نرم افزارحسابداری صدگان

با این فرمان جلو برویم ،نرخ ارز ۱۰برابری دور از ذهن نیست

0 748

حسابداراپ

-غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم: این ‌‌‌روزها گزارشی به نام «گزارش سازمان برنامه» در خصوص نرخ ارز آتی بیرون آمده که سروصدای زیادی به پا کرده و موجب شده است که سازمان برنامه، رسما بیانیه دهد که این گزارش، نظر یک نفر و متعلق به دولت قبل است؛ گویی دولت قبل مربوط به یک کشور دیگر است.

قصد دفاع از دولت قبل را ندارم، بلکه خواستم در یادداشتی به این موضوع بپردازم و به‌‌‌عنوان یک کارشناس، به دکتر میرکاظمی توصیه کنم که این گزارش را که نمی‌‌‌دانم خوانده‌‌‌اید یا نه یا فقط آن جدول را در رسانه‌‌‌ها دیده‌‌‌اید، خوب بخوانید؛ چرا که اتفاقا نفس گزارش، حرف شما را می‌‌‌زند.

بیایید «این تهدید را به فرصت تبدیل کنید و بگذارید دمل چرکین باز شود.» چون می‌‌‌خواهید وضع موجود را اصلاح کنید و حرف‌‌‌هایتان هم حداقل از منظر تئوریک، برخلاف ادعای برخی از منتقدانتان، نه‌‌‌تنها بی‌‌‌ربط نیست، بلکه تا حدودی هم بجاست.

پندار سیستم

ولی موضوع این است که افرادی مثل من اعتقاد داریم، با این فرمانِ گرفته‌‌‌شده، آنچه می‌‌‌خواهید، حاصل نمی‌شود. گزارش ارائه‌‌‌شده، کاملا درون‌‌‌سازمانی و مشابه ده‌‌‌ها یا صدها گزارش دیگر است که از طرف مدیران سازمان برنامه بیرون آمده است. یک صفحه از این گزارش جذاب بود و در رسانه‌‌‌ها منتشر شد.

حرف آن خیلی ساده است؛ می‌‌‌گوید اگر با این فرمان جلو برویم، نرخ ارز، یعنی نرخ برابری دلار و ریال به ۲۸۴هزارتومان می‌‌‌رسد، آن هم ۶سال بعد؛ «یعنی ۱۰برابر». این عدد دور از ذهن نیست. اگر دقت نکنیم و سیاست‌‌‌های اعلامی شما اعمال نشود، شک نکنید که این اتفاق می‌‌‌افتد.

ارز به این پرش‌‌‌ها عادت کرده است. کمتر کسی فکر می‌‌‌کرد در کمتر از سه‌سال گذشته، نرخ ارز ۱۰ برابر شود. الان هم این گزارش می‌‌‌گوید، اگر دقت نکنید در ۶سال آینده (بازه طولانی‌‌‌تر نسبت به سه‌سال گذشته) نرخ ارز ۱۰ برابر می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

محل تبلیغ شما

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.