، مواجه شده‌اند.

.
به گزارش ايسنا، كاهش بازارهاي صادراتي باعث شده تا جنگ قيمتي شديدي بين شركت‌هاي توليدكننده فولاد در سراسر جهان شكل بگيرد. از سوي ديگر شركت فولادسازي اشنايتزر استيل اعلام كرد كه هفت درصد از نيروي كاري خود را اخراج مي‌كند.
اين شركت كه در زمينه توليد محصولات آلياژي بازيافتي فعاليت مي‌كند، با كاهش شديد سودآوري در سه ماهه آخر سال مالي جاري مواجه شده است و قصد دارد ۳۰۰ فرصت شغلي خود را حذف كند.
به گزارش رويترز، ديگر شركت‌هاي فولادساز بزرگ نيز در تلاش هستند با اجراي برنامه‌هاي اصلاح ساختار از ادامه زيان‌دهي خود جلوگيري كنند.

.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز دوشنبه بازاري مثبت بود كه در پيش بودن تعطيلات چند روزه قدري بر عرضه‌ها افزود و برخي از صف‌هاي خريد نظير صف‌هاي خريد شركت‌هاي پالايشگاهي با عرضه‌هاي قابل ملاحظه مواجه شدند.در مهم‌ترين عرضه‌ها، دو پالايشگاه بندر عباس و پالايشگاه شيراز به ترتيب ۱۱۱ ميليون و ۲۲ميليون سهم معامله شدند كه اين امر به صدرنشيني اين دو شركت در بازار منجر شد. در اين گروه انتظار براي عرضه بلوك ۱۸درصدي پالايشگاه شيراز به چشم مي‌خورد؛ عرضه‌اي كه مي‌تواند به حضور سهامدار جديدي در اين شركت منجر شود.

.
در گروه خودرويي، دو نفر از اعضاي هيات‌مديره ايران خودرو تغيير كردند.
طبق احكام صادر شده، محمدعلي وفايي و بهزاد ظهيري از هيات‌مديره ايران خودرو جدا و‌هاشم يكه زارع و صيدي جايگزين آنها شدند.
در حال حاضر يكه زارع مديرعامل ايران خودرو ديزل است و صيدي نيز عضو سابق هيات‌مديره ايران خودروساز بوده است.
محمد‌علي وفايي به نمايندگي از سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و بهزاد ظهيري به نمايندگي از شركت مديريت طرح‌هاي صنعتي ايران در هيات مديره ايران خودرو حضور داشتند.

پندار سیستم

.
در اين گروه، همچنين نايب رييس‌ كميسيون صنايع و معادن مجلس با مثبت خواندن اقدام شوراي پول و اعتبار در اختصاص ۵۰۰ ميليارد تومان به كارخانجات سايپا و ايران خودرو، از بدهي ۸ ماهه اين دو شركت به صدها قطعه ساز خبر داد.
عزيز اكبريان در گفت‌وگو‌ با مهر، در خصوص مصوبه اخير شوراي پول و اعتبار مبني بر اختصاص ۵۰۰ ميليارد تومان به كارخانجات سايپا و ايران‌خودرو، اظهار كرد: اين مصوبه طي‌مدت زمان طولاني با انجام مطالعات كارشناسي در مجلس مورد بررسي قرار گرفته بود و سپس در شوراي پول و اعتبار به تصويب رسيد.
وي افزود: با توجه به اينكه صدها شركت قطعه‌ساز بيش از ۸ ماه است كه نتوانسته‌اند مطالبات خود را از دو شركت بزرگ خودروسازي سايپا و ايران خودرو بگيرند، چنين مصوبه‌اي در شوراي پول و اعتبار به تصويب رسيد.

.
نايب رييس كميسيون صنايع و معادن مجلس هم با بيان اينكه دو شركت خودروسازي مذكور دچار ركود شده و اقدام به تعديل نيروهاي خود كرده‌اند، تصويب مصوبه اختصاص ۵۰۰ ميليارد تومان به كارخانجات سايپا و ايران خودرو در جلسه اخير شوراي پول و اعتبار را گامي در جهت فعال‌سازي و رونق اين شركت‌ها عنوان كرد.
در همين حال هيات‌ واگذاري در جلسه هفته گذشته خود در مورد واگذاري سهام شركت‌هاي دولتي تصميم‌گيري كرد.
به گزارش روابط عمومي سازمان خصوصي‌سازي، در جلسه روز شنبه هيات‌ واگذاري قيمت پايه و شرايط واگذاري ۵/۱۷ درصد از سهام شركت ايراني توليد اتومبيل – سايپا از شركت‌هاي زير مجموعه شركت مادر تخصصي سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران براي واگذاري از طريق بورس بابت ردديون به پيمانكاران وزارت صنعت، معدن، تجارت و سازمان‌هاي تابعه به صورت نقد و اقساط به تصويب رسيد.

