نرم افزارحسابداری صدگان

سهم هر دولت از درآمدهای نفتی چقدر بوده است؟

3 547

حسابداراپ

جهان صنعت – دولت‌‌ها طی ۳۱ سال ۹۷۰ میلیارد دلار نفت فروختند

کمترین سهم درآمد نفتی در مقطع ۳۱ ساله در اختیار دولت علی‌اکبر ‌هاشمی‌رفسنجانی و بیشترین میزان درآمد نفتی نیز در دوره محمود احمدی‌نژاد به دست آمده است‌.

ایران طی ۳۱ ساله منتهی به سال ۱۳۸۹ در حدود ۹۷۰ میلیارد دلار نفت به قیمت‌های سال ۲۰۱۰ میلادی فروخته است.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته‌، پس از تبدیل میزان درآمد صادراتی حاصل از فروش نفت به قیمت‌های پایه سال ۲۰۱۰‌، ایران حدود ۹۷۰ میلیارد دلار درآمد نفتی طی ۳۱ سال به دست آورده است.

این دوره زمانی از سال ۱۳۵۹ آغاز و در سال ۱۳۸۹ پایان می‌یابد.

پندار سیستم

به این ترتیب به طور متوسط سالانه ایران ۳۲ میلیارد دلار از محل فروش نفت کسب درآمد کرده است.

با این حال بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد سهم دولت‌های مختلف از درآمدهای نفتی در این دوران متفاوت بوده است. در این دوره زمانی دولت‌های میرحسین موسوی،‌ هاشمی‌رفسنجانی، سید‌محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد فعالیت کرده‌اند که کمترین سهم درآمد نفتی در این مقطع ۳۱ ساله در اختیار دولت علی‌اکبر ‌هاشمی‌رفسنجانی و بیشترین میزان درآمد نفتی نیز در دوره محمود احمدی‌نژاد به دست آمده است.

بررسی‌های صورت گرفته توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد هر کدام از دولت‌ها به ترتیب ۱/۲۵‌، ۵۳/۱۹، ۹۷/۱۷ و ۴/۳۷ درصد از درآمدهای نفتی در این دوران را در اختیار داشته‌اند.بر‌اساس این گزارش، میانگین سالانه درآمدهای نفتی که طی این دوران در اختیار هر دولت بوده است، برای دولت‌های موسوی و‌هاشمی رفسنجانی به ترتیب ۲۷ و ۲۲ میلیارد دلار بوده است. دولت خاتمی نیز به قیمت‌های ثابت سال ۲۰۱۰ برابر با ۲۴ میلیارد دلار در سال درآمد کسب کرده و دولت احمدی‌نژاد که بیشترین درآمد نفتی طی این دوران را داشته است، طی شش سال اول هر سال ۶۰ میلیارد دلار از محل فروش نفت به دست آورده است.علت محاسبه درآمد نفتی در ۳۱ سال گذشته بر مبنای قیمت‌های ثابت سال ۲۰۱۰ ایجاد شرایطی دقیق برای تحلیل در خصوص میزان درآمد نفتی حاصله است چرا‌‌که قدرت خرید دلار در سال‌های متفاوت‌ تغییر کرده است و دلار سال ۲۰۱۰ قدرت خریدی به مراتب کمتر از دلار سال ۱۹۸۱ داشته است.یکسان‌سازی مبنای محاسبه سبب می‌شود که میزان درآمد نفتی حاصله قابل محاسبه شود.

افزایش درآمد نفتی ایران نه به واسطه افزایش صادرات نفت که به دلیل بالا رفتن قیمت‌ها در بازار جهانی رخ داده است.در حال حاضر به دلیل بحران اقتصاد جهانی‌، قیمت نفت تا حدی تعدیل شده‌ اما کارشناسان معتقدند با رفع بحران اقتصاد جهانی‌، قیمت‌های نفت روندی صعودی را طی خواهند کرد.بر اساس این گزارش، افزایش قابل توجه قیمت نفت طی شش سال گذشته سبب شده است دولت‌های نهم و دهم پردرآمدترین دولت‌ها از نظر میزان درآمد حاصل از فروش نفت باشند.ایران در حال حاضر کمی بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز نفت راهی بازارهای جهانی می‌کند.برنامه‌ریزی‌های وزارت نفت و دولت بر افزایش میزان تولید نفت و همچنین جلوگیری از روند افت تولید در چاه‌های قدیمی متمرکز شده و مقرر است افزایش میزان تولید نفت با اولویت تولید نفت در میادین مشترک صورت گیرد.

منبع: قانون

محل تبلیغ شما

3 نظرات
  1. محمود می گوید

    باعرض سلام و خسته نباشید-واقعآ مطالب جالبی رو در این بخش ارائه میکنید–خسته نباشید.

  2. مدیر سایت می گوید

    ضمن عرض سلام و تشكر
    موفق باشيد.

  3. V.NOROZI می گوید

    سلام.
    واقعا عالی بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.