نرم افزارحسابداری صدگان

سایه ابهام بر بازار سرمایه چه زمانی کنار می رود؟

0 677

حسابداراپ

سردرگمی های مختلف، از دورنمای سیاسی و اقتصادی بازارهای جهانی گرفته تا متغیر های تأثیر گذاری همچون فاز دوم هدفمند سازی یارانه ها و مذاکرات هسته ای همگی باعث شکل گیری فضای گیج کننده ای برای سرمایه گذاران شده که صبر پیشه کردن را بهترین راهکار در شرایط فعلی می دانند.

.

چنانچه قصد سرمایه گذاری در بازار سکه، ارز، ساختمان و یا سهام را داشته باشید بالاخره روزی از روزها خواهد آمد که با یک خبر یا رخداد غیر منتظره بند از دل شما پاره شود و تصویری از بر باد رفتن بخشی از سرمایه ها یا افت ارزش دارایی ها را به نمایش گذارد.

 .

به گزارش بورس نیوز شاید این مطلب بدترین تصوری باشد که یک سرمایه گذار با منابع اندک یا سرشار از نقدینگی، نسبت به امکان کسب سود از بازارهای پولی و مالی انتظار داشته باشد.

 .

در واقعیت اما به نظر می رسد شرایط فعلی در حوزه سرمایه گذاری کشور به گونه ای برای صاحبان سرمایه تبدیل شده که گویی همه چیز برای کسب منفعت هست اما در واقع نیست.

 .

طی دو سال گذشته تاکنون اقدام ها و تصمیم های ابن الوقتی از مدیریت کلان سیاسی و اقتصادی کشور گرفته تا مدیران میانی نهادهای ناظر بر بازارهای سرمایه گذاری، همواره سرمایه گذار نگران از آینده را در تنگناها و ابهام های مختلفی قرار داده که گویی برای حفظ جان خود مجبور است در برخی مواقع دست ها و پاهای خود را فدا کند غافل از آنکه خونریزی مداوم اورا به مرگ نزدیک تر خواهد کرد.

 .

این ابهام ها و نگرانی ها در حوزه های گوناگون سرمایه گذاری چه چیزهایی می توانند باشند که سرمایه گذار ترجیح می دهد تا با خروج نقدینگی خود از بازارها، عطای کسب سود ناچیز را به لقایش ببخشد؟

 .

در این باره کاظمی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ما از سایه سنگین ابهام های گوناگون بر بازارهای مختلف سرمایه گذاری در کشور سخن می گوید و اظهار می کند: با وجود نگرانی برخی کارشناسان از بابت نقدینگی مورد نیاز برای تزریق به بازار سرمایه، اما برای هدایت وجوه صاحبان سرمایه مشکلی وجود نداشته چرا که در واقع این منابع به لحاظ ضریب نقد شوندگی دارایی ها در بازارهای موازی با بورس به سمت اوراق مشارکت با نرخ بهره ۲۰ درصدی سوق پیدا کرده اند.

 .

وی با بیان اینکه در شرایط ابهام آلود کنونی، بسیاری از سرمایه گذاران حضور در بازارهای موازی برخوردار از قدرت نقد شوندگی را ترجیح می دهند، معتقد است: سردرگمی های مختلف، از دورنمای سیاسی و اقتصادی بازارهای جهانی گرفته تا متغیر های تأثیر گذاری همچون فاز دوم هدفمند سازی یارانه ها و مذاکرات هسته ای همگی باعث شکل گیری فضای گیج کننده ای برای سرمایه گذاران شده که صبر پیشه کردن را بهترین راهکار در شرایط فعلی می دانند.

 .

کاظمی افزود: انجام مصاحبه های مقامات دولتی و اجرایی کشور و اظهار نظر راجع به نرخ های متفاوت سوخت در فاز دوم هدفمندی یارانه ها در برخی موقعیت ها تعدادی از صنایع بورسی را تحت تأثیر خود قرار داده است.

پندار سیستم

 .

البته تصویب قانون بودجه امسال و جلوگیری از برخی ریخت و پاش های احتمالی دولت در زمینه درآمدهای متفرقه، به رفع برخی سردرگمی ها همچون نحوه تعیین حقوق و عوارض معادن و بهره مالکانه دولتی انجامیده اما هنوز از بابت جزییات بودجه امسال مبنی بر مشخص شدن محل مصرف منابع درآمدی حاصل از هدفمندی یارانه ها با ابهام مواجه است.

 .

به گفته این فعال بازار سرمایه رشد شاخص های بورس پیش از آغاز مذاکرات هسته ای همواره ادامه داشت اما این بار با پا گذاشتن متغیر دلار در تحلیل ها، معامله گران بازار سهام به نوعی با پیش بینی های گیج کننده ای مواجه شده اند که می خواهند بدانند با حل و فصل شدن نگرانی های قدرت های غربی از فعالیت های هسته ای کشور، شرکت ها و صنایع بورسی از بابت مواجه با افت سودآوری می شوند یا خیر.

 .

وی ادامه داد: معامله گران بازار سهام باید بدانند رشد و توسعه اقتصادی در سایه آرامش سیاسی و تثبیت آن فراهم شده و از اینرو مثبت بودن مذاکرات هسته ای در چهارشنبه جاری نقشی مهم در ایجاد این فضا و به تبع آن انتظار بیشتر از رشد عایدات آتی شرکت ها و صنایع کشور دارد.

 .

بر این اساس انتظار می رود در صورت دستیابی به توافق سازنده از سوی دو طرف مذاکره کننده، در دو تا سه هفته اول بازار ارز تا سطوح نهایت ۱۴۰۰ تومانی و همسو با آن بازار سهام متلاطم شده ولی پس از آن با متعادل شدن معاملات، فضایی مناسب برای خرید و فروش سهام فراهم گردد.

 .

البته چنانچه بازار ارز داخلی با نوسان رو به بالا همراه شود دیگر هیچ امیدی به صنایع بورسی نخواهد بود.

 .

این کارشناس بازار سرمایه بی تأثیر بودن اخبار مثبت بر بازار سهام را وجود ابهام های بزرگ دانست و گفت: طی یک هفته آتی با روشن شدن این ابهام ها، انگیزه برای سرمایه گذاری در بورس و بانک فراهم شده و بطور طبیعی سایر بازارهای موازی از رونق می افتند.

 .

ضمن آنکه امسال آخرین سال برای دوره دهم ریاست جمهوری خواهد بود که تحلیل گران انتظار دارند به لحاظ نوع تدوین بودجه ۹۱ و از طرفی آغاز رایزنی برای حضور گروه های احتمالی در انتخابات سال آینده، فضای امن تری برای بازار سهام فراهم آید.

 .

وی با بیان اینکه نهادهای نظارتی در بازارهای پولی و مالی باید برای بهتر شدن شیوه و کارکردهای عملیاتی خود به تغییرکلی مدیران ارشد و میانی روی آورند، عنوان کرد: آنچه باعث ضربه اساسی به هر بازار سرمایه گذاری می شود تصمیم های ابن الوقتی و ایجاد ترس از آینده بوده که در نهایت به فراری دادن صاحبان سرمایه ختم می شود.

 .

وی در خاتمه گفت: برای تمرکز بر صنایع پرپتانسیل باید صنایعی را جستجو کرد که به لحاظ مواد اولیه مصرفی و تولید محصول نهایی از رانت برخوردار نباشند. در این زمینه معدنی ها تنها صنایعی هستند که چنانچه مجوز آزاد سازی فروش را دریافت کنند بطور حتم با افزایش چند برابری سودآوری رو به رو می شود.

 .

 

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.