نرم افزارحسابداری صدگان

حقوق بگيران و بخش کشاورزي از ارائه اظهار نامه معاف هستند.

0 1,766

حسابداراپ


بر اساس تبصره۲ ماده ۱۱۹ قانون برنامه پنجم توسعه کشور شرط برخورداري از هر گونه معافيت مالياتي، تسليم اظهارنامه مالياتي است.

.

مديرکل امور مالياتي استان در گفت وگو با «خراسان رضوي» با اعلام اين خبر گفت: موديان مالياتي اگر مي خواهند از معافيت هاي در نظر گرفته شده در قانون استفاده کنند، حتما بايد اظهارنامه مالياتي ارائه دهند.

.

حسين بني صفار با درخواست از روزنامه هاي خراسان براي اطلاع رساني و آگاهي بخشي به مردم درباره قوانين مالياتي گفت: بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۱۹ قانون برنامه پنجم توسعه کشور هر کسي مي خواهد از معافيت هاي مالياتي استفاده کند با هر مبلغ درآمدي بايد اظهارنامه مالياتي ارائه کند.

.

وي ادامه داد: براي مثال فردي که تنها منبع درآمد و گذران زندگي او دريافت اجاره بها از يک واحد ۱۵۰ متري است طبق قانون از پرداخت ماليات معاف است ولي امسال در صورتي مي تواند از معافيت مالياتي استفاده کند که اظهارنامه مالياتي ارائه کند.

.

بني صفار با اشاره به بي اطلاعي اقشار مختلف مردم از شرط ارائه اظهارنامه براي معافيت از ماليات گفت: اداره امور مالياتي مجري قانون است و مامور وصول ماليات نيست و بايد بر اساس تکليف قانوني تمام ۲۷۳ ماده قانون ماليات ها را اجرا کند اما در هر کجا که قانون اجازه بدهد، به موديان کمک مي کنيم.وي پايان تيرماه را زمان سررسيد رسيدگي به ماليات صاحبان داراي درآمد ذکر کرد و افزود: در مورد اشخاص حقيقي بايد گفت چون ماليات مستند به اسناد، مدارک و دفاتر قانوني است، اظهارنامه بايد بر اساس اسناد و مدارک و دفاتر قانوني تنظيم شود و افراد بايد هزينه و درآمد و سود و زيان خود را در اظهارنامه درج کنند.

.

بني صفار با تاکيد بر اين که امسال اظهارنامه ها بايد به صورت الکترونيکي ارائه شود، گفت: فرم اظهارنامه الکترونيکي روي سايت سازمان امور مالياتي و همچنين اداره کل امور مالياتي استان موجود است و براي کساني که داراي امضاي الکترونيکي هستند، امضاي الکترونيکي اظهارنامه به معناي تسليم اظهارنامه خواهد بود و نيازي نيست که کپي آن را براي سازمان امور مالياتي ارسال کنند ولي افرادي که امضاي الکترونيکي ندارند بايد بعد از تنظيم اظهارنامه کپي آن را به امضاي صاحبان امضاي مجاز برسانند و تا قبل از ۳۱تيرماه به حوزه مالياتي تسليم و رسيد آن را دريافت کنند.

.

دريافت ماليات از اصناف با توافق اتحاديه ها

مدير کل امور مالياتي خراسان رضوي به تقسيم بندي جامعه اصناف از نظر پرداخت ماليات اشاره کرد و گفت: اصناف طبق قانون ماليات ها به سه دسته تقسيم مي شوند؛ مشمولان بند «الف» که بايد داراي دفتر قانوني و دفتر روزنامه کل باشند و عملکرد سود و زيان را مبتني بر ترازنامه در اظهارنامه اعلام کنند، مشمولان بند «ب» که داراي دفاتر هزينه درآمد روزنامه هستند و بايد صورت مالي آن ها مبتني بر دفاتر درآمد- هزينه باشد.اگر دفاتر هزينه درآمد اين مشمولان تا  ۹۰.۱۱.۳۰ پلمب شده باشد، مورد قبول سازمان امور مالياتي است و مشمولان بند «ج» که بخش گسترده اي از اصناف کوچه و بازار را در بر مي گيرند و مانند مشمولان بند الف و ب با توافق با اتحاديه ها و بر اساس يک سري شروط، ماليات آن ها اخذ مي شود.

.

بني صفار درباره شروط تعيين شده براي مشمولان بند «ج» گفت: اين دسته از افراد بايد تا ۳۱ تيرماه اظهارنامه و اطلاعات هويتي، آدرس و کپي قبض تلفن همراه را پيوست اظهارنامه کنند و از طريق سامانه امور مالياتي نسبت به دريافت کد اقتصادي اقدام کرده باشند.

.

