نرم افزارحسابداری صدگان

مالیات مقطوع صاحبان مشاغل در درگاه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی بارگذاری می شود

0 1,628

حسابداراپ

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به رویکرد تعاملی این سازمان با اصناف و مالیات ستانی عادلانه گفت: به منظور تکریم مودیان، اجرای عدالت مالیاتی با توجه به شرایط اقتصادی کشور، تسهیل وصول مالیات و ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در تعیین مالیات عملکرد سال ۱۴۰۱ صاحبان مشاغل، دستورالعملی درخصوص بهره گیری از ظرفیت تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‏ های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ صادر و مالیات مقطوع آنها در درگاه خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی بارگذاری می شود.

محمدتقی پاکدامن معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص مشمولین تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات ‏های مستقیم اصلاحی مصوب ١٣٩۴ با رعایت مفاد بند (ل) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، بیان داشت: تمامی صاحبان مشاغلی که مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۴۰۱ حداکثر صد برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‏های مستقیم (مبلغ ۶۷.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال) بوده و فرم مالیات مقطوع برای آنها در درگاه خدمات الکترونیک سازمان بارگذاری می شود مشمول مقررات این دستورالعمل بوده و از نگهداری اسناد و مدارک موضوع قانون مالیات ‏های مستقیم مصوب ۱۳۹۴ و ارائه اظهار نامه مالیاتی برای عملکرد مذکور معاف می ‌باشند.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با یادآوری اینکه اجرای تبصره ماده (۱۰۰) قبل از عملکرد سال ۱۴۰۰ بر مبنای میزان مالیات قطعی شده سال قبل صاحبان مشاغل محاسبه می شد، گفت: برای نخستین بار برای عملکرد سال ۱۴۰۰ اطلاعات موجود در پایگاه‏ های اطلاعاتی سازمان نیز مبنای محاسبه مالیات تبصره ماده (۱۰۰) قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با تداوم رویکرد هوشمندسازی و حاکمیت داده در نظام مالیاتی، در سال جدید برای عملکرد ۱۴۰۱ کلیه صاحبان مشاغلی که در نظام مالیاتی پرونده دارند و مجموع فروش کالا و ارائه خدمات آنها حداکثر صد برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‏های مستقیم (مبلغ ۶۷ میلیارد و دویست میلیون ریال) بوده به استثنای مواردی که در تبصره بند ۱ دستورالعمل احصاء شده است مشمول مقررات این دستورالعمل می باشند.

پاکدامن با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی کشور با توجه به اطلاعات موجود در پایگاه‏های اطلاعاتی سازمان و سوابق مودی، مالیات مقطوع مودیان مشمول این دستورالعمل را تعیین و مراتب را طی فرمی در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان به نشانی https://my.tax.gov.ir بارگذاری می نماید، از صاحبان مشاغل خواست در موعد مقرر با مراجعه به درگاه مذکور نسبت به استفاده از تسهیلات قانونی اقدام نمایند.

گفتنی است در تبصره بند ۱ دستورالعمل یاد شده آمده است:

صاحبان مشاغل زیر مشمول این دستورالعمل نمی‌باشند و این مودیان در اجرای مقررات ماده (۱۰۰) قانون مذکور مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق وفق مقررات قانونی می‌باشند:

الف- مودیانی که میزان فروش کالا و ارائه خدمات آنها در سال ۱۴۰۱ بیش از مبلغ ۶۷ میلیارد و دویست میلیون ریال بوده است.

ب- در پرونده های مشارکت مدنی چنانچه سهم درآمد یا فروش حداقل یکی از شرکاء بیش از مبلغ مذکور در بند (۱) باشد و یا مجموع درآمد مشارکت بیش از مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال باشد.

ج- صاحبان مشاغلی که در اجرای جزء (۲) بند (ز) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مکلف به استفاده از پایانه های فروشگاهی بوده و با توجه به اطلاعات دریافتی نسبت به نصب آن اقدام ننموده و همچنین مواردی که بر اساس اطلاعات واصله از سامانه سوت زنی نسبت به استفاده از پایانه های فروشگاهی اقدام ننموده اند.

