نرم افزارحسابداری صدگان

شيوه جديد براي جلوگيري از ممنوع‌الخروج شدن صادر‌كنندگان

0 558

حسابداراپ

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران با اشاره به مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبني بر کاهش ۲ درصدی سود تسهیلات برای بخش صادرات، از شیوه جديد براي جلوگيري از ممنوع‌الخروج شدن برخی دریافت‌کنندگان تسهیلات بانکی خبر داد و گفت: صادرکنندگان از فرصت این مصوبه استفاده کنند.

.

اگرچه دولت در سال‌های متمادی مصوب کرده بود که بانک‌ها ۱۰ درصد منابع خود را به بخش صادرات اختصاص دهند، اما هیچ گاه سهم تسهیلات پرداختی بانک‌ها به صادرکنندگان کشور از ۳ درصد فراتر نرفته است و بانک‌ها همواره تلاش كرده‌اند که منابع خود را در سایر بخش‌ها به جز صادرات غیرنفتی، هزینه کنند. بانك‌ها معتقدند که ریسک پرداخت تسهیلات به صادرات کشور بالا است و به همین دلیل، سهم تسهیلات صادراتی از مجموع تسهیلات بانک‌ها، همواره رقمی غیرقابل پذیرش بوده است.

.

بر همین اساس شورای پول و اعتبار به تازگی مصوبه‌ای داشته است که بانک‌ها را به ارائه تسهیلات به بخش صادرات کشور تشویق کند. بر این اساس، چنانچه صادرکننده‌ ضمانتنامه صندوق ضمانت صادرات را در مقابل ارائه تسهیلات، به بانک ارائه دهد، سود تسهیلات صادراتی در بخش ریالی و ارزی، یک تا دو درصد کاهش خواهد یافت.

پندار سیستم

.

کاظم دوست‌حسینی، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران که خود یکی از پیشنهاددهندگان اصلی این موضوع به کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی کشور بوده است، در گفت‌و‌گو با «مهر» درباره جزئیات این مصوبه شورای پول و اعتبار می‌گوید بر اساس بسته سیاستی بانک مرکزی در سال ۹۱، شرایط سختگیرانه‌ای برای دریافت تسهیلات از سوی شرکت‌ها وضع شده که نمونه این شرایط، محدودیت برای مشمولان بند‌۱۴۱، دارندگان معوقات بانکی و یا دارندگان چک برگشتی است، ضمن اینکه کفایت سرمایه بانک‌ها نیز محدودیت دیگر به شمار می‌رود. محدودیتی که بانک‌ها به واسطه ذخیره‌گیری و سپرده‌گذاری نزد بانک مرکزی داشتند؛ اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار را به تعویق انداخته بود. 

.

دوست حسيني در پاسخ به اين سوال كه آیا صندوق در تعیین فهرست ممنوع‌الخروج‌ها نقش دارد؟ مي‌گويد: بله ، وقتی علیه مدیون اعلام شکایت می‌شود، بعد از اخطار و مراحل اولیه، وثایق به اجرا گذاشته می‌شود و با رای دادگاه نام او برای ممنوع‌الخروج شدن به نیروی انتظامی اعلام می‌شود، اما این کار به سرعت انجام نمی‌شود، بلکه در طی چند مرحله صادرکننده و دریافت‌کننده تسهیلات از بانک و ضمانتنامه از صندوق، در جریان اخطار قرار می‌گیرند، ضمن اینکه اگر اموالی داشته باشد، شناسایی شده و مسدود می‌شود؛ در نهایت نام او برای ممنوع‌الخروج شدن، اعلام می‌شود و ممکن است این فرآیند چند ماه طول بکشد.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.