نرم افزارحسابداری صدگان

سیستم تسویه چند ارزی قرارداد‌های سلف نفتی تهیه شد.

0 795

حسابداراپ

فارس- سیستم تسویه چند ارزی برای استفاده در عرضه و انتشار اوراق سلف نفتی توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تهیه شده که بر اساس این سامانه امکان تسویه پایاپای هرگونه اوراق ارزی امکان‌پذیر خواهد شد.

.

با توجه به برنامه عرضه و انتشار قراردادهای سلف نفتی ارزی در بورس کالای ایران، سیستم تسویه چندارزی به منظور به‌کارگیری جهت تسویه وجوه معاملات ثانویه و عرضه اولیه این اوراق توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه تهیه شده در مرحله آماده‌سازی برای بهره‌برداری است. با استفاده از این سامانه امکان تسویه و پایاپای هرگونه اوراق ارزی امکان‌پذیر خواهد شد.

.
سیستم تسویه چندارزی مبتنی بر NetClear به نام Multi- currency NetClear سیستمی است که تسویه و پایاپای اوراق بهادار را به صورت Rule-based(مبتنی بر قاعده و قانون) و با واحدهای پولی متفاوت انجام می‌دهد.

پندار سیستم

.
در این سیستم امکان تغییر تمام متغیرها و قواعد روی اوراق بهادار توسط مدیران تعبیه شده و منطق بسیار پیچیده تسویه چندطرفه با ارزهای مختلف (multi currency multi lateral netting)به سادگی با تعریف Opr ، Rule، Preopr Intr، market و currency قابل مدیریت است.

.
برخی از مزایای این سیستم شامل
۱- امکان تعریف تعداد نامحدودی از واحدهای پولی
۲- تسعیر و نرخ روزانه مستقیم و با Proxy برای واحدهای پولی
۳- امکان تعریف هرگونه اوراق مشارکت چندارزی (به عنوان مثال اوراق ارزی با سود ریالی و…)
۴- امکان تعریف و تسویه هرگونه صکوک ارزی- ریالی
۵- اوراق مشارکت و صکوک ارزی- ارزی در ارزهای مختلف با کارمزدهای ریالی و ارزی
۶- امکان انجام Netting در تعداد نامحدودی از سطوح به نحوی که بتوان گزارش‌هاي کارمزد و تسویه را برای هر گونه اوراقی به تفکیک ارائه کرد.
۷- امکان تهاتر ارزی و ریالی در تمام بازارها: به نحوی که کارگزاران بتوانند در تسویه با اتاق پایاپای در واحد پولی مانند ریال، تهاتر خرید و فروش و کارمزد بورس، فرابورس و اوراق دلار- دلار و ریال- ریال بورس کالا با کارمزدهای ریالی اوراق دلار- دلار را تنها با یک چک ریالی و تهاتر تمام خرید و فروش و سود علی‌الحساب و … ارزی در تمام بورس‌ها را تنها با یک چک ارزی تسویه کنند.

.
گزارش‌هاي کارمزد و تسویه برای موارد مختلف حاوی معاملات و کارمزدهای ریالی بورس و فرابورس، تهاتر معاملات و کارمزد‌های ریالی بورس و فرابورس، گزارش کارمزدهای ریالی بورس کالا (اوراق ارزی) حاوی کارمزدهای ریالی معاملات ارزی بورس کالا، گزارش ریال در بورس کالا شامل تسویه معاملات دلار‌- ریال و کارمزدهای ریالی بورس کالا است.

.

همچنین، گزارش تهاتر ریال بورس و فرابورس و کالا شامل موارد معاملات و کارمزدهای بورس- فرابورس و معاملات دلار- ریال و تمام کارمزدهای ریالی بورس کالا و گزارش تهاتر دلار تمام بورس‌ها حاوی تهاتر دلار بورس، فرابورس و کالا خواهد بود. بر اساس این گزارش، موارد مشخص شده دو گزارش خواهند بود که کارگزاران بر اساس آن با اتاق پایاپای تسویه خواهند کرد.

.

به این‌ترتیب علاوه بر ایجاد تهاتر بورس با فرابورس که با بهره‌برداری از سامانه NetClear امکان آن میسر است، امکان تهاتر بازارهای بورس، فرابورس و بورس کالا در واحدهای پولی یکسان و دوره‌های تسویه یکسان در این بازارها وجود خواهد داشت. با بهره‌برداری از این سامانه، گزارش خالص‌سازی عملکرد کارگزاران در دو بخش ریالی و دلاری نیز امکان‌پذیر می‌شود.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.