نرم افزارحسابداری صدگان

اهداف دستورالعمل کنترل‌های داخلی ناشران بورسی تشریح شد.

0 832

حسابداراپ

ارتقای شفافیت اطلاعاتی و پیشگیری از تخلف‌های احتمالی ناشران در گزارشگری مالی، مهمترین اهداف تصویب و ابلاغ دستورالعمل کنترل‌های داخلی ناشران پذیرفته شده در بورس و فرابورس است.

.

سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور ارتقای شفافیت اطلاعاتی و پیشگیری از تخلف‌های گزارشگری مالی، دستورالعمل کنترل های داخلی ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس را ابلاغ کرد.
.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، رییس اداره امور حسابرسی و گزارشگری مالی سازمان بورس با بیان این مطلب افزود: دستورالعمل کنترل های داخلی ناشران بورسی بعد از بررسی در کمیته های کارشناسی سازمان بورس، جامعه حسابداران و سازمان حسابرسی، تصویب و به ارکان مختلف بازار سرمایه ابلاغ شد.
 .
آزاده مداحی اظهار داشت: استقرار و اجرای سیستم های کنترل داخلی اثر بخش به مدیران شرکت ها کمک می کند تا از وقوع تخلفات احتمالی جلوگیری کنند.
.
وی ادامه داد: بر اساس قانون بازار اوراق بهادار، ارائه اطلاعات گمراه‌کننده، تاخیر و یا عدم ارائه اطلاعات به بازار جرم محسوب می‌شود که استقرار سیستم های کنترل داخلی می تواند نقش بسزایی در جلوگیری از بروز این گونه تخلفات ایفا کند.
.

پندار سیستم

مداحی درباره زمان اجرای دستورالعمل کنترل های داخلی ناشران بورسی گفت:
عملیات اجرایی استقرار کنترل های داخلی شرکت ها با ابلاغ دستورالعمل فوق آغاز می شود، اما شرکت‌های بورسی، گزارش‌های مالی خود بر اساس این دستورالعمل را از ابتدای سال ۹۲ منتشر خواهند کرد.
.
وی خاطر نشان کرد: بر اساس این دستورالعمل، شرکت‌ها باید سامانه کنترل داخلی مناسب و اثربخش را مستقر و به صورت سالانه آن را ارزیابی کنند و سپس نتایج ارزیابی خود را طی گزارشی با عنوان گزارش کنترل‌های داخلی به بازار منعکس کنند.
.
رییس اداره امور حسابرسی و گزارشگری مالی سازمان بورس افزود: حسابرسان مستقل شرکت ها نیز باید اظهارنظر در مورد سامانه کنترل‌های داخلی شرکت ها را ارائه کنند.
.
مداحی افزود: اهمیت کنترل‌های داخلی در نظام راهبری شرکت‌ها به حدی است که حتی در برخی کشورها این موضوع را در قوانین خود لحاظ کرده‌اند، به طوریکه برای مثال بخش ۴۰۴ قانون ساربنزاکسلی در سال ۲۰۰۲ در آمریکا در این خصوص به تصویب رسید

.
وی همچنین به برگزاری همایش کنترل‌های داخلی اثربخش در تهران در تاریخ ۲۷ اردیبهشت اشاره کرد و گفت: در این همایش، وظایف و مسئولیت های مدیران شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران تشریح شد تا آنان با آگاهی از مسئولیت های قانونی خود، برنامه‌های لازم را برای استقرار سیستم های کنترل داخلی اثر بخش اتخاذ کنند.
.
محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.