نرم افزارحسابداری صدگان

بیمه و وثیقه سهام، دو عامل حیات بخش بورس

0 488

حسابداراپ

قیمت ارز در شرایط کنونی تا حدی غیر واقعی بوده و تا زمانی که بانک مرکزی در این رابطه به ثبات تصمیم گیری دست نیابد، نمی توان براساس قیمت های فعلی چندان با اطمینان خاطر عمل کرد و باید سیاست های کلی دولت و بانک مرکزی را درباره این بازار مورد بررسی قرار داد. اما این قیمت ها برای ارز غیر رسمی تا اندازه ای با حباب قیمتی مواجه است و اگر شدت تحریم ها نیز کاهش یابد، جای تعدیل نرخ ها به سمت پایین وجود دارد.

.

شرایط کلی اقتصادی و سیاست داخلی و نیز اخبار متعدد ارزی در کشور در کنار معضل تحریم های بین المللی و نیز مسایلی از جمله افزایش قیمت ها در جامعه و تورم موجب التهاب در بازار سرمایه شده که با فروکش کردن این مسایل می توان بهبود روند معاملات بورس را پیش بینی کرد.

.

این میان تدبیر مسئولین نیز در اخذ تصمیمات اثرگذار بر بورس بسیار مهم و حیاتی است و اگر بتوان به نتیجه بخش بودن این تدابیر امیدوار بود، سرمایه گذاری در بازار سرمایه توصیه می شود.

.

این گفته محمدعلی احمدزاداصل، کارشناس پرسابقه بورس بود که در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان شد.

.

وی در ادامه افزود: اگر ریسک سیستماتیک تحمیل شده بر بازار فروکش کند، چشم انداز بورس و تحولات آن مثبت پیش بینی می شود و برای این امیدواری دو دلیل مهم وجود دارد.

.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: دو اتفاق مثبتی که برای بورس مطرح شده، اجرای طرح بیمه سهام و نیز طرح وثیقه کردن سهام شرکت های بورسی برای دریافت وام از بانک ها است که می تواند ظرفیت جدیدی را در بازار سهام ایجاد کند.

.

وی طرح بیمه سهام را برای شرکت های بزرگ بورسی مثبت ارزیابی کرد و گفت: اجرای طرح مذبور این اطمینان را به سرمایه گذار می دهد که حداقل نرخ بازده بدون ریسک را به دست آورد. چراکه سهامدار عمده یک شرکت بورسی، این تضمین را می دهد که سرمایه گذار نگرانی خاصی از بابت افت قیمت سهام نداشته باشد و این می تواند سبب جذب سرمایه های جدید به بازار شود.

.

پندار سیستم

این میان اگرچه طرح دوم یعنی به ودیعه گذاشتن سهام شرکت های بورسی می تواند اقدامی مثبت برای بورس باشد، اما جذابیت آن به اندازه طرح اول نیست.

.

احمدزاداصل تأکید داشت: اگر سرمایه گذاران نسبت به آینده این تحولات نگرش مثبتی داشته باشند، می توانند به سرمایه گذاری در بورس امیدوار باشند. اما اگر آینده این تحولات را منفی پیش بینی کنند، روند منفی بورس اجتناب ناپذیر است.

.

این کارشناس پرسابقه در بیان صنایع پرپتانسیل در شرایط کنونی اذعان داشت: الویت انتخاب صنایع در سرمایه گذاری وابسته به میزان اثرپذیری صنایع از بازار ارز و تحریم ها و میزان آسیب پذیری آنها از این متغیرها است. از این رو صنایعی که فروش داخلی داشته و مواد اولیه مورد نیاز خود را از منابع داخلی تأمین می کنند، برای سرمایه گذاری مطلوب هستند.

.

صنعت معدنی با توجه به اینکه فروش داخلی داشته و از رشد نرخ دلار منتفع می شوند، مزیت سرمایه گذاری دارند. البته شرکت های فولادی به خاطر استفاده از تکنولوژی خارجی از تحریم ها متأثر می شوند، اما سنگ آهنی ها این ریسک را نداشته و پتانسیل رشد ظرفیت را دارا هستند. از این رو مزیت سنگ آهن ها نسبت به فولادی ها بیشتر است.

.

سهام گروه سیمانی نیز با توجه به اینکه تفاوت ارزش جایگزینی آنها با ارزش بازاریشان بالا است، ارزنده محسوب می شوند.

.

وی صنعت پتروشیمی را با توجه به شرایط ارزی کشور پرپتانسیل خواند و افزود: چنانچه فروش صادراتی آنها طبق برنامه انجام شود، این گروه سودآوری مناسبی را دارا خواهند بود.

.

پس از این صنایع، صنعت غذایی نیز با توجه به گرانی های اخیر در قیمت مواد غذایی با اقبال سرمایه گذاران رو به رو بوده و برای سرمایه گذاری ارزنده است. البته شرکت های سرمایه گذاری نیز که پرتفوی متشکل از این صنایع را در اختیار دارند، مناسب به نظر می رسند.

.

احمدزاداصل در خاتمه سخنان خود در رابطه با روند قیمت ها در بازار ارز گفت: قیمت ارز در شرایط کنونی تا حدی غیر واقعی بوده و تا زمانی که بانک مرکزی در این رابطه به ثبات تصمیم گیری دست نیابد، نمی توان براساس قیمت های فعلی چندان با اطمینان خاطر عمل کرد و باید سیاست های کلی دولت و بانک مرکزی را درباره این بازار مورد بررسی قرار داد. اما این قیمت ها برای ارز غیر رسمی تا اندازه ای با حباب قیمتی مواجه است و اگر شدت تحریم ها نیز کاهش یابد، جای تعدیل نرخ ها به سمت پایین وجود دارد. در مجموع محدوده ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان برای نرخ دلار منطقی به نظر می رسد.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.