نرم افزارحسابداری صدگان

صرافان هم ملزم به پرداخت ماليات بر ارزش‌افزوده سکه خواهند شد.

0 688

حسابداراپ

معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي در پاسخ به اين پرسش كه قرار بود ماليات بر ارزش افزوده از مصرف‌كننده نهايي دريافت‌شود، اما اكنون خريداران سكه بانكي آن را مي‌پردازند، گفت: ماليات بر ارزش افزوده در گام اول از بانك‌ها و در گام دوم از صرافان دريافت خواهد شد.

پندار سیستم


محمد قاسم پناهي معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي افزود: نرخ ۴درصدي ماليات بر ارزش افزوده از ابتداي سال ۱۳۹۰ براي سكه و شمش طلا اجرا مي‌شود.
معاون ماليات بر ارزش افزوده سازمان امور مالياتي در پاسخ به اين پرسش كه ماليات بر ارزش افزوده قرار بود از مصرف كننده نهايي اخذ شود، حال چرا فقط بانك مركزي و بانك ملي ملزم به گرفتن اين ماليات شده‌اند و مصرف‌كنندگان نهايي بازار اين ماليات را نمي‌پردازند؟ گفت: مصرف‌كننده خرد و كلان از شعبه بانك ملي يا بانك كارگشايي سكه تهيه مي‌كند و در قدم اول ماليات بر ارزش افزوده از آنها گرفته مي‌شود، اما در قدم‌هاي بعدي صرافان هم ملزم به اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده سكه طلا خواهند شد.
علي عسكري رييس سازمان امور مالياتي نيز هفته پيش گفت: از اول سال جاري طبق قانون برنامه پنجم، نرخ ماليات بر ارزش افزوده ۴ درصد شده و در گام اول توسط بانك مركزي و بانك كارگشايي و بانك ملي اجرا مي‌شود و در گام‌هاي بعدي توسط صرافان و سكه فروشان اجرا خواهد شد.
بانک مرکزی از پرداخت مالیات معاف نيست
در همين رابطه عضو ناظر بر شوراي پول و اعتبار نیز با اشاره به تشكيل جلسه اصلي اين شورا در روز جاري، اخذ ماليات بر ارزش افزوده سكه را به‌رغم اعتراض رييس كل بانك مركزي، اقدامي منطقي و قانوني دانست.
هادي قوامي درباره اعمال قانون ماليات برارزش افزوده در سكه و اعتراض رييس‌كل بانك مركزي به اين قانون گفت:‌ وقتي طلا به سكه تبديل شود در حقيقت ارزشي به آن اضافه شده و از آنجايي كه ارزش افزوده، تفاوت بين ارزش توليد و ماده اوليه است به سكه نيز ماليات برارزش افزوده تعلق مي‌گيرد.
وي افزود:‌ زماني كه دولت يا بانك مركزي طلاي خامي را خريداري كرده و آنها را به سكه تبديل كرده‌اند با فروش آنها در بازار، مشابه ساير كالاها بايد ماليات برارزش افزوده را مطابق كالاهاي ديگر پرداخت كنند.
اين عضو كميسيون برنامه و بودجه با اشاره به تغيير درصد ماليات برارزش افزوده در سال‌هاي مختلف، اضافه كرد:‌ مجلس بانك مركزي را از ماليات برارزش افزوده معاف نكرده بود و دليلي هم براي اين كار نداشت.
قوامي دليل اخذ ماليات برارزش افزوده سكه را كسب سود از سوي بانك مركزي عنوان كرد و گفت:‌ بانك مركزي با فروش سكه‌ها سود مي‌كند و از همين رو ارزش افزوده‌اي عايدش مي‌شود به همين خاطر بايد ماليات سكه‌ها را نيز پرداخت كند.
اين نماينده مجلس در واكنش به اين نكته كه درآمد حاصل از فروش سكه در پايان هر سال به خزانه واريز مي‌شود با انكار اين موضوع افزود:‌ درآمد نفت نيز به خزانه واريز مي‌شود ولي دولت سهم خود را از درآمد نفت مانند ماليات و ساير موارد برداشت مي‌كند.
قوامي با اشاره به قانوني بودن اخذ ماليات برارزش افزوده سكه، درباره صفر شدن ميزان فروش سكه‌هاي بانك مركزي در شعب بانك ملي تصريح كرد:‌ صفر شدن فروش سكه خيلي خوب است چرا كه بانك مركزي با عرضه سكه قصد جمع‌آوري نقدينگي در بازار را داشت.
اين عضو كميسيون برنامه و بودجه البته تاكيد كرد كه بايد نقدينگي موجود در جامعه كنترل و به بخش توليد و صنعت هدايت شود. بانك مركزي بايد نقدينگي را كاناليزه كند تا به سمت توليد برود.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.