نرم افزارحسابداری صدگان

بازارها در انتظار تاثيرات برگزاري اجلاس صلح

0 505

حسابداراپ

در هفته‌اي كه گذشت تهران ميزبان ۱۲۰ كشور عضو جنبش عدم تعهد بود تا با ترسيم اقتدار خود در فضاي منطقه‌اي و بين‌المللي، خواستار صلح و دوستي يكپارچه ملت‌ها شود.

اما در نگاه اقتصادي با توجه به ذخاير ارزي بيش از ۲۸۵۰ ميليارد دلاري كشورهاي عضو اين جنبش، كارشناسان اقتصادي بر اين باورند كه مبادلات اقتصادي و گستردگي روابط سياسي كشورهاي عضو «نم» مي‌تواند فضاي جديدي را در ساختار اقتصاد بين‌المللي ايجاد كند.

.

در اين بين وقفه حاصله در فعاليت‌هاي جدي عرصه اقتصادي كشور از عيد سعيد فطر تا پايان برگزاري اين اجلاس و افزايش قابل توجه حجم سفرها، مصرف بنزين را در كل كشور به ميزان ۱۱ درصد افزايش داد. حال آنكه برگزاري اجلاس مذكور اگرچه تعطيلي صنوف مختلف بازار تهران را در پي داشت، اما در بازار مسكن منجر به عقب‌نشيني مالكان از معامله، افزايش مراجعه مستاجران و رشد تقاضاي خارجي در بازار اجاره واحدهاي مسكوني شد. در اين بين بالا باقي ماندن نرخ دلار سبب شد تا نرخ اجاره واحدهاي اقامتي مختص مسافران خارجي كه اغلب با دلار محاسبه مي‌شود، نيز ثابت بماند.

.
همچنين تعطيلات چندروزه تهران سبب شد تا تقاضا براي ارزهاي خارجي در بازار داخلي افزايش يابد، به طوري كه نرخ هر كدام از ارزهاي خارجي مانند دلار و يورو در فاصله روزهاي چهارم تا ششم ماه جاري به ترتيب يك درصد افزايش يافت. اين در حالي بود كه پيش‌بيني مي‌شد برگزاري اجلاس كشورهاي غيرمتعهد منجر به كاهش قيمت اين ارزها در بازار آزاد شود. 

.
اما هفته‌اي كه گذشت با انتشار خبري درخصوص دلار كرايه‌اي همراه بود. به طوري كه گفته مي‌شود در بازار آزاد ارز برخي از افراد در اقدامي جديد، ارزهاي خود كرايه مي‌دهند تا بر اين اساس درآمدي را از اين محل براي خود فراهم كنند.

.
اما در جهان ادامه بحران‌هاي مالي در اتحاديه اروپا سبب شد تا نرخ برابري يورو و دلار بدون تغيير باقي بماند. بروز طوفان ايساك در كنار كاهش ميزان توليدات نفت آمريكا منجر به افزايش قيمت دلار شد و از سوي ديگر انفجار در منبع ذخاير نفتي و بروز آتش‌سوزي در بزرگ‌ترين پالايشگاه ونزوئلا منجر به افزايش قيمت نفت شد. در همين حال، ادامه مشكلات اقتصادي آمريكا كه كاهش درآمد شركت‌هاي صنعتي چين را براي چهارمين ماه متوالي كاهش داد، سبب شد تا رييس فدرال رزرو در اظهارات خود مبني بر تقويت اقتصاد آمريكا اميدواري‌ها را نسبت به رشد اقتصادي جهان افزايش دهد.

پندار سیستم

.

در نهايت اين امر افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني را در پي داشت. در داخل ايران نيز به‌رغم انتشار خبر واردات ۷ ميليارد دلاري طلا در ۷ ماهه نخست ۲۰۱۲ از كشور تركيه، قيمت سكه بهار آزادي نيز طي اين هفته يك درصد افزايش يافت. در هفته سپري شده در شرايطي بانك مركزي به عنوان متولي بازار پول كشور اعلام كرد كه ماندگاري سپرده‌ها در سيستم بانكي در پي افزايش نرخ تورم در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته كاهش يافته و از ۹/۳۰ ماهه به ۹/۲۹ ماهه رسيده است كه در فعاليت ۳ روزه بازار سرمايه كشور ارزش و حجم معاملات به ترتيب از رشد ۴۶ و ۴۰ درصدي برخوردار شد.

.

در همين حال، افزايش ۴۱ درصدي تعداد معامله‌گران بورس تهران، شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران را ۲۷/۱ درصد افزايش داد. در اين هفته فرآورده‌هاي نفتي، كك و سوخت هسته‌اي، فلزات اساسي، زراعت و خدمات وابسته به قند و شكر و در نهايت صنعت لاستيك و پلاستيك از جمله صنايع مورد توجه در ميان ۳۹ صنايع بورسي بودند.

.
در عين حال ارزش معاملات اوراق اختيار فروش تبعي نيز در فعاليت بورس تهران در هفته منتهي به ششم شهريورماه حدود ۲۷ درصد افزايش يافت. در حال حاضر سهامداران عمده شركت‌هاي چادرملو، پتروشيمي كرمانشاه و گل‌گهر به منظور پوشش ريسك سهام خود، اين ابزار را در بازار سرمايه به كار گرفته‌اند.

.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.