وي تصريح کرد: براي مشمولان بند «ج» که تا پايان تيرماه موفق به دريافت کد اقتصادي نشوند، ۹۱.۸.۳۰ آخرين فرصت دريافت کد اقتصادي است و اظهارنامه آن ها بعد از اين تاريخ بررسي مي شود و در صورتي که کد اقتصادي دريافت کرده باشند مشمول ماليات توافق شده با اتحاديه ها مي شوند.بني صفار درباره اهميت اولويت ارائه اظهارنامه الکترونيکي براي صاحبان درآمد گفت: امسال در صورتي که افراد اظهارنامه را به صورت الکترونيکي تسليم کنند، ۳۰درصد ماليات اظهار شده به صورت نقد و بقيه در ۷قسط وصول مي شود ولي در صورتي که اظهارنامه به صورت دستي تسليم شود، ۵۰درصد ماليات اظهار شده به صورت نقد و بقيه طي ۵قسط دريافت مي شود.

.

مدير کل امور مالياتي استان به رسيدگي تصادفي به ماليات اظهار شده توسط مشمولان بند «ج» اشاره کرد و گفت: با توافق اتحاديه و به صورت تصادفي چند نمونه از اظهارنامه افرادي که در چارچوب توافق نامه ماليات اظهار شده را پرداخت مي کنند، رسيدگي مي کنيم، اگر در ۳سال گذشته جزو نمونه هاي انتخاب شده باشند، اظهارنامه آن ها با شرط افزايش ۱۵درصدي نسبت به سال قبل قطعي مي شود ولي اگر در نمونه هاي ۳سال گذشته نباشند، ۴درصد آن ها تصادفي انتخاب مي شوند و اظهارنامه آن ها با اسناد و مدارک به دست آمده توسط اداره ماليات بررسي و ماليات آن ها تشخيص داده مي شود اگر اطلاعات به دست آمده با اظهارنامه يکي نباشد، ماليات مابه التفاوت از افراد مطالبه مي شود.

.

پندار سیستم

بني صفار بر لزوم ثبت نام اصناف در نظام ماليات بر ارزش افزوده تاکيد کرد و گفت: اظهارنامه مشمولان بند «الف» و «ب» اصناف در صورتي که تا پايان شهريورماه امسال در نظام ماليات بر ارزش افزوده ثبت نام کنند و ماليات اظهار شده آن ها نسبت به سال قبل ۱۵درصد افزايش داشته باشد، مورد قبول واقع مي شود، در غير اين صورت توافق بااتحاديه ها را قبول نمي کنيم و ماليات آن ها به صورت علي الراس رسيدگي مي شود.

.

وي از رسيدگي به اظهارنامه ۱۲درصد مشمولان بند «الف» و «ب» به صورت تصادفي توسط اداره ماليات خبر داد و گفت: با دفاتر پيشخوان دولت، کافي نت ها و پست جلسات مختلفي برگزار کرديم و با ارائه آموزش هاي لازم موديان مي توانند به هر يک از اين مراکز مراجعه و اظهارنامه الکترونيکي تنظيم کنند.

.

بني صفار در پاسخ به سوال خراسان رضوي درباره مودياني که ۱۵درصد افزايش درآمد آن ها نسبت به سال قبل محقق نشده است، گفت: اين موضوع ايرادي ندارد اما اظهارنامه با افزايش کمتر از ۱۵ درصد را قطعي نمي دانيم و آن را بررسي مي کنيم و به شرطي اظهارنامه را قطعي مي دانيم که در چارچوب توافق نامه باشد و اگر در بررسي به همان اظهارنامه تسليم شده رسيديم آن را قطعي تلقي مي کنيم. ولي اگر مبالغ بيشتري در رسيدگي اظهارنامه براي اداره ماليات مشخص شد، ماليات را به صورت علي الراس دريافت مي کنيم.

.

مديرکل امور مالياتي خراسان رضوي ميزان معافيت ماده ۱۰۱ در عملکرد سال ۹۰ را ۵۸ ميليون و ۲۰۰ هزار ريال و ميزان معافيت ماده ۱۰۱ در عملکرد سال ۹۱ را ۶۶ ميليون ريال ذکر کرد و گفت: براساس ماده ۱۰۱ درآمد مازاد بر قانون مشمول ماليات است و براساس تبصره ۲ ماده ۱۱۹ قانون برنامه پنجم، شرط برخورداري از هر گونه معافيت مالياتي تسليم اظهارنامه مالياتي براي همه صاحبان درآمد است و تنها درآمد بخش کشاورزي و حقوق بگيران براساس قانون نياز به ارائه اظهار نامه براي معافيت ندارد ولي ديگر درآمدها و حتي درآمد ارث اگر در موعد مقرر ورثه متوفي اظهارنامه ارث را ارائه نکنند، نمي توانند از معافيت قانوني استفاده کنند.

