نرم افزارحسابداری صدگان

باز هم نبود توافق بر سر قیمت‌: بورس کالا نفتی نشد.

0 725

حسابداراپ

گروه بورس –  در اولین عرضه نفت کوره در تالار بین‌المللی بورس کالا در کیش معامله‌ای انجام نشد.

بورس نفتی که سال‌ها منتظر افتتاح آن بودیم و هر بار برای راه‌اندازی آن مشکلاتی پیش می‌آمد، پس از تاکیدهای رییس‌جمهور و پیگیری‌های بورس برای انجام این کار مقرر شد روز چهارشنبه ۱۱/۳/۹۰راه‌اندازی ‌شود بر این اساس اولین عرضه‌۳۵ هزار تنی نفت کوره در تالار کیش بورس کالا انجام شد اما به دلیل نبود توافق بر سر قیمت معامله صورت نگرفت.

پالایشگاه نفت بندرعباس ۳۵ هزار تن نفت کوره را در بورس کالای کیش به قیمت ۶۲۳ دلار و ۳۵ سنت عرضه کرد اما این معامله صورت نگرفت.

عدم توافق خریدار و فروشنده در قیمت دلیل انجام نشدن این معامله بود، قیمت اعلام شده توسط خریدار ۶۱۰ دلار بود البته خریدار قیمت را بالاتر برد و به ۶۲۲ دلار و ۸۵ سنت هم رسید اما در نهایت توافقی حاصل نگردید و معامله انجام نشد

براساس این گزارش، قیمت پایه نفت کوره ۳۸۰ شرکت نفت که از پالایشگاه بندرعباس بود با شرایط پرداخت دو مرحله‌ای یعنی ۲۰ درصد بعد از اخذ قرارداد و ۸۰ درصد دو روز قبل از بارگیری اولیه عرضه شد. در ابتدای زمان شروع معامله قیمت پیشنهادی خریدار ۶۰۰ دلار بود که در جریان معامله به ۶۱۵ دلار افزایش یافت.

همچنین خریدار تقاضای کاهش قیمت را به نمایندگان شرکت ملی نفت که در تالار بورس کالای تهران حضور داشتند، ارایه کرد و آنها نیز با کاهش ۵۰ سنت از نرخ ترنیوم موافقت کردند.

بنابر این نرخ پایه که ۶۲۱ دلار بود و با در نظر گرفتن دو دلار ترنیوم به ۶۲۳ دلار رسید و پس از کاهش نرخ از سوی شرکت ملی نفت نرخ ترنیوم آن به ۵/۱ دلار رسید ولی با این کاهش قیمت نیز خریدار راضی نشد.

پندار سیستم

به گزارش فارس، محموله ۳۵ هزار تنی نفت کوره با شرایط تسویه یورو یا درهم امارات در حساب‌های خارج از کشور که این حساب‌ها می‌توانند در بانک‌های خارجی یا بانک‌های داخلی خارج از کشور باشند عرضه شد، این عرضه با حضور رستمی، کارشناس ارشد بازاریابی نفت کوره شرکت ملی نفت و مرادی، معاون بازاریابی فرآورده‌های نفتی شرکت ملی نفت انجام شد.این در حالی است که مسوولان از رفع تمام موانع راه‌اندازی بورس نفت و عرضه این محصول و همچنین رفع تمام مشکلات مربوط به مسایل مالی خبر داده بودند. بر این اساس قرار است این عرضه مجددا در روز سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته آینده صورت گیرد. کارگزاری خبرگان فروشنده و بندر فجیره در امارات متحده عربی بازار هدف اولین محموله صادراتی بورس نفت ایران بود.

در پی تاکید مجدد رییس‌جمهور طی چند روز گذشته برای تسریع در راه‌اندازی بورس نفت و پیگیری‌های مسوولان بورس کشور و همچنین مسوولان صنعت نفت، راه‌اندازی این بورس در روز چهارشنبه در دستور کار قرار گرفته بود.

شایان ذکر است، براساس اعلام مسوولان سازمان بورس و شرکت ملی نفت ایران، نفت خام نیز تا پایان ماه جاری عرضه خواهد شد تا زنجیره راه‌اندازی بورس نفت کامل شود.

 در همین زمینه یک فعال بورس کالا معتقد است به دلیل انجام خوب معاملات محصولات نفتی در تالار صادراتی بورس کالا در کیش، عجله‌ای برای افتتاح بورس نفت وجود ندارد.

حسین دیده‌ور در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: فکر می‌کنم تا زمانی ‌که معاملات محصولات نفتی و پتروشیمی از طریق رینگ صادراتی بورس کالا انجام شود، بورس نفت راه‌اندازی نخواهد شد.

رییس هیات مدیره کارگزاری فولاد مبنا ادامه داد: با توجه به آمادگی کامل بورس کالا در کیش برای انجام معاملات نفت و مشتقات آن و به دلیل سابقه و وجود سازو‌کارهای آماده، راه‌اندازی بورس نفت به تعویق افتاده است.این عضو سابق هیات مدیره بورس کالا با تاکید بر آنکه قرار است بورس نفت به‌طور مستقل و به صورت بین‌المللی عمل کند، یادآور شد: از ابتدای طرح راه‌اندازی بورس نفت، برنامه‌ریزی‌ها بر مبنای استقلال این بورس در عملکرد با توجه به نیاز آن به نوع خاص قرار‌دادها بود که هنوز محقق نشده است.

منبع : جهان صنعت

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.