.
روايت رسمي از اوضاع «فخوز»
در گروه فولادي، معامله‌گران شاهد انتشار آمار فعاليت فولاد خوزستان بودند.
مديرعامل شركت فولاد خوزستان گفت: اين شركت در مرداد ماه امسال با توليد ۲۸۰هزار و ۲۰۰ تن شمش فولاد، ركورد تازه‌اي در طول فعاليت خود بر جاي گذاشت.
اين شركت سالانه ۳/۳ ميليون تن انواع شمش فولاد و فرآورده‌هاي فولادي، توليد مي‌كند. در گروه فولادي معامله‌گران شاهد آن هستند كه عدم قطع برق در تابستان امسال توليدات واحدهاي صنعتي را نسبت به سال گذشته افزايش داده است. هر ساله قطع و سهميه‌بندي برق در تابستان موجب كاهش توليد شركت‌هاي فولادي به ويژه شركت فولاد خوزستان مي‌شد. در گروه فلزي، نماينده مردم كرمان در مجلس از تغيير مديريت شركت ملي صنايع مس ايران به شدت انتقاد كرد.

.
در اين گروه، زرين معدن آسيا در بازار دوم فرابورس درج شد. مدير پذيرش فرابورس در اين باره گفت: شركت زرين معدن آسيا با سرمايه ۶۰ميليارد ريال پس از احراز شرايط پذيرش به عنوان شصت و هفتمين نماد معاملاتي و نوزدهمين شركت در بازار دوم فرابورس درج شد.
وي در ادامه يادآور شد: اين شركت در زمينه استخراج كانه‌هاي فلزي روي فعاليت دارد و كارگزار معرف آن را شركت كارگزاري آگاه است. اين شركت در استان زنجان قرار دارد.
در اين گروه، نگاه‌ها به سوي عرضه ۹درصدي فولاد ارفع از سوي سازمان خصوصي‌سازي است كه مي‌تواند تاثير مهمي را بر ديگر سهامداران اين شركت بگذارد.

.
در گروه ساختماني، معامله‌گران شاهد درج نام شركت تامين مسكن جوانان بودند. اين شركت با سرمايه ۲۰ميليارد تومان زير مجموعه سرمايه‌گذاري ساختمان به شمار مي‌رود. با اين پذيرش پس از سال‌ها شركت سرمايه‌گذاري ساختمان مجددا به عرضه شركت‌هاي زير‌مجموعه خود در بازار سرمايه مي‌پردازد. در سال‌هاي گذشته اين حقوقي، دو شركت عمران و نوسازي تهران و آبادگران را وارد بورس كرد كه شركت آبادگران سپس از سوي «وساخت» واگذار شد.انتظار مي‌رود عرضه شركت‌هاي زير مجموعه بتواند وساخت را از چنبره بدهي سنگين بانكي خارج سازد. وساخت سالانه نزديك به ۴۰ميليارد تومان، معادل ۶۵درصد درآمد‌هاي عملياتي شركت هزينه مالي پرداخت مي‌كند.

.
در اين گروه، پذيره‌‌نويسي ۷۵ ميليارد تومان اوراق مشاركت پروژه مجد مشهد از ۱۵ شهريورماه در فرابورس ايران به‌مدت ۷ روز انجام مي‌شود.
علي رحماني مديرعامل شركت مشاور سرمايه‌گذاري نيكي گستر در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به صدور مجوز انتشار ۷۵ ميليارد توماني اوراق مشاركت با نام شركت عمران و نوسازي مجد مشهد (سهامي خاص) از سوي سازمان بورس در هفته پيش اظهار كرد: وجوه حاصل از اين اوراق ۴ ساله با نرخ ۲۰ درصدي صرف تامين مالي فاز ۲ طرح مجد مشهد خواهد شد.

وي ادامه داد: بازپرداخت اصل و سود اين اوراق توسط بانك پارسيان تضمين شده و قرار است اين اوراق از ۱۵ شهريور به‌مدت ۷ روز از طريق فرابورس ايران عرضه شود. اين اوراق پس از عرضه نيز بدون شكست در نرخ سود در فرابورس معامله مي‌شود و تامين سرمايه لوتوس پارسيان، نقدشوندگي (بازارگرداني) آن را تضمين كرده است.

.
«وبانك» از صنعت غذا خارج مي‌شود
در گروه غذايي، دومين عرضه صنايع تبديلي گلستان در دو هفته اخير با رقابت مواجه شده و امروز مجددا اين رقابت از سر گرفته مي‌شود.با فروش اين شركت كه مالك برند «شهره» به شمار مي‌رود گروه توسعه ملي (سرمايه‌گذاري بانك ملي) عملا از صنعت غذايي خارج مي‌شود.
در نماد مخابرات، برنامه‌هاي شركت مخابرات براي سال ۹۱ شامل راه‌اندازي يك ميليون شماره تلفن ثابت و ۶ميليون شماره همراه جديد و ۴/۱ ميليون پورت سريع ديتا اعلام كرده است.

.
در گروه شيميايي، معامله‌گران شاهد درج شركت سرمايه‌گذاري ارزش‌آفرينان در فرابورس هستند. اين شركت از جمله زير مجموعه‌هاي شركت كف است.
در مجموع بازار سهام روز دوشنبه روندي مثبت داشت كه در آن شاخص ۵/۶۲ واحد رشد كرد و به سطح ۲۴هزار و ۶۴۹واحد رسيد.ارزش معاملات نيز ۴/۴۸ ميليارد تومان بود كه ۷/۳۸ درصد آن را معاملات پالايشگاه بندر عباس تشكيل داد. با اين كارنامه هفته كاري نخست شهريور ماه با بازدهي ۲۷/۱ درصدي همراه شد و زيان سال اخير سهامداران به ۹/۴ درصد كاهش يافت.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.