نرم افزارحسابداری صدگان

برگشت ۸/۴ درصد اسناد بانکی در سال ۹۰

0 563

حسابداراپ

آمار و ارقام منتشر شده از اسناد برگشت داده شده در نظام بانکی به تفکیک سال نشان می‌دهد که در ۶ سال گذشته، پس از سال ۸۸، سال ۹۰ به طور نسبی پربرگشت ترین سال برای اسناد بانکی بوده است.

.

بر این اساس در سال ۹۰ از میزان کل ۷۳۶ هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان اسناد بانکی صادر شده مبلغي معادل ۳۵ هزار و ۶۱۰ ميليارد تومان دراتاق پاياپاي اسناد بانکي تهران برگشت داده شده است که معادل ۸/۴ درصد است.

.

در سال ۸۸ میزان کل اسناد بانکی صادر شده برابر ۴۶۲ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان بود که از این میزان، مبلغ ۲۳ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان برگشت داده شد. این نشان‌دهنده برگشت۱/۵ درصد اسناد بانکی در سال ۸۸ است. 

.
متوسط برگشت اسناد در ۶ سال اخیر: ۳/۴ درصد
میزان اسناد برگشت داده شده در نظام بانکی یکی از متغیرهای اساسی اقتصادی برای تحلیل کیفیت فعالیت بانک‌ها در یک کشور است. بر اساس داده‌ها و آمار مربوط به این متغیر در بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ به طور متوسط ۳/۴ درصد از کل مبلغ صادر شده به صورت اسناد بانکی برگشت خورده است. 

.
در سال ۱۳۸۵ در اتاق پاياپاي اسناد بانکي تهران حدود ۷۸ ميليون و ۲۰۰ هزار برگ سند به مبلغي معادل ۲۹۹ هزار و ۸۸۰ ميليارد تومان مبادله شد. در اين سال متوسط شاخص‌هاي تعداد و مبلغ اسناد مبادله شده به ترتيب به اعداد ۷/۲۱۱ و ۴/۹۸۰ رسيد.

.

همچنین در این سال حدود ۳ ميليون و ۶۰۰ هزار برگ سند به مبلغي معادل ۱۰ هزار و ۹۳۰ ميليارد تومان در اتاق پاياپاي اسناد بانکي تهران برگشت داده شد. متوسط شاخص‌هاي تعداد و مبلغ اسناد برگشت داده شده نیز به ترتيب به اعداد ۴/۱۴۶ و ۶۴۲ رسید. اما نسبت اسناد برگشت داده شده به مبادله شده از نظر تعداد و مبلغ به ترتيب به ۶/۴ درصد و ۶/۳ درصد بود.

.
افزایش ۲/۳۵ درصدی برگشت اسناد در سال ۸۶
بر اساس داده‌ها و آمار منتشر شده بانک مرکزی در سال ١٣٨٦ حدود ۷۹ ميليون و ۱۰۰ هزار برگ سند به مبلغ ۴۱۵ هزار و ۷۱۰ ميليارد تومان مبادله شد. در اين سال، متوسط شاخص‌هاي تعداد و مبلغ اسناد مبادله شده به ترتيب به اعداد ۸/۱۱۵ و۷/۲۲۹ رسيد که در مقايسه با سال ١٣٨٥ به ترتيب۱/۱ درصد و ۶/۳۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

.
اما در این سال، حدود ۳ ميلیون و ۹۰۰ هزار برگ سند به مبلغ ۱۴ هزار و ۷۷۰ ميليارد تومان در اتاق پاياپاي اسناد بانکي تهران برگشت داده شد. در اين سال متوسط شاخص‌هاي تعداد و مبلغ اسناد برگشت داده شده نسبت به سال ١٣٨٥ به ترتيب ۹ درصد و ۲/۳۵ درصد افزایش داشت.

.
در نتیجه در سال ١٣٨٦ نسبت اسناد برگشت داده شده به مبادله شده از نظر تعداد و مبلغ به ترتيب به ۵ درصد و ۶/۳ درصد رسید در حالی که نسبت‌هاي مزبور در سال ١٣٨٥ به ترتيب ۶/۴ و ۶/۳ درصد بود.

.
کاهش صدور اسناد و افزایش شاخص برگشت در سال ۸۷
در سال ۸۷ در حالی که تعداد اسناد صادر شده نسبت به سال قبل خود کاهش داشت، اما شاخص تعداد برگشت اسناد تا ۹/۲۵ درصد افزایش داشت.

.

پندار سیستم

بر این اساس در سال ۱۳۸۷ حدود۶۳ ميليون و ۶۰۰ هزار برگ سند به مبلغي معادل ۴۶۶ هزار و ۳۶۰ ميليارد تومان مبادله انجام شد و در نتیجه در اين سال متوسط شاخص‌هاي تعداد و مبلغ اسناد مبادله شده به ترتيب به اعداد ۲/۹۳ و ۷/۲۵۷ رسيد که در مقايسه با سال ۱۳۸۶ از نظر تعداد ۵/۱۹ درصد کاهش و از لحاظ مبلغ ۲/۱۲ درصد افزايش داشت.

.

