نرم افزارحسابداری صدگان

افزایش نرخ جهانی طلا به ۱۶۴۰ دلار

0 550

حسابداراپ

آرامش در بازار ارز، افزایش در بازار سکه 

.

همانطور كه پيش بيني شده بود،برخي خوشبيني ها در اروپا قيمت جهاني طلا را تا ۱۶۴۰ دلار بالابرد.

.
در اين ميان افزايش احتمال خريداوراق قرضه بيشتر توسط بانك مركزي اروپا ،خبرهايي مبني بر حمايتهاي بيشتر از يونان ،نزديك بودن فستيوال عروسي ها و خريد طلا در هندوستان ، افزايش بهاي نفت و افزايش نرخ برابري يورو در مقابل دلار آمريكا مهمترين عوامل افزايش قيمت جهاني طلا عنوان شده اند. 

.

قيمت سكه و طلا ي داخلي ديروز متاثر از اين شرايط افزايش قابل توجهي داشت در عين حال افت شدید تقاضا در روزهای بین دو تعطیلی در پایتخت فضای آرام بازار ارز و سکه را رقم زده است. در بازار خبری از جنجال و هیاهوی ارزی نیست و به گفته یکی از صرافان تنها متقاضیان ضروری خرید ارز به صرافی‌ها مراجعه می‌کنند. قیمت‌ها نوسان زیادی نداشته و بازار به نوعی تحت کنترل افت تقاضا است. در عین حال ورود برخی ارزهای ارزان قیمت نیز به تثبیت قیمت دلار و جلوگیری از افزایش قیمت آن کمک کرده است. روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد داخلی بین ۲۱۲۴ تومان تا ۲۱۳۰ تومان به فروش رسید. 

.
در حالی که قیمت در کف بازار دلالان ۲۱۲۴ تومان بود، قیمت‌های درج شده بر تابلو صرافان ۲۱۳۰ تومان هم مشاهده شد. به نظر می‌رسد که نرخ ۲۱۳۰ تومان برای دلار فعلا قابل تحمل است و عملا تلاش ویژه‌ای برای کاستن از میزان این نرخ در بازار صورت نمی‌گیرد. کنفرانس سران غیر متعهدها در تهران از سه‌شنبه هفته آینده تا روز شنبه ۱۱ شهریور ماه برگزار خواهد شد و تعطیلی روزهای اخیر در پایان ماه مبارک رمضان هم شرایطی را برای خروج برخی سرمایه‌های سرگردان بازار ارز پدید آورد.

.

این شرایط همچنان وجود دارد و تا پایان این تعطیلات دلیل خاصی برای افزایش ناگهانی یا هدفمند قیمت ارز در بازار وجود ندارد.البته در بازار ارز که طی ماه‌ها و سال‌های گذشته همواره از برخی شایعات و اخبار تایید نشده تاثیر گرفته است، هنوز هم برخی برای به نوسان واداشتن قیمت‌ها به دنبال شایعه سازی در بازار هستند تا از این منظر دلیلی برای فضاسازی و افزایش قیمت پدیدآورند و خود به نوسان گیری از قیمت‌ها بپردازند.

.
این تلاش‌ها البته بنا به برخی دلایل در بازار ایران به کندی نتیجه می‌دهد، اما در خارج از مرزها و بازارهای جهانی اساسا شایعات و اخبار تایید نشده نقش موثری در فضاسازی برای تلاطم قیمت‌ها بازی می‌کنند. با این حال در شرایط فعلی به نظر می‌رسد قیمت ارز دلیل و مجالی برای افزایش در کوتاه مدت نداشته باشد. در عین حال پس از عید سعید فطر البته تقاضای مسافرت‌های خارجی تا اوایل مهر ماه بالا است و ظاهرا خرید ارز نیز ازاین منظر دستخوش افزایش قیمت و تقاضا است. بخشی از این تقاضا البته پیش از تعطیلات پاسخ داده شده است.

.

پندار سیستم

در این راستا البته حذف سهمیه دلار مسافری موجب سرازیر شدن تقاضای خرید به بازار آزاد شده است. بر اساس اطلاعات بانک مرکزی با وجود کاسته شدن سهمیه در آخرین مراحل استفاده از ارز مسافری، سالانه تا ۵ میلیارد دلار ارز دولتی به مسافران خارج از کشور اختصاص داده می‌شد که بانک مرکزی اعلام کرد که ضرورتی برای تامین این ارز وجودندارد. راه افتادن بازار بورس آتی ارز نیز که در این روزها همه انتظار بازگشایی آن را دارند، از نظر برخی کاهش قیمت ارز و از منظر برخی افزایش قیمت ارز را به دنبال خواهد داشت. بازار آتی ارز با اهدافی مانند کاستن از شکاف قیمت ارز دولتی و بازار آزاد که تا کنون از ۹۰۰ تومان هم فراتر رفته است، و تخصیص بهینه دلارهای ناشی از صادرات غیر نفتی برای واردات مواد اولیه و کالاهای ضروری در مسیر راه‌اندازی است.

