نرم افزارحسابداری صدگان

سوگند حسابداران براي اعتلاي منزلت حرفه‌اي

0 1,972

حسابداراپ

امسال، حسابداران روز خود را با انجام سوگند گرامي داشتند. اين مراسم كه به دنبال برگزاري چند همايش در زمينه حسابداري در هفته گذشته برگزار شد، فرصتي بود براي ديداري مجدد و پيماني دوباره براي گراميداشت ارزش‌هاي انساني و اخلاقي و تحقق اين ارزش‌ها در سايه حرفه حسابداري.


اين مراسم كه در نوع خود، بزرگ‌ترين گردهمايي حسابداران كشور بود با حضور وزير دادگستري، خزانه‌دار كل كشور، اعضاي ارشد انجمن حسابداران خبره ايران و جامعه حسابداران رسمي ايران و حسابداران رسمي و مستقل در پژوهشگاه نيرو برگزار شد.

.
همه بايد حسابرسي شوند
وزير دادگستري در اين مراسم با اشاره به اشتراك وجود بين همه اديان گفت: جامعه انساني نياز به قانون دارد و اكنون در هيچكدام از اديان و مكاتب طرز تفكري نداريم كه مدعي شود جامعه بدون قانون مي‌تواند به حيات خودش ادامه دهد.

.
سيدمرتضي بختياري افزود: پس اختلاف از كجاست و كدام قانون مي‌تواند تضمين‌كننده سلامت حيات جامعه بشري و اسلامي باشد؟ ما به عنوان مكتب اسلام ضمن احترامي كه به همه مكاتب داريم محكم پاي آرمان‌هايمان ايستاده‌ايم كه خالق هستي قانوني را براي اداره جامعه بشري به نام مكتب اسلام فرستاده است و چنين قانوني مي‌تواند تضمين‌كننده سلامت و حيات جامعه اسلامي باشد.وي ادامه داد: پيشرفت علم در سال‌هاي اخير بسيار چشمگير بوده اما همين‌هايي كه كاشف اين همه پيشرفت علمي هستند خود نيز معتقدند كه معلومات ما در مقايسه با مجهولات بسيار ناچيز است، پس به هر ميزان مجهولات براي وضع قانون بيشتر باشد وضع قانون را دشوارتر خواهد كرد.

.
وزير دادگستري اظهار كرد: خداوند مي‌خواهد كه ما وارد اين ميدان بزرگ تجاري شويم چرا كه هيچ ضرر و خسراني با ضمانت خداوند نخواهيم داشت و خداوند در قرآن بيان داشته است كه دو سرمايه ايمان به خدا و روز قيامت و حسابرسي را در اختيار شما خواهم گذاشت و اين را بدانيد كه از كوچكترين رفتار شما حساب خواهند كشيد. پس با ايمان به خدا و اعتقاد به قيامت سلامت جامعه به خودش بازخواهد گشت.

.
بختياري سپس گفت:‌ در روايات و توصيه‌هاي مكاتب و مباني ديني‌مان روي فن حسابرسي بحث جدي باز شده است و حسابرسي جايگاه بسيار ممتازي دارد، انسان‌هايي در عرصه‌هاي زندگي مادي و معنوي موفق شده‌اند كه توانستند حسابرسي را در درون خودشان نهادينه كنند. از روايات، اينگونه برداشت مي‌كنيم كه حسابرسي فقط در آنجايي كه مشكوك هستيم نيست خداوند مي‌فرمايد «حاسبوا قبل ان تحاسبوا» پس نبايد فقط آنها كه خطاكارند حسابرسي شوند هم خوبان و هم خطاكاران بايد در يك جايي حساب پس بدهند و حتي در درآمدهاي حلال هم در روز قيامت از ما حساب خواهند كشيد.

.
بختياري خاطرنشان كرد: توصيه شده است كه انسان‌ها در اين دنيا خودشان را حسابرسي كنند و حسابرسي محوري است براي تزكيه و رشد جامعه چه در عرصه‌هاي مادي و چه در عرصه‌هاي معنوي.وزير دادگستري ادامه داد: معتقدم كه اركان يك پرونده مبتني بر چهار ركن است. اول استقلال قاضي، دوم استقلال وكيل در پرونده، سوم كارشناسان رسمي كه اين قشر هم مراسم سوگند دارند و هم بايد استقلال داشته باشند و اگر استقلال نداشته باشند كار آنها موجب تضييع حق مي‌شود و چهارم استقلال حسابداران رسمي در پرونده است زيرا قاضي به گزارش حسابدار رسمي اعتماد مي‌كند و اين گزارش مبناي كار قاضي در دادن حكم است.

.
فرصتي مناسب براي حسابرسان
در ادامه اين مراسم خزانه‌دار كل كشور و نماينده وزير اقتصاد در شوراي عالي جامعه حسابداران رسمي با تبريك هفته حسابداري از سوي وزير اقتصاد اظهار كرد: واقعيت قضيه در تقلب ۳ هزار ميليارد توماني اخير اين است كه نوع نگاه به جامعه حسابرسي در اين اتفاق منفي نيست و جامعه حسابرسان اين امكان را دارند كه ابعاد مختلف اين اتفاق را به خوبي تبيين كنند.

.
وي ادامه داد: اميدوارم رابطه متقابل دولت، حسابداران و بخش خصوصي هرچه محكم‌تر و عالمانه‌تر شود. در اين ميان ظرفيت حسابرسي كشور به مراتب بيشتر از نگاه كنوني است و اميدوارم روزي برسد از اين ظرفيت حداكثر استفاده بشود.

پندار سیستم

.
فرصتي براي بازخواني ارتقاي جايگاه حسابداران
دبيركل جامعه حسابداران رسمي در مراسم يادشده با اشاره به زحمات پيشينيان در اين حرفه گفت: حسابرسي كاري بس دشوار و پرتنش بوده و نيازمند مراقبت‌هاي جسمي به ويژه آسايش فكري است.

.

نظام‌الدين ملك‌آرايي ‌ادامه داد: تشكيل انجمن محاسبين قسم خورده در سال ۱۳۲۸ و انحلال آن در سال ۱۳۳۲ و سپس تشكيل كانون حسابداران رسمي در سال ۴۵ و انحلال آن به حكم قانون در سال ۵۹ به ما آموخت بقاي حرفه حسابداري از يكسو نيازمند رعايت اخلاق حرفه‌اي و از سوي ديگر در گرو مودت و همبستگي حسابداران حرفه‌اي است و هر چقدر مشاركت و همبستگي يك حرفه گسترده‌تر باشد از آن‌سو اخلاق اجتماعي بهتر شكل مي‌گيرد.

.

دبيركل در پايان گفت: روز حسابدار فرصتي است ارزشمند تا سياستگذاران و مديران اقتصادي با توجه به مشكلات اين حرفه سياست‌هاي ارتقاي جايگاه شاغلان حسابداري را مورد بازخواني قرار دهند و در جهت برطرف كردن مشكلات اين قشر بكوشند.

.
چند بار بايد خود را اثبات كنيم؟
رييس شوراي عالي انجمن حسابداران خبره ايران نيز در جريان برگزاري گراميداشت روز حسابدار اظهار داشت:‌ نمي‌دانم در اين واژه «حساب» چه چيزي است كه هر چيز خوب را با آن نشان داده و مي‌سنجيم. به طور مثال مي‌گوييم فلاني ما را به يك شام حسابي دعوت كرد يا يك مهماني حسابي برگزار كرد، پس حتما نكته‌اي در اين واژه جادويي وجود دارد و ما مفتخريم كه به ما حسابدار مي‌گويند.
هوشنگ خستويي افزود:‌ حسابداران بايد با راستي‌آزمايي ثابت كنند مي‌توانند به مملكت خود خدمت كنند. اما معلوم نيست چرا اين خدمت را با اينكه بي‌شائبه است از ما به زور قبول مي‌كنند.

.
اين حسابدار رسمي با انتقاد از رويه ثبت مشخصات حسابداران در سازمان ثبت اسناد گفت: چندبار بايد خود را ثابت كنيم كه ما هيچ مطالبه‌اي از هيچ جايي نداريم و اعلام كنيم قريب به اتفاق حسابداران افرادي هستند كه درستكارانه كارشان را انجام مي‌دهند. در جريان ناهنجاري‌هاي مالي اخير اذهان به سمت مسووليت‌پذير بودن حسابداران رفته است در صورتي كه اگر كسي هم اشتباهاتي كرده مي‌تواند به اندازه همان اشتباهش كيفر ببيند.
خستويي در پايان خطاب به حسابداران گفت:‌ روز حسابدار بر همه شما مبارك باشد و اميدوارم هميشه يك حسابدار به مفهوم واقعي آن بمانيد.

.
در اين مراسم مصطفي علي‌مدد از پيشكسوتان حرفه با بيان جمله اي از استاد مطهري در كتاب حكمت عملي و تعريف اين استاد از اخلاق گفت: استاد مطهري در اين خصوص فرموده‌اند «علم اخلاق علم چگونه بايد زيستن است». اخلاق هنجاري به دو نظريه نظام ارزش‌ها و نظام تعهدات تقسيم مي‌شود كه نظام ارزش‌ها به ماهيت اخلاق مي‌پردازد و نظام تعهدات به چگونگي رفتار انسان‌ها مي‌پردازد و اخلاق و آيين رفتار حسابداران زيرشاخه‌اي از اخلاق كاربردي است.

.

وي ادامه داد: به عبارت ديگر، حسابداران حرفه‌اي بايد در تمام اعمال و رفتار خود ارزش‌هاي اخلاقي و آيين رفتار حرفه‌اي حسابداران را رعايت كنند.
وي اظهار كرد: تحليف چيزي نيست كه تنها يك كاغذ را امضا كنيم. تحليف در جمع معنا دارد و امضا كردن چيزي به عنوان تحليف مرسوم نيست.

.
انتظار از حسابرسان بايد معقول باشد
استاد دانشگاه ممفيس نيز در جريان برگزاري مراسم گراميداشت روز حسابدار اظهار كرد: وقتي در آمريكا راجع‌ به علم صحبت مي‌شود به سه حرفه‌ پزشكي، وكالت و حسابداري اشاره مي‌شود. چون اين سه گروه هستند كه تاييديه و حق امضا دارند.وي افزود: اين حق امضا باعث مي‌شود نظام سرمايه‌داري به كار حسابداران اهميت دهد.

.
در آمريكا مرسوم است كه مي‌گويند هر شخصي در زندگي خود به پزشك، وكيل و حسابدار نياز دارد. اما تحولات اخير اقتصادي در دنيا سبب شده تا بگويند شما حسابداران بايد پاسخگو هم باشيد.رضايي ادامه داد:‌ حسابداران بايد انتظاراتي را كه جامعه از آنها دارد برآورده كند. البته برخي انتظارات از حسابداران نامعقول است و جامعه بايد بداند يك حسابدار و حسابرس نمي‌تواند تمام تقلبات را كشف كند. هر موقع تقلبي كشف مي‌شود مي‌گويند حسابرسان كجا بودند؟ در حالي كه كار حسابداران نظر دادن در مورد صورت‌هاي مالي است و اين وظيفه را به نحواحسن انجام مي‌دهند.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.