نرم افزارحسابداری صدگان

ايران‌چك تعداد اسناد مبادله شده را كاهش داد.

0 586

حسابداراپ

بانك مركزي در گزارشي از وضعيت اسناد بانكي از انتشار ايران‌چك‌هاي بانك مركزي و جايگزيني آن به جاي چك‌پول‌هاي صادره توسط بانك‌‌ها دفاع کرد. 

.
در گزارشی که وب سایت این بانک منتشر کرده با اشاره به الزامات چاپ ایران چک‌های بانک مرکزی در سال ۱۳۸۷ عنوان شده که: این ابزار جدید پولی برخلاف چك‌پول‌هاي بانك‌ها، موجب كاهش تعداد اسناد مبادله شده در اين مراكز شد.

.

همچنين طبق اعلام بانك مركزي، ايران‌چك‌ها در آمار اسكناس و مسكوك لحاظ مي‌شوند. اين در حالي است كه بنا به نظر مجلس، يكي از علل غيرقانوني بودن انتشار ايران‌چك اين بوده كه ایران‌چک مشمول تعریف پول رایج کشور نيست.

.

بانک مرکزی در این گزارش اضافه کرد: حجم كل ايران‌چك‌هاي تحويلي به اتاق پاياپاي اسناد بانكي در سال ۱۳۸۹ تنها حدود ۱۸ هزار برگ با ارزشي معادل ۲۰ ميليارد ريال بود. در مقابل، تعداد چك‌هاي عادي تحويلي به اتاق پاياپاي براي تسويه مبادلات بين بانكي ۸/۳ درصد افزايش يافت و به دنبال آن، ارزش آنها با ۳۱ درصد افزايش نسبت به سال ۱۳۸۸ به ۱۰۲۸۴/۲ هزار ميليارد ريال رسيد.

پندار سیستم

.

در سال ۱۳۸۹، در مجموع بيش از ۱۱۱/۱ ميليون برگ انواع چك با ارزشي معادل ۲/۱۰۲۸۴هزار ميليارد ريال در اتاق‌هاي پاياپاي اسناد بانكي سراسر كشور مبادله شد. در مجموع تعداد و ارزش مبادلات در اتاق پاياپاي اسناد بانكي در سال ۱۳۸۹ به ترتيب با افزايش ۳/۳ و ۳۱ درصدي نسبت به سال ۱۳۸۸ روبه‌رو شد.

.
در اين گزارش آمده: اسكناس و مسكوك در كنار ايران‌چك‌هاي بانك مركزي به عنوان ابزار‌هاي نقد پرداخت در كشور مورد استفاده قرار مي‌گيرند. با لحاظ ايران‌چك‌هاي بانك مركزي در آمار اسكناس و مسكوك، كل مبلغ اسكناس و مسكوك در جريان (در دست اشخاص و نزد بانك‌ها) تا پايان اين سال به ۶/۲۸۶هزار ميليارد ريال رسيد كه نسبت به رقم سال قبل آن ۲۴ درصد رشد نشان مي‌دهد.

.

سهم اسكناس و مسكوك در دست اشخاص از نقدينگي در پايان سال ۱۳۸۹ با ۶/۰ واحد درصد كاهش نسبت به پايان سال قبل به ۶/۷ درصد رسيد. همچنين، سهم آن از پول از ۳۲ درصد در پايان سال ۱۳۸۸ به ۷/۲۹ درصد در پايان سال ۱۳۸۹ كاهش يافت.

منبع : دنياي اقتصاد

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.