گواهی سپرده ارزی که بر اساس اعلام تازه‌ترین جزئیات، توسط بانک‌ها و صرافی‌های دارای مجوز صادر خواهد شد در این بازار قابل معامله و البته رهگیری است، این روندی است که از منظر برخی ضمن افزایش شفافیت به افت قیمت و کنترل تقاضای سفته بازانه کمک خواهد کرد که به مرور به کاهش قیمت بازار و تک نرخی شدن خواهد انجامید و از منظر برخی البته در خلاف این تصور حرکتی است که بیش از آنکه به سوی اهداف تعیین شده در حرکت باشد، ضمن ایجاد نرخ سومی در بازار، منجر به افزایش قیمت دلار بازار آزاد خواهد شد. در این بازار عرضه فیزیکی ارز وجود ندارد و از این رو برخی الزام‌ها به نظر عملی نمی‌آیند.

.
قیمت‌های داخلی 
دیروز قیمت دلار تا محدوده ۲۱۳۰ تومان نوسان داشت که عملا تغییر خاصی در قیمت وجود نداشت. یورو اما با ۱۰ تومان افزایش تا ۲۶۴۰ تومان بالارفت. صد ین ژاپن هم با ۲۰ تومان افزایش به ۲۶۸۰ تومان رسید. در این بازار پوند انگلیس با ۱۷ تومان کاهش تا ۳۳۵۰ تومان افت کرد. ریال عربستان ۳ تومان افزایش داشت و۵۷۰ تومان فروخته شد. درهم امارات هم با ۱ تومان افزایش ۵۸۰ تومان تعیین قیمت شد. دلار ۲۱۳۰ تومانی دقیقا بر اساس درهم ۵۸۰ تومانی تعیین شد. در بازار دیروز اما دلار استرالیا و دلار کانادا بدون تغییر قیمت به ترتیب ۲۲۶۰ تومان و ۲۱۷۰ تومان فروخته شدند.

.

در بازار اما قیمت سکه‌ها افزایشی بود. سکه طرح جدید با ۹۰۰۰ تومان افزایش تا ۷۹۵ هزار تومان بالارفت. سکه طرح قدیم نیز با ۱۰۰۰۰ تومان افزایش ۷۹۸ هزار تومان به فروش رسید. نیم سکه ۶۰۰۰ تومان گران شد و تا ۳۹۸ هزار تومان بالارفت. ربع سکه هم با ۲۰۰۰ تومان افزایش به نرخ ۲۰۰ هزارتومان به فروش رسید. در بازار طلا همچنین قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۳۸۰۰ تومان گران شد و به ۳۵۲ هزار تومان رسید. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با افزایش ۸۷۷ تومانی تا ۸۱ هزار و ۲۵۹ تومان تغییر کرد.طلا در بازارهای جهانی نیز با بیش از ۲۹ دلار افزایش تا ۱۶۴۰ دلار بالارفت. بخشي از افزایش قیمت سکه در بازار داخلی مربوط به افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی بوده است. پیش بینی شده در این هفته قیمت طلا همچنان افزایشی باشد.

.
پیشگویی دو عامل برای افت قیمت دلار تا مهر ماه 
ريیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به حذف ارز مسافرتی برای اغلب سفرهای خارجی و کاهش گروه‌های کالاهایی دریافت‌کننده ارز دولتی گفت: افزایش تقاضا ناشی از این دو پدیده موجب جهش قیمت ارز به بیش از ۲۱۰۰ تومان شد. محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به محدودیت ارز مسافرتی، اظهار كرد: جهش یک پله‌ای قیمت ارز از ۱۹۵۰ به ۲۱۵۰ تومان یکی از عوامل اصلی آن قطع ارز مسافرتی است.

.

وی افزود: زمانی که ارز مسافرتی قطع می‌شود در طول سال تقاضای زیادی را به بازار اضافه می‌کند و در حال حاضر وقتی ارز به عنوان یک کالا به بورس می‌رود، به نوعی به ارز به عنوان یک کالا توجه می‌شود؛ در بازار بورس هم عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند.ريیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به اضافه شدن تقاضا به بازار ارز گفت: عرضه و تقاضا قیمت ارز را تعیین می‌کند و هم‌اکنون تعداد گروه‌های کالایی دریافت‌کننده ارز دولتی کاهش یافته و تنها ارز دولتی به ۵ گروه کالایی پرداخت می‌شود، گروه‌های دیگر برای تامین نیاز خود باید به بازار مراجعه کنند؛ اما میزان ارز در بازار محدود است و جهش قیمت به بیش از ۲۱۰۰ تومان طبیعی است.

.

وی ادامه داد: هم‌اکنون میزان مسافرت‌های خارجی در اوج خود قرار دارد و با آغاز ماه مهر و کاهش مسافرت‌ها، میزان تقاضای ارز مسافرتی کاهش یافته و از حجم تقاضاها کاسته خواهد شد که می‌تواند موجب کاهش قیمت ارز شود.به گفته وی، با توجه به این مسائل به نظر می‌رسد افزایش قیمت ناشی از حذف ارز مسافرتی کاهش یافته و نرخ آن به کمتر از ۲ هزار تومان برسد.ريیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر افزود: راه‌اندازی بورس ارز در شفافیت اطلاعات بسیار موثر خواهد بود و هم می‌تواند داد و‌ستد‌های ارزی را رصد کند.کشتی‌آرای تصریح کرد: بورس ارز هم می‌تواند همانند بورس سکه حالت خودکنترلی بر بازار ارز به وجود بیاورد. 

.

منبع : دنیای اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.