نرم افزارحسابداری صدگان

معافيت خوراك سگ و گربه از ماليات بر ارزش افزوده!

0 1,069

حسابداراپ

با كمال ناباوري بخشنامه‌ای از سوی مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران به كانون صنايع غذايي ايران واصل شد كه ما را در بهت كامل فرو برد؛ «معافيت خوراك سگ و گربه از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده!»

.
قانون ماليات بر ارزش افزوده که در چند سال اخير به مرحله اجرا در آمده، داراي نقايص و كاستي‌هايي است كه همواره از سوي توليد‌كنندگان به مقامات ذي ربط گزارش شده است.

.

پندار سیستم

جداي از اجراي ناقص قانون و مسكوت گذاشتن آن در بخش اصناف كه ظلمي بزرگ به توليد‌كنندگان كشور بوده، تعيين مصاديق كالا و خدمات كه مشمول قانون مي‌شوند نيز از جمله مواردي به حساب می‌آید كه هيچ‌گاه به درستي نظرات توليد‌كنندگان در مورد آن لحاظ نشده است.

.
اما باید پرسید که به راستي با چه استدلال و منطقي خوراك سگ و گربه از شمول قانون معاف، ولي مواد اوليه صنايع غذايي از جمله روغن خام مشمول قانون مذكور مي‌شود؟

.
همچنین در زماني كه در دولت‌های نهم و دهم موضوع نهضت كاهش قيمت تمام شده مطرح شده است، وضع عوارض مكرر واجد چه معنايي مي‌تواند باشد؟ مگر غير از اين است كه عوارض و ماليات‌هاي مكرر سبب گران شدن نهاد‌هاي توليد مي‌شود؟

.
حال كه امكان تفسير قانون براي غذاي حيوانات وجود دارد، عقلانيت اقتصادي مي‌طلبد كه نسبت به تعيين مصاديق اقلام بند ۱۵ ماده ۱۲ قانون ماليات بر ارزش افزوده ، با مشاركت انجمن‌هاي مرتبط صنعت غذا اقدام شود تا در سال «توليد ملي، حمايت از سرمايه ملي و كار ايراني»، قدم‌هاي اساسي براي تحقق اين شعار برداشته شود.

.
ابوالحسن خلیلی – رییس کانون صنایع غذایی ایران

.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.