.

بني صفار افزود: امسال حداقل مالياتي که به افراد در صورت ارائه نکردن اظهارنامه تعلق مي گيرد، ۵ ميليون ريال است؛ ممکن است فردي درآمدي داشته باشد که با ارائه اظهارنامه از ماليات معاف باشد ولي به واسطه تسليم نکردن اظهارنامه مبلغ ۵ ميليون ريال جريمه شود که جرايم تسليم نکردن اظهارنامه و پرداخت نشدن به موقع ماليات نيز به آن اضافه مي شود.

.

مصرف کننده پرداخت کننده واقعي ماليات بر ارزش افزوده

معاون ماليات بر ارزش افزوده استان نيز با اشاره به چارچوب قانون ارزش افزوده گفت: ماليات ها به دو بخش مستقيم و غيرمستقيم تقسيم مي شود.

.

 در ماليات مستقيم هدف قانون گذار اين است تا همراه با دريافت ماليات، مودي مالياتي را شناسايي کند، زيرا براي قانون گذار مهم است که پرداخت کننده واقعي ماليات کيست اما در ماليات غيرمستقيم شناسايي ماليات دهنده در توان و هدف اداره ماليات نيست. «داريوش صادقي گيو» پرداخت کننده ماليات در بحث ماليات هاي غيرمستقيم را انتقال دهنده ماليات معرفي کرد و گفت: در مقوله ماليات بر ارزش افزوده که از زيرمجموعه هاي ماليات هاي غيرمستقيم است مودي مالياتي پرداخت کننده واقعي ماليات نيست، بلکه انتقال دهنده ماليات به سيستم مالياتي است که از مصرف کننده ها دريافت مي کند و به صورت غيرمستقيم به اداره ماليات مي پردازد.وي با اعلام اين که در ماليات هاي غيرمستقيم معافيت به اشخاص داده نمي شود، چون پرداخت کننده واقعي ماليات نيستند گفت: در ماليات هاي غيرمستقيم از جمله ماليات بر ارزش افزوده معافيت ها به کالاها و خدمات داده مي شود.

.

 صادقي با اشاره به اعطاي معافيت ماليات کالاها و خدمات عمده مصرف خانوار گفت: هدف اصلي از دريافت ماليات هاي غيرمستقيم حمايت از توليد و حمايت از فعالان اقتصادي است. زيرا در مباحث اقتصاد کلان رابطه بين نمودار ميزان ماليات و ميزان سرمايه گذاري معکوس است يعني هر چه نرخ مالياتي افزايش پيدا کند نرخ سرمايه گذاري در تئوري کاهش پيدا مي کند.

.

 وي هدف از ماليات غيرمستقيم را برداشتن بخشي از سنگيني پرداخت ماليات از دوش توليدکننده عنوان کرد و افزود: ماليات ارزش افزوده مالياتي است که مصرف کننده واقعي پرداخت کننده ماليات است و اگر اين ماليات به خوبي اجرايي شود، از دغدغه توليدکننده کاسته مي شود و مي توانيم با کاهش سهم ماليات هاي مستقيم و تقويت ماليات هاي غيرمستقيم به توليدکنندگان کمک کنيم.

.

 صادقي در پاسخ به سوال خراسان رضوي درباره ميزان ماليات بر ارزش افزوده در ديگر کشورها گفت: آمارريزي در اين باره ندارم ولي در بعضي کشورهاي اروپايي نرخ ماليات بر ارزش افزوده مشابه نرخ ماليات هاي مستقيم در کشور يعني تا ۲۵ درصد است، يعني براي خريد هر کالايي يک چهارم قيمت کالا را به عنوان ماليات غيرمستقيم به دولت مي پردازند که نرخ بسيار بالايي در مقايسه با نرخ ۵ درصد ارزش افزوده در کشور ماست.

.

وي تاثير نرخ بالاي ارزش افزوده را علاوه بر کاهش بار مالياتي براي توليدکنندگان، کاهش هزينه هاي وصول براي دولت ها اعلام و تاکيد کرد: اگر توليدکنندگان قانون را درست اجرا کنند، اصلا پرداخت کننده ماليات بر ارزش افزوده نيستند و فقط ماليات را از مصرف کننده دريافت و به اداره ماليات منتقل مي کنند.صادقي تاکيد کرد: دوره اول ارائه اظهارنامه مالياتي ارزش افزوده در هر سال تحت تاثير اظهارنامه مالياتي درآمد اشخاص حقوقي و حقيقي قرار مي گيرد که لازم است افراد توجه کنند مهلت ارائه اظهارنامه ارزش افزوده در دوره ۳ ماه اول سال تا ۱۵ تير ماه از اظهارنامه ماليات بر درآمد که تا ۳۱ تيرماه فرصت دارد، مجزاست.

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.