نرم افزارحسابداری صدگان

طراحی گسترده بیمه‌های زندگی در دستور کار

0 619

حسابداراپ

ريیس کل بیمه مرکزی ایران از برنامه‌ریزی برای طراحی گسترده بیمه‌های زندگی خبرداد و گفت: شرکت‌های بیمه فعال در این زمینه تاسیس خواهند شد.


سید محمد کریمی در گفت‌وگو با مهر از برنامه‌ریزی برای توسعه برخی بیمه‌نامه‌ها مانند بیمه‌های زندگی خبرداد و گفت: تاکنون بیمه‌های عمر و تکمیلی توسط شرکت‌های بیمه به مردم ارائه شده است و مردم نسبت به اینگونه بیمه‌ها آشنایی دارند. ريیس شورای عالی صنعت بیمه کشورمان افزود: بیمه‌های عمری که تا به حال صادر شده است برای زمان پس از مرگ است که شرکت‌های بیمه بر اساس بیمه‌نامه صادر شده مبلغی را به خانواده فرد بیمه شده مي‌پردازند.

.

وی تصریح کرد: البته مبالغ پرداختی در این بیمه‌نامه قابل توجه است و بستگی به قرارداد منعقد شده با شرکت بیمه دارد، اما رویکرد جدیدی که توسط بیمه مرکزی و صنعت بیمه کشور دنبال مي‌شود این است که در زمان حیات و زندگی فرد بیمه شده، دستاوردهایی صنعت بیمه برای وی به همراه داشته باشد. ريیس کل بیمه مرکزی ایران از طراحی گسترده بیمه‌های زندگی برای مردم در آینده‌اي بسیار نزدیک خبرداد و افزود: شرکت‌های بیمه فعال در این زمینه تاسیس خواهند شد. کریمی با تاکید بر اینکه بیمه‌های زندگی اهداف و رشته‌های متعددی دارد، عنوان کرد: شرکت‌های بیمه در بخش بیمه عمر تاکنون فعال بوده‌اند.

.
سیاست‌ها باید تغییر کند
مدیر عامل بیمه سینا با اشاره به اینکه با گذشت نیم قرن از حضور صنعت بیمه در کشور همچنان بیمه‌های اجباری گوی سبقت را از سایر بیمه‌ها نظیر عمر ربوده‌اند، گفت: لازمه تغییر این گونه فعالیت‌ها اتخاذ سیاست‌های کارآمد از سوی مسوولان کشور است.

.
فریدون صفر خانلو در گفت‌وگو با فارس اظهار كرد: توسعه بیمه عمر ارتباطات تنگاتنگی با سطح درآمدی مردم دارد البته در این مسیر نباید از تأثیر تورم بر این موضوع نیز غافل شد.وی با اشاره به اینکه تاکنون در کشور بیمه‌نامه عمر با توجه به فرهنگ مردم جامعه توسعه چندانی نیافته گفت: لازمه تغییر این بیمه‌نامه ضریب نفوذ آن و اتخاذ سیاست‌های کارآمد از سوی مسوولان کشور است.

.

صفرخانلو تصریح کرد: درحال حاضر بیمه‌نامه شخص ثالث ضریب نفوذ سریعی را در کشور تجربه می‌کند که در مقایسه با آن بیمه عمر آن چنان که باید شاید نتوانسته با رشد چشمگیری مواجه شود. مدیر عامل بیمه سینا ضمن بیان این مطلب با نگاهی گذرا به ارقام حق بیمه تولیدی صنعت به ویژه بیمه شخص ثالث طی ۴۰ سال گذشته همیشه با رشد حق بیمه روبه رو بوده‌ اظهاركرد: سهم رشته شخص ثالث از حق بیمه تولیدی از ۲/۱۷ درصد در سال ۱۳۵۰ به بیش از ۴۲ درصد در شرایط فعلی رسیده در حالی که حق بیمه تولیدی کشور در رشته بیمه زندگی در این بازه زمانی تنها ۳/۴از درصد حدود ۸ درصد از سهم بازاررقم خورده است.

