نرم افزارحسابداری صدگان

شكلات، نان و بورس!

0 565

حسابداراپ

«نمایشگاه زود هنگام، تونل‌های تو در تو،۱۵۰ شرکت‌کننده پر و پا قرص و در نهایت فروکش كردن ذوق اهالی بازار»؛ این تک مضراب‌هایی از گشایش مهم‌ترین رخداد سمبلیک بازار سرمایه است که می‌توان بر قلم جاری کرد.

پنجمین نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی سازی در روز ۲۴ شهریور ماه در شرایطی آغاز به کار کرد که تفاوت بسیار زیاد آن با دوره‌های قبلی به ویژه نمایشگاه چهارم موجب شده تا انتظارها از بزرگ‌ترین گردهمایی نمادین بازار سرمایه فروکش کند.در نمایشگاه پنجم که حدود ۱۵۰ بنگاه اقتصادی از صدرای پر طرفدار و پر حاشیه گرفته تا تقریبا همه بانک‌ها و بیمه‌های فعال و کارگزاران در آن حضور پیدا کرده بودند، سالن‌های تونل گونه اختصاص داده شده به بازیگران بازار سرمایه در کنار ظاهر نامناسب فضای فیزیکی نمایشگاه و به هم ریختگی و آشفتگی عمليات ساختماني محوطه آن، در همان نگاه اول از ذوق بورس‌بازان، بازیگران، بازیگردان‌ها و در مجموع فعالان بازار سرمایه ایران کاست. آن هم در شرایطی که سالن‌های اصلی به نمایشگاه نان، شكلات و نوشیدنی‌ها اختصاص داده شده بود!! این هم از اولویت‌دهی مسوولان نمایشگاه به بازار سرمایه!

شاید نگارنده هم اگر قبل از برگزاری نمایشگاه(شب بیست و چهارم) به بهانه دیدار دوستان به محل برگزاری پنجمين نمایشگاه بازار سرمایه نرفته بودم، مثل دیگر فعالان بورس از برگزاری این رویداد مهم که برای آن هزینه گزافي شده شوکه می‌شدم.

باری، نمایشگاه پنجم آغاز شد و شرکت‌کنندگان آن چاره‌ای جز حضور پررنگ و فعالانه و معرفی فعالیت‌ها و توانمندی‌های خود به بازدیدکنندگان نداشتند، نمایشگاهی که مربوط به بازار ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی است و مجموعه دولت و نظام در سال جاری حساب ویژه ای برای نقش آفرینی آن در عرصه اقتصادی کشور بازکرده‌اند.

اما برخلاف دوره‌های قبل و در شرایطی که اهالی بورس خود را برای بازدید بالاترین مقام اقتصادی کشور آماده کرده بودند، دکتر شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد و دارایی در افتتاحیه این رخداد مهم بازار سرمايه حضور پیدا نکرد و همراه دولت به اردبیل رفت و طبق روال غیبت مسوولان در مناسبت‌های مشابه، پیام داد. می‌گویند دکتر حسینی در مراسم اختتامیه به نمایشگاه می‌آید. البته در این مراسم غیبت معاونان وزیر اقتصاد به ویژه ريیس سازمان خصوصی‌سازی و معاونت بانك و بيمه نیز جلب توجه می‌کرد.

ولی با این حال، نمایشگاه امسال که با رشد ۳۰ درصدی در آمار شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته مواجه شده، صرف‌نظر از اشکالات و کاستی‌های ظاهري ذکر شده، از منظر محتوايي از رسیدن بازار سرمایه ایران به مرحله بلوغ و تکامل حکایت دارد.

نمایشگاهی که در دوره نخست خود در تالار پذیرایی دشت بهشت و با حضور تنها ۸ شرکت‌کننده برپا شد، هم‌اکنون پس از گذشت ۵ سال در فضایی به وسعت ۸ هزار و ۸۰۰ مترمربع و با حضور ۱۵۰ شرکت‌کننده برگزار می‌شود که این اتفاق جای تبریک به مدیران و متولیان بازار سرمایه ایران دارد.

ما هم در هیاهوی برگزاری این رویداد گشتی در نمایشگاه زديم و ضمن تجدید دیدار با دوستان و اهالی بازار، حاشیه ‌نگاری مختصری از آن داشتیم، باشد که مقبول افتد:

دکتر علی صالح‌آبادی ريیس جوان و البته توانمند سازمان بورس و اوراق بهادار که افتتاح‌کننده نمایشگاه بود، همزمان با بازدید از سالن‌ها با سهامدارانی برخورد می‌کرد که انتقادها و پیشنهادها و درخواست‌هایی داشتند.

پندار سیستم

در همين رابطه، یکی از سهامداران احتمالا متضرر از توقف نمادهای اخیر به بهانه شفاف‌سازی، هنگامی که صالح‌آبادی از غرفه‌های یکی از کارگزاری‌ها بازدید می‌کرد، در مسير آقاي رييس قرار گرفت و اعتراض شدیدی نسبت به مقام نظارتی بازار در خصوص توقف نمادهای اخیر مطرح کرد و خواستار رسیدگی به اقدامات اداره نظارت بر ناشران بورس شد که البته متقابلا وعده‌هایی هم به وی داده شد.

از بازدید‌های رسمی که بگذریم نخستین نمایشگاه کاریکاتور بورس که به همت خدمات اطلاع‌رسانی بورس، شركت‌هاي سابا گرافیک و بورس ۲۴ برگزار شده هم با استقبال مطلوبي مواجه بود و موجب شد تا در هیاهوی برپایی نمایشگاه برای لحظاتی هر چند اندک بازدیدکنندگان در مفاهیم پر محتوای کاریکاتور‌های بورسی که بازگوکننده افت و خیزهای بازار پرنوسان بورس است، تامل و تعمق کنند.

در همين حال یکی از بازدیدکنندگان از کاریکاتورها هم نکته قابل اعتنایی را گوشزد کرد که جای کاریکاتورهای چهره‌‌های بورسی و اقتصادی خالی است.

افزون بر این، در نمایشگاه پنجم به روال سال‌های قبل که مدیران بنگاه‌های پذیرفته شده در بورس، نشست‌های خبری با نمایندگان رسانه‌ها برگزار می‌کردند، مدیرعامل فولاد مبارکه در روز اول پیشقدم شد و از آخرین تحولات غول فولادسازی ایران سخن گفت که یکی از نکات مهم ابراز شده توسط مدیر عامل فولاد تائید تهاتر بخشی از سهام فولاد هرمزگان با فولاد اکسین در مذاکرات اولیه با تامین اجتماعی بود.

از سویی دیگر، هر چند صدرای بزرگ غرفه کوچکی در نمایشگاه داشت، اما سهامداران تجهیزاتی در غرفه این شرکت مورد توجه بازار جمع شده بودند تا از خبرهای جدید آن مطلع شوند و البته منتفی شدن حراج آذرآب متعلق به صدرا در بورس یکی از این اخبار اعلام شده بود، ضمن اینکه در این اظهارنظرهای غیررسمی از قراردادهای آذرآب، صدرا و گزارش‌های ۶ ماهه آنها نیز سخن گفته می‌شد.

و در آخر هم هنگامی که ساعت ۳:۳۰ دقیقه عصر اولين روز نمايشگاه را نشان می‌داد به سالن ۱۰ و ۱۱ سری می‌زنیم. سالنی که غرفه سازمان، شرکت بورس، فرابورس و بورس کالا در آن قرار دارد.

این سالن نیز مملو از جمعیت مجریان و ناظران بازار بود و دکتر قالیباف مدیر عامل بورس هم طبق رویه سال‌های گذشته بازدید‌های خود از تک تک غرفه‌ها را آغاز کرد که مورد استقبال فعالان بازار مواجه شده بود. این سادگی و بی‌آلایش بودن مدیرعامل بورس تهران را همه دوست دارند.

راستی یادمان رفت که یادی کنیم از غرفه پرطرفدار دنیای اقتصاد که در روز نخست علاوه بر اینکه پذیرای دکتر صالح‌آبادی و شماری دیگر از مدیران ارشد بازار سرمایه بود، با خیل عظیم جامعه سهامداری و فعالان بازار سرمایه مواجه بود تا جایی که ما خودمان هم نتوانستیم از غرفه خودمان بازدید کنیم! در اینجا لازم است یادی هم کنیم از همکاران قدیمی به ویژه علیرضا کدیور روزنامه نگار و کارشناس توانمند که در حال حاضر در حوزه آموزش بازار سرمایه فعال شده و دیگر در روزنامه حضور مستمر ندارد و معصومه طاهرخانی خبرنگار پر تلاش گروه بورس که هم‌اکنون به گروه سایپا پيوسته و البته ما در نمایشگاه موفق به دیدار آنها شدیم.

در آخر هم به شما توصيه مي‌كنيم اگر تاكنون فرصت سر زدن به نمايشگاه را پيدا نكرده‌ايد مهلت دو روز باقيمانده را غنيمت شمريد؛ اما اگر به هر دليلي هم نتوانستيد، فردا و پس‌فردا «نمايشگاه نامه» دنياي‌اقتصاد را در همين ستون بخوانيد.

نمایشگاه نامه(۱) -علیرضا باغانی

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.