اما به رغم کاهش ۵/۱۹ درصدی در تعداد اسناد صادر شده در این سال حدود ۴ ميليون و ۹۰۰ هزار برگ سند به مبلغي معادل۲۰ هزارو ۹۴۰ ميليارد ريال برگشت داده شد . در اين سال متوسط شاخص‌هاي تعداد و مبلغ اسناد برگشت داده شده به ترتيب به اعداد ۷/۱۴۵ و ۱/۳۱۲ رسيد که نسبت به سال قبل خود به ترتيب ۹/۲۵ درصد و ۸/۴۱ درصد افزایش داشته است.

.
رکورد برگشت اسناد در سال ۸۸
اما ارقام نشان دهنده آن است که بیشترین برگشتی در ۶ سال گذشته برای اسناد بانکی به سال ۱۳۸۸ مربوط می شود. بر این اساس در سال ١٣٨٨ در اتاق پاياپاي اسناد بانکي تهران حدود ۴۷ ميليون و ۵۰۰ هزار برگ سند به مبلغي معادل ۴۶۲ هزار و ۹۴۰ ميليارد تومان مبادله شد.

.

در نتیجه مبلغ کل اسناد صادر شده در سیستم بانکی در سال ۸۸ نسبت به سال ماقبل خود کاهش نیز داشته است. در واقع در اين سال متوسط شاخص‌هاي تعداد و مبلغ اسناد مبادله شده به ترتيب به اعداد ۵/۶۹ و ۸/۲۵۵ رسيد که در مقايسه با سال ١٣٨٧ به ترتيب ۴/۲۵ و ۷/۰ درصد کاهش داشته است.

.
در سال ١٣٨٨ حدود ۵ ميليون و ۱۰۰ هزار برگ سند به مبلغي معادل ۲۳ هزار و ۴۱۰ ميليارد تومان برگشت داده شد. همچنین‌ در اين سال متوسط شاخص‌هاي تعداد و مبلغ اسناد برگشت داده شده به ترتيب به اعداد ۹/۱۴۹ و ۹/۳۴۸ رسيد که نسبت به سال ١٣٨٧ به ترتيب ۹/۲ درصد و ۸/۱۱ درصد افزایش را نشان می دهد.

.
در سال ١٣٨٨ نسبت اسناد برگشت داده شده به مبادله شده از نظر تعداد و مبلغ به ترتيب به ۷/۱۰ درصد و ۱/۵ درصد رسيد که بیشترین سهم برگشتی را در ۶ سال گذشته به این سال اختصاص می‌دهد.

.
رشد صدور اسناد بانکی در سال ۸۹
در سال ١٣٨٩ حدود ۴۹ ميليون و ۴۰۰ هزار برگ سند به مبلغي معادل ۶۲۸ هزار و ۵۲۰ ميليارد تومان مبادله شد. در اين سال متوسط شاخص‌هاي تعداد و مبلغ اسناد مبادله شده به ترتيب به اعداد ۳/۷۲ و ۳/۳۴۷ رسيد که در مقايسه با سال ١٣٨٨ به ترتيب ۴ درصد و ۸/۳۵ درصد افزایش یافت.

.
اما از این تعداد اسناد صادرشده حدود ۵ ميليون و ۹۰۰ هزار برگ سند به مبلغي معادل ۲۷ هزار و ۸۹۰ ميليارد تومان نیز برگشت داده شد تا متوسط شاخص‌هاي تعداد و مبلغ اسناد برگشت داده شده در این سال به ترتيب به اعداد ۶/۱۷۲ و ۷/۴۱۵ برسد.
همچنین در سال ١٣٨٩ نسبت اسناد برگشت داده شده به مبادله شده از نظر تعداد و مبلغ به ترتيب به ۹/۱۱درصد و ۴/۴ درصد رسید.

.
۷۳۶ هزار میلیارد صدور اسناد، ۳۶هزار میلیارد برگشت اسناد
سال ۹۰ نیز سالی بود که در آن سهم اسناد برگشت داده شده از کل اسناد صادر شده قابل توجه بود. بر اساس داده‌های موجود و منتشر شده توسط بانک مرکزی در این سال در اتاق پاياپاي اسناد بانکي تهران بالغ بر۵۱ ميليون و ۴۰۰ هزار برگ سند مبادله شد که ارزش کل این اسناد به مبلغي معادل ۷۳۶ هزار و ۷۱۰ ميليارد تومان رسید. در نتیجه در اين دوره متوسط شاخص‌هاي تعداد و مبلغ اسناد مبادله شده به اعداد ۲/۷۵ و ۱/۴۰۷ رسيد که در مقايسه با سال ١٣٨٩ به ترتيب ۴ درصد و ۲/۱۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

.
اما در سال ١٣٩٠ حدود ۶ ميليون و ۴۰۰ هزار برگ سند به مبلغي معادل ۱/۳۵۶ هزارميليارد ريال نیز برگشت داده شد و متوسط شاخص‌هاي تعداد و مبلغ اسناد برگشت داده شده را به ترتيب به اعداد ۹/۱۸۷ و ۷/۵۳۰ رساند. 

.
سهم تعداد اسناد برگشت شده در سال ۹۰ از کل اسناد برابر با ۴/۱۲ درصد بود. این سهم برای مبالغ برگشتی در این سال به ۸/۴ درصد رسید که عنوان پربرگشت‌ترین را پس از سال ۸۸ برای اسناد بانکی در دوره ۶ ساله اخیر براي سال ۹۰ مهیا می‌کند.

.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.