نرم افزارحسابداری صدگان

قانون بر اعتراض غيرقانوني پارچه فروشان پيروز شد

0 605

حسابداراپ

با گذشت ۴۵ روز از اعتراض پارچه فروشان به اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده و اقدام به بستن واحدهاي صنفي، آنها امروز بدون دست يافتن به خواسته خود مبني بر تعويق پنج ساله اجراي قانون، مغازه ها را باز و به قانون تمكين كردند.

به گزارش رسانه مالياتي ايران، با وجود اين كه اعضاي اتحاديه صنف پارچه فروش دست كم دو بار با اعضاي كميسيون اقتصادي و هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي و چند بار با مديران سازمان امور مالياتي ديدار كرده و در آن بر خواسته خود مبني بر تعويق اجراي قانون اصرار داشتند، اما در همه اين ديدارها اين جمله را شنيدند كه قانون براي همه يكسان است و بدون استثنا اجرا خواهد شد. اگر چه در روزهاي نخست ادعاي پارچه فروشان اين بود كه به دليل نبود آموزش هاي لازم نمي توانند به اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده تن بدهند، اما وقتي با رويكرد مثبت سازمان ماليات براي ارائه آموزش مواجه شدند، درخواست تعويق اجراي قانون براي پنج سال را مطرح كردند. با اين وجود در چند نوبت، وزير اقتصاد، رييس كل سازمان امور مالياتي، رييس كميسيون ويژه طرح تحول اقتصادي مجلس و حتي رسانه ها بر لزوم اجراي قانون تاكيد كرده و پارچه فروشان را از ادامه اقدام غيرقانوني خود بر حذر داشتند. به هر حال پس از اين كه تنها يك راسته مشخص در بازار پارچه فروشان بدون همراهي هم صنفان خود در سراسر كشور و حتي سطح شهر تهران نتوانستند خواسته خود را عملياتي كنند، روز گذشته به باز كردن واحدهاي صنفي خود اقدام كردند، اما در اين ميان بررسي چند نكته ضروري به نظر مي رسد. نخست اين كه پيش از اين نيز صنف طلافروش در اعتراض به اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده نسبت به بستن واحدهاي صنفي خود اقدام كرده بودند. آنها هم خواسته هايي فراي قانون مطرح كرده بودند ، اما وقتي با مقاومت قانوني دولت مواجه شدند، دست از اعتراض كشيدند و مغازه ها را باز كردند. در واقع اقدام اخير پارچه روشان پيش از اين تجربه شده و شكست خورده بود، پس مي توان گفت كه اين اقدام اخير از ابتدا محكوم به شكست بود.

پندار سیستم

نكته مهمتر اين است كه چرا در اعتراض اخير فقط يك قشر مشخص از صنف پارچه فروش به اجراي قانون معترض بودند؟ واقعا علت عدم همراهي ديگر هم صنفان در تهران و ساير استان ها چه بود؟ آيا عده خاصي پارچه فروشان را به عدم تمكين در برابر قانون تحريك كرده بودند؟ آيا ممكن است همين عده بعدها هم در برابر اجراي قوانين ديگر، اصناف ديگر را تحريك كنند؟ به نظر مي رسد ريشه اين اقدام بايد هر چه زودتر خشكانده شود تا يك بار براي هميشه اين معضل حل شود. و اين كه با وجود دريافت ماليات بر ارزش افزوده از مصرف كننده نهايي يعني مردم، هرگز اين قشر نسبت به اجراي قانون معترض نبوده اند. با اين وجود اصناف كه فقط نقش واسطه در دريافت ماليات بر ارزش افزوده از مردم، نگهداشتن آن به مدت سه ماه و سپس ارائه آن به دولت دارند در مواردي به اجراي اين قانون معترض اند. در حالي كه يك هفته ديگر مرحله پنجم اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده آغاز مي شود، خوب است همه مسوولان اقتصادي كشور و نيز اصناف مشمول اجراي قانون و حتي اصنافي كه در مراحل بعد به اجراي آن ملزم مي شوند نسبت به نكات مطرح شده دقت نظر داشته باشند تا بار ديگر شاهد بروز چنين اقداماتي در كشور نباشيم.

برگرفته از سايت سازمان مالياتي

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.