نرم افزارحسابداری صدگان

استعلام چک چگونه انجام میشود؟

0 1,167

حسابداراپ

استعلام چک در سامانه صیاد با یک کد ۱۶ رقمی انجام می شود که بر روی چک نوشته شده است.

شما می توانید در سامانه صیاد، استعلام چک را انجام دهید و متوجه شوید که آیا صادر کننده چک تا به الان چک برگشتی داشته است یا خیر؟ و تا چه حد می توان روی خوش حسابی صادر کننده چک حساب کرد؟

به طور کلی استعلام چک قبل از دریافت چک برای بررسی چک از ۲ جهت انجام میشود:

۱-اطلاع سرقتی و یا مفقودی نبودن چک دریافتی

۲- اگاهی از خوش حسابی چک

همه افراد باید با دانش کامل به سمت دریافت چک پیش بروند تا دچار دردسرهای ناشی از چک برگشتی و جنبه حقوقی آن نشوند.

سه روش برای استعلام چک برگشتی وجود دارد که در ادامه ان‌ها را بررسی میکنیم.

استعلام چک از طریق پیامک: برای استعلام چک سامانه صیاد از طریق پیامک کافیست شناسه صیاد ۱۶ رقمی را به سرشماره ۷۰۱۷۰۱ ارسال کنید. خوب است بدانید که در این روش برای هر پیامک ۳۵۰ تومان از شارژ سیم کارت شما کسر خواهد شد و درحال حاضر از هر شماره تلفن همراه، تنها ۴ استعلام در روز قابل اخذ است.: براساس اعلام بانک مرکزی، متن ارسالی جهت اخذ استعلام باید عاری از هر گونه کاراکتر اضافی همچون خط فاصله باشد و فقط به صورت عددی در قالب اعلام شده، برای سامانه ارسال شود.

استعلام چک صیاد از طریق سایت بانک مرکزی: برای استعلام چک صیاد از طریق سایت بانک مرکزی کافیست که به سایت مربوطه مراجعه کنید. بانک مرکزی تنها استعلام چک برگشتی را انجام می دهد وسرقتی یا مفقودی بودن چک را مشخص نمیکند.

استعلام چک برگشتی از طریق اپلیکیشن ساد ۲۴: این اپلیکیشن هم استعلام چک برگشتی و هم سرقتی یا مفقودی نبودن چک را مشخص می کند.

پندار سیستم

پس از استعلام چک سامانه صیاد رنگ های مختلفی از وضعیت صادر کننده چک به شما نمایش داده خواهد شد که این رنگ ها نشانگر وضعیت خوب یا بد صادر کننده چک می باشند.

سفید: صادرکننده چک فاقد هرگونه سابقه چک برگشتی بوده یا درصورت وجود سابقه، تمامی موارد رفع سوء اثر شده است.

زرد: صادرکننده چک دارای یک فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵ میلیون تومان تعهد برگشتی است.

نارنجی: صادرکننده چک دارای دو الی چهار فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۲۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.

قهوه‌ای: صادرکننده چک دارای پنج تا ده فقره چک برگشتی یا حداکثر مبلغ ۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.

قرمز: صادرکننده چک دارای بیش از ده فقره چک برگشتی یا بیش از مبلغ ۵۰ میلیون تومان تعهد برگشتی است.

توجه شود که چک های برگشتی که جز چک‌های صیادی نیستند، نمی‌‌توان از آن ها استعلام گرفت و از خوش حسابی صادر کننده چک اطلاع پیدا کرد. برای این چک ها فقط می توان بررسی سرقتی و یا مفقودی چک را انجام داد.

همچنین افراد باید توجه کنند که تمامی پیامک‌های بانک مرکزی، تنها با سرشماره ۷۰۱۷۰۱  به کاربران اطلاع‌رسانی می‌شود. پس ضروری است کاربران در کنترل سرشماره پیامک‌های واصله به اندازه کافی دقت کنند.

در مورد استعلام چک توجه شود که هر گاه درخواست‌کننده استعلام قبل از تکمیل عملیات استعلام، اقدام به ارسال استعلامات متعدد کند، نتیجه ارسال شده تنها مربوط به آخرین شناسه استعلام ارسال شده خواهد بود.

برای اشخاص حقوقی فاقد شناسه ملی ثبت شده در پایگاه داده بانک مرکزی، امکان اخذ استعلام وجود نخواهد داشت.

و همچنین توجه شود که درخصوص برگ چک‌های متعلق به اشخاص حقیقی دارای حساب مشترک، وضعیت اعلام شده مربوط به فرد دارای بالاترین مبلغ و بیشترین تعداد چک برگشتی از بین صاحبان حساب خواهد بود.

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.