نرم افزارحسابداری صدگان

از سوی دبیر کمیته فقهی سازمان بورس بررسی شد ؛ موفقیت یا شکست سلف نفت

0 630

حسابداراپ

پس از اینکه اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران در جلسه‌ای که هفته گذشته برگزار شد طرح سلف نفتی را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده و برخی آن را مثبت ارزیابی کرده و ضربه‌گیر سرمایه‌های سرگردان دانسته و برخی دیگر آن را طرحی خام و شکست خورده اعلام کردند، دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد شکست یا موفقیت این طرح به خبرگزاری فارس گفت:

موفقیت این به نرخ گذاری آن بستگی دارد؛ اگر بر اساس واقعیت و کشش بازار این نرخ تعیین شود موفق خواهد شد، ولی اگر انتظار سرمایه‌گذاران را برآورده نکند موفقیت آن با تردید روبه‌رو می‌شود.


عباس موسویان با بیان اینکه سود دلاری اوراق سلف نفتی ۲۰ درصد است، گفت:

علاوه بر این نرخ، دارنده اوراق درصورت افزایش قیمت نفت بیش از نرخ پایه‌ در نظر گرفته شده در قرارداد سود دیگری نیز دریافت می‌کند. وی در خصوص جزئیات اوراق سلف نفت اظهار كرد: کلیات این اوراق در کمیته فقهی بررسی و تصویب شد و قرار است جزئیات آیین نامه اجرایی آن نیز مجدد در کمیته مطرح شود.

.
وی افزود:این اوراق بر پایه قرارداد سلف بوده و از سوی شرکت ملی نفت، مقدار معینی از نفت کشور پیش‌فروش می‌شود. خریداران این اوراق مقدار مشخصی از نفت را خریداری و از افزایش قیمت نفت سود می‌برند.

.
دبیر کمیته فقهی بورس در خصوص موفقیت این اوراق گفت:

موفقیت در فروش اوراق سلف نفتی بستگی به نرخ در نظر گرفته برای آن دارد. پیش‌بینی اولیه برای فروش به سه شکل: ریال، دلار و ریال و دلار قابل تبدیل به هم است. سود اولیه‌ای که برای اوراق در نظر گرفته‌اند مناسب بوده و به نظر می‌رسد استقبال خوبی از آن شود.

.
موسویان در خصوص سود در نظر گرفته شده برای اوراق نفتی ادامه داد:

پندار سیستم

هنوز قطعی نشده، اما بر اساس نرخ بین‌المللی دلار ۱۰ درصد برای هر سال سود در نظر گرفته‌اند و با توجه به اینکه دلار به طور متوسط بالای ۱۰ درصد سالانه رشد می‌کند، به نظر می‌رسد که سالانه ۲۰ درصد از این طریق سود نصیب دارندگان اوراق شود. همچنین، ممکن است از محل افزایش قیمت نفت نیز سود دیگری به دست آورند.

.
به گفته وی، خریداران اوراق نفتی در صورتی که قیمت نفت در نرخ پایه‌ای که در قرارداد ذکر شده ثابت بماند، ۲۰ درصد از این طریق سود به دست می‌آورند و اگر قیمت نفت در بازار بین المللی از مقدار مشخصی که در قرارداد ذکر می‌شود بالاتر رود علاوه بر سود ۲۰ درصدی از این محل نیز سود کسب می‌کنند.

.

وی در خصوص تحویل نفت در زمان سررسید و اینکه آیا منجر به تحویل فیزیکی می‌شود یا خیر؟ بیان کرد: ‌

با توجه به اینکه تحویل فیزیکی نفت‌خام فرایند خاصی دارد، هر کسی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. بر این اساس شرکت ملی نفت ایران پیش‌بینی کرده که اگر کسی تقاضای تحویل نفت را دارد، می‌تواند اوراق یک میلیون بشکه را از دست مردم جمع آوری کرده و از شرکت ملی نفت ایران آن را تحویل بگیرد.

.
دبیر کمیته فقهی بورس با اشاره به اینکه اگر کسی احتیاج به نفت خام ندارد می‌تواند به قیمت روز آن را به شرکت ملی نفت بفروشد، تصریح کرد:

یکی از مزایای این اوراق نسبت به اوراق مشارکت سود تضمین شده بیشتر آن است و علاوه بر سود تضمین شده، سود دیگری از طریق افزایش قیمت نفت نیز به دست می‌آورند، بنابراین بازدهی بیشتری نسبت به اوراق مشارکت فعلی دارد.

.
وی ادامه داد:با توجه به گذشته شرکت ملی نفت ایران که چنین پیش‌فروشی را برای شرکت‌های خارجی داشت، این سود جیب کشور‌های خارجی می‌رفت، اما با فروش این اوراق این سود به نصیب مردم کشور می‌شود. این مقام مسوول با اشاره به اینکه بر اساس نرخ‌هایی که در حال حاضر اعلام شده، این میزان مناسب بوده و استقبال خوبی از آن می‌شود، در خصوص احتمال تغییر نرخ سود خاطرنشان کرد:

این مساله به سیاست‌گذاران اصلی کشور از جمله وزارت اقتصاد، سازمان بورس، بانک مرکزی و سایرین که تصمیم گیرنده هستند بستگی دارد.

.
وی در ادامه بیان کرد: گسترش این اوراق باعث می‌شود بخشی از منافعی که از طریق فروش نفت از کشور خارج می‌شد به مردم کشور خودمان تعلق می‌گیرد. همچنین، معتقدم این اوراق مناسب بوده، زیرا یک سود تضمین شده مشخصی داشته و احتمال افزایش سود آن نیز وجود دارد. دبیر کمیته فقهی بورس در پایان با بیان اینکه اوراق سلف نفتی برای افرادی که در تجارت نفت کار می‌کنند، سرمایه‌گذاری مناسبی است، گفت:

اوراق سلف نفتی یک ابزار جدید با ویژگی خاص است و برای افرادی که در بخش گاز و نفت فعال هستند یک ابزار سرمایه‌گذاری خوب است.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.