.
به گفته وی، بیمه سینا برای جذب بیشتر بیمه‌گذار در حوزه بیمه عمر اقدام به راه اندازی بیمه نامه‌ای تحت عنوان «یارمند» نموده است، افزود: این بیمه‌نامه عمر دارای ماهیتی پس‌انداز بوده و دارای شرایط خاصی است به نحوی که بیمه‌گذار می‌تواند با خرید آن از تسهیلات مناسبی برخوردار شود.وی ارائه اطلاعات بیشتر در خصوص این بیمه نامه را موکول به زمان دیگری کرد و گفت: در دنیای رقابت باید بعد از تایید نهایی طرح آن را معرفی کرد تا از جانب شرکت دیگری ارائه نشود.

.
عدم هدایت حق بیمه‌های تولید به بخش‌های اقتصادی
این کارشناس بیمه با اشاره به اینکه در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته سهم بیمه‌های زندگی حدود ۶۰ درصد ارزیابی شده است، افزود: به عقیده بنده مهم‌ترین عامل ضعف صنعت بیمه کشور در افزایش ضریب نفوذ بیمه عمر عدم هدایت منابع حاصل از دریافت حق بیمه‌های عمر در سایر بخش‌های اقتصادی است.

.

به گفته صفرخانلو اگر منابع حق بیمه‌ها به خصوص بیمه عمر که مدت طولانی در اختیار شرکت‌های بیمه قرار دارد در مسیر سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی کشور قرار گیرد نه تنها اهداف اقتصادی کشور و صنعت بیمه محقق خواهد شد، بلکه تا حد قابل توجهی در اشتغالزایی نیز موثر است.
به اعتقاد وی در اکثر کشورهای توسعه یافته منابع حاصل از فروش بیمه نامه‌های عمر عامل موثری در توسعه اقتصاد آنها محسوب مي‌شود.

.
جلسه برای ایجاد مشوق‌های مالیاتی در صنعت بیمه
مدیر عامل بیمه سینا در ادامه این گفت‌وگو به جلسه اخیر فعالان صنعت بیمه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: مساله بازنگری در مشوق‌های مالی مالیاتی در فروش بیمه‌نامه‌ها از جمله مباحث مطروحه در این جلسه بود؛ اما تاکنون در این رابطه به اجماع کافی نرسیده‌ایم و هنوز در مرحله پیشنهاد و بررسی قرار داریم

.

وی اضافه کرد: با مشوق‌های مالیاتی نه تنها حق بیمه‌ها کاهش خواهد یافت، بلکه بازتاب مناسبی نیز در در نزد بیمه‌گذاران به وجود آورده و تمایل آنها را به سمت خرید پوشش‌های بیمه‌ای افزایش می‌دهد.به گفته این مقام مسوول در بیمه سینا، بانک‌ها و بورس از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند؛ اما شرکت‌های بیمه به جز در بیمه‌های عمر که ماهیت پس اندازی دارد در سایر رشته‌ها موظف به پرداخت مالیات مذکور هستند.

پندار سیستم

.
هنوز به جایگاه شایسته خوددر صنعت بیمه دست نیافته‌ایم
وی با بيان اينکه با گذشت یک قرن از عمر بیمه در کشور هنوز به جایگاه واقعی خود دست پیدا نکرده‌ایم، گفت: به عقیده بنده شرکت‌های بیمه باید در تمام زمینه‌ها و معرفی بیمه‌نامه‌های جدید حضوری فعال داشته باشند.

.

صفرخانلو به افزایش تعداد شرکت‌های بیمه و ضریب نفوذ بیمه شخص ثالث تا ۵۰ درصد از سهم بازار اشاره کرد و افزود: اگر تسهیلات بانکی به همراه فروش اجباری بیمه‌نامه عمر و حوادث در اختیار تسهیلات گیرندگان قرار گیرد، به طور حتم تا حد مناسبی بر گرایش آحاد جامعه در خرید و آشنایی با انواع بیمه‌ها به ویژه بیمه عمر موثر خواهد بود.

.

این کارشناس بیمه در خصوص احیای دیگر بیمه‌نامه‌ها در کنار بیمه شخص ثالث اظهار كرد: زمانی که کلمه اجبار به کار برده می‌شود بیانگر این نکته است که مردم در اختیار ذی نفع نبوده و به نوعی خرید آن را هزینه می‌دانند تا سرمایه‌گذاری که این عامل تاثیر مهمی در وضعیت تمام رشته‌های بیمه اختیاری به وجود آورده است.

.

صفرخانلو ضمن بیان این مطلب که بیمه هزینه نبوده و در حق نوعی سرمایه‌گذاری برای بیمه گذاران به شمار می‌آید، گفت: بیمه باید در فرهنگ جوامع جا پیدا کند و در سبد زندگی مردم قرار گیرد، اما به دلیل غفلت یا عدم سیاست‌های مناسب همچنان در نزد مردم با ابهامات زیادی همراه است.

.
مردم به صنعت بیمه اعتماد ندارند
مدیرعامل بیمه سینا با تاکید براینکه صنعت بیمه باید تمام تلاش خود را در جلب اعتماد بیمه‌گذاران به کار گیرد، افزود: یکی از عوامل مهم عدم توسعه بیمه در ایران نحوه پرداخت خسارت از جانب شرکت‌های بیمه است؛ چراکه روند رسیدگی به مشکلات مردم در پرداخت خسارت در برخی از موارد نارضایتی آنان را به دنبال داشته است.

.

وی با اشاره به اینکه باید برای تسهیل در پرداخت خسارت بیمه‌گذاران سیاست‌های خاصی از سوی مسوولان صنعت بیمه اتخاذ شود، گفت: تاسیس برخی از مراکز مشاورین بیمه‌ای با به کارگیری متخصصان بیمه‌ای در فروش بیمه‌نامه نیز در این مسیر می‌تواند بسیار موثر باشد.

.
این مدیر عامل ضمن تاکید براینکه باید شرکت‌های بیمه در تعیین ارزیابان خسارت در واحدهای پرداخت کمال دقت را انجام دهند، تصریح کرد: در کنار اقدامات فوق باید شرکت‌های بیمه ارکان خود را افرادی فنی قرار دهند، زیرا بیمه یک تخصص و صنعت است که افراد باید در آن از تخصص کافی برخوردار باشند.

.

وی ملاک قراردادن سود بیشتر در فعالیت شرکت‌های بیمه را مهم‌ترین عامل رکود صنعت بیمه در کشورها دانست، چراکه به دنبال آن ارائه پوشش بیمه‌ای مورد غفلت قرار می‌گیرد.
این کارشناس بیمه ضمن بیان این مطلب که عملیات بیمه گری برای هیچ کدام از شرکت‌های بیمه سودده نیست در ادامه به شرکت‌ها توصیه کرد با توسعه بیمه‌های عمر امنیت و اطمینان‌خاطر را به مردم جامعه هدیه دهند.

.
بیمه فروختنی است نه خریدنی
صفر خانلو در ادامه یکی از عوامل مهم عدم دستیابی صنعت بیمه به ترکیب و پرتفوی مناسب را نارسايی و رشدنیافتگی شبکه فروش دانست و افزود: شرکت‌های بیمه باید همیشه این نکته را که بیمه فروختنی است نه خریدنی، در اولویت اقدامات خود قرار دهند.

.

به اعتقاد این کارشناس بیمه البته ارتقای سطح فروش و استفاده از فروشندگان حضوری بالاخص در عرضه و فروش بیمه‌های خرد اهمیت ویژه‌اي دارد. وی افزود: تماس رودررو و تبادل نظر و متقاعد کردن مشتریان مي‌تواند میزان و ترکیب پرتفوی شرکت‌های بیمه را در مقیاس وسیعی تغییر خواهد دهد.

.

صفرخانلو با اشاره به اینکه رشد حرفه فروشندگی خدمات بیمه‌اي بر سطح اشتغال ملی نیز تاثیر خواهد گذاشت، تصریح کرد: با گسترش و افزایش تعداد افراد شاغل در این بخش و داشتن برنامه‌ریزی مناسب در اصلاح روش جذب و به کارگیری روش‌های انگیزشی مناسب توسعه صنعت بیمه بیش از پیش در جامعه محقق خواهد شد.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.