پندار سیستم

د- صاحبان مشاغلی که برای آنها فرم موضوع تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‏ های مستقیم در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور قرار داده نشده است.

همچنین در ادامه این دستورالعمل قید شده است:

۲- سازمان امور مالیاتی کشور با توجه به اطلاعات موجود در پایگاه‏های اطلاعاتی سازمان و سوابق مودی، مالیات مقطوع مودیان مشمول این دستورالعمل را تعیین و مراتب را طی فرمی در درگاه خدمات الکترونیکی سازمان به نشانی https://my.tax.gov.ir بارگذاری می نماید.

در صورتی که فروش و درآمد تعیین و اعلام شده توسط سازمان کمتر از مبلغ فروش واقعی مودی باشد، مودی مکلف است میزان فروش واقعی خود را در سامانه درج نماید و مالیات نیز در صورتی که فروش و درآمد ابرازی مودی تا میزان حد نصاب مقرر در بند (۱) فوق باشد، بر مبنای فروش ابرازی تعیین خواهد شد. همچنین در صورتی که فروش و درآمد مودی بیش از مبلغ ۶۷ میلیارد و دویست میلیون ریال مقرر در بند (۱) این دستورالعمل باشد مودی مشمول این دستورالعمل نبوده و مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی می ‌باشد.

۳- در صورتی که مالیات تعیین شده در اجرای این دستورالعمل مورد قبول مودی نباشد، مودی مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی حداکثر تا ۳۱ خردادماه سال‎جاری می ‌باشد. در این صورت مودی مذکور مشمول این دستورالعمل نبوده و اظهارنامه مودی برابر مقررات مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

۴- مهلت پرداخت مالیات تعیین شده در اجرای این دستورالعمل تا پایان خرداد می ‌باشد. صاحبان مشاغلی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت یک جا تا تاریخ مذکور ندارند مالیات مقطوع فوق حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می شود. عدم پرداخت مالیات در موعد مقرر مشمول جریمه موضوع ماده (۱۹۰) قانون مالیات‏های مستقیم خواهد بود.

۵- چنانچه متعاقبا اسناد و مدارک مثبته ای به دست آید که موید فروش و درآمد بیش از فروش یا درآمدی که مبنای محاسبه و تعیین مالیات قرار گرفته است، باشد:

الف- در صورتی که بیش از حد نصاب موضوع بند (۱) فوق (مبلغ ۶۷,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال) باشد مودی مذکور مشمول مفاد تبصره ماده (۱۰۰) قانون مالیات‏های مستقیم نبوده و علاوه بر محاسبه و مطالبه مالیات بر اساس مقررات ماده (۹۷) قانون مالیات‏ های مستقیم مشمول جرائم متعلقه از جمله جریمه عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر قانونی و همچنین عدم امکان استفاده از کلیه معافیت‏ ها و نرخ صفر از جمله معافیت موضوع ماده (۱۰۱) قانون مالیات‏ های مستقیم خواهد شد.

ب- در صورتی که تا حد نصاب موضوع بند (۱) فوق (مبلغ ۶۷,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال) و مبلغ مابه التفاوت نیز بیش از پانزده (۱۵) درصد باشد، مالیات ما به التفاوت با رعایت مقررات مطالبه خواهد شد. ما به التفاوت مالیات مطالبه شده در اجرای این بند از دستورالعمل، مشمول جریمه موضوع ماده (۱۹۲) قانون مالیات‏های مستقیم نخواهد شد.

۶- در صورتی که مودی متقاضی اعمال مقررات قانونی از جمله مفاد مواد (۱۳۷)، (۱۶۵) و (۱۷۲) قانون مالیات‏ های مستقیم در خصوص عملکرد درآمد سال ۱۴۰۱ خود باشد، می‌بایست نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی اقدام نماید.

۷- میزان مالیات مقطوع پزشکانی که مشمول حکم جز ۱ بند (ز) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور بوده اند معادل مالیات تعیین شده مطابق این دستورالعمل یا مالیات مکسوره آن ها، هر کدام که بیشتر باشد، تعیین